تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۸
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۳۸۷۵۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
سکه برخلاف نرخ ارز صعودی شد

استارت منفی دلار در هفته جدید

می متالز - در نخستین روز کاری هفته نرخ ارز در تا آستانه مرز 14 هزار و 300 تومانی رشد کرد و سپس با افت قیمت در آستانه کانال 13 هزار تومانی قرار گرفت. نوسان پرفرکانس و افت امروز دلار محصول مشترک سیاست کاهشی بازارساز و تغییر قیمت مداوم نرخ حواله درهم بود. مسیر حرکتی سکه و دلار نیز پس از مدتی طولانی جدا شد و افزایش بهای اونس طلا در بازار جهانی توانست بر افت نرخ ارز غلبه کرده و سکه را با خود همراه کند.
استارت منفی دلار در هفته جدید

به گزارش می متالز، دلار معاملات ابتدای هفته را بسیار پر نوسان آغاز کرد و توانست اوج روزانه 14 هزار 300 تومانی را لمس کرده و برای دقایقی کوتاه در کانال 13 هزار تومانی قیمت‌گذاری شود. هر دلار آمریکا طی معاملات شنبه 150 تومان از ارزش خود را از دست داد و راس ساعت 18 به بهای 14 هزار و 100 تومان به فروش رفت. با افت یک درصدی امروز شاخص ارزی کشور، بازدهی دلار از ابتدای سال مثبت 6.84 درصد شد.


اهتمام کاهشی بازارساز

 

صرافی‌های عامل بانک مرکزی از ابتدای روز نرخ مندرج بر تابلوی خود را پایین‌تر از نرخ بازار آزاد قرار دادند. این روند ادامه یافت و قیمت فروش دلار در صرافی‌های بازارساز به زیر مرز 14 هزار تومانی نیز تنزل کرد. به این ترتیب بازارساز اعلام کرد که تمایل دارد نرخ ارز وارد کانال 13 هزار تومانی شود. با این حال دلالان نیز به مرز 14 هزار تومانی حساس بودند و به محض عبور دلار از این مرز با افزایش سطح تقاضا واکنش نشان دادند. در حقیقت دلالان به دلیل تاکتیک‌های بازارساز و فضای مبهم اقتصادی کشور تمایلی به سرمایه‌گذاری بلند مدت در بازار ارزی کشور نداشته و سعی می‌کنند از معاملات روزانه کسب درآمد کنند. در همین راستا همزمان با اوج‌گیری دلار تا مرز 14 هزار و 300 تومانی و کاهش نرخ فروش صرافی‌های بانک مرکزی موقعیت فروش اتخاذ کردند تا افت دلار را تسریع کرده و در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید کنند.


پارامتر درهم

 

یکی از تاکتیک‌های بازارساز افزایش عرضه درهم و تاثیرگذاری بر نرخ این ارز است. دیروز نرخ حواله درهم تا مرز 3 هزار و 930 تومان رشد کرد و با تغییر ذهنیت معامله‌گران منجر به رشد دلار شد. با این حال همزمان با چرخش جهت حرکت درهم از نیمه روز، نوسان‌گیران نیز شروع به فروش دلارهای خود کردند و افت نرخ ارز را شدت بخشیدند. نرخ حواله درهم تا 3 هزار و 830 تومان نیز پایین آمد و همزمان با آن دلار توانست در مدت کوتاهی قیمت 13 هزار و 980 تومان را تجربه کند. پس از شکست مرز روانی، تقاضا به خصوص از سمت نوسان‌گیران افزایش یافت و دلار در نهایت روی قیمت 14 هزار و 100 تومان به کار خود پایان داد.


بازوی طلایی سکه

 

هر سکه طرح جدید ساعت 18 امروز به قیمت 4 میلیون و 780 هزار تومان به فروش رفت. پس از مدت‌های طولانی مسیر حرکتی دلار و سکه از هم جدا شد و در روزی که نرخ ارز حدود یک درصد کاهش یافت، قیمت سکه 0.2 درصد افزایش یافت.  دیشب و در آخرین معاملات بازار جهانی قیمت اونس طلا تا سطح 1285 دلار افزایش یافت و از میانگین هفتگی خود فاصله گرفت. با این حال افت نرخ ارز بخشی از رشد اخیر اونس طلا را خنثی کرد تا بهای سکه تنها 10 هزار تومان گران شود. با تغییر رخ داده حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده در ارتفاع 127 هزار تومان قرار گرفت.

عناوین برگزیده