تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۴۱
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۳۸۷۵۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عملکرد اردیبهشت «سخوز» بررسی شد

جهش قیمت صادراتی سیمان خوزستان

می متالز - سیمان خوزستان عملکرد اردیبهشت را طی روزهای اخیر در سامانه کدال منتشر کرد. این شرکت در دومین ماه از سال موفق به ثبت فروش 30 میلیارد تومانی شده است. در حالی چنین فروشی به ثبت رسیده است که جای اهرم اصلی فروش در ماه گذشته خالی است. عملکرد اردیبهشت سیمان خوزستان حاوی نکات مثبت و منفی است که می‌تواند در تعیین مسیر قیمتی سهام این شرکت موثر باشد.
جهش قیمت صادراتی سیمان خوزستان

به گزارش می متالز، فروش 30 میلیارد تومانی سیمان خوزستان در ماه گذشته در حالی رقم خورد که اثری از فروش صادراتی سیمان و کلینکر در این ماه مشاهده نمی‌شود. با این حال نکته جالب توجه که فعالان بازار باید به آن توجه ویژه داشته باشند اصلاح نرخ فروش صادراتی فروردین است. بر این اساس برای سومین بار افزایش نرخ فروش سیمان صادراتی را در عملکرد فروردین شاهد هستیم. نرخ  فروش سیمان صادراتی در نخستین گزارش سیمان خوزستان حدود 214 هزار تومان به ازای هر تن بود که این عدد در اصلاحیه فروش فروردین به 305 هزار تومان رسید؛ علت اصلاح نرخ سیمان در اصلاحیه عملکرد فروردین تغییر نرخ تسعیر ارز از 7 به 10 هزار تومان اعلام شده بود.

در عملکرد اردیبهشت بار دیگر این نرخ اصلاح شد و به حدود 470 هزار تومان به ازای هر تن رسید. به این ترتیب فروش 27 هزار تنی در فروردین درآمدی حدود 13 میلیارد تومان را برای این شرکت به همراه داشت و این در حالی است که این شرکت در سال گذشته از فروش 213 هزار تن سیمان صادراتی حدود 52 میلیارد تومان درآمد داشته است. بر این اساس باید جهش نرخ فروش صادراتی مورد توجه قرار گیرد. رشد خزنده نرخ فروش سیمان داخلی این شرکت نیز جالب توجه است با این حال ریزش شدید نرخ فروش کلینکر داخلی و فروش مقدار قابل توجهی از این محصول خام با نرخ 64 هزار تومانی در اردیبهشت گزارش این شرکت را تحت تاثیر قرار داده است. نرخ فروش کلینکر داخلی در فروردین حدود 50 درصد از نرخ فروش این محصول در اردیبهشت بیشتر بوده و این موضوع جای نگرانی به وجود آورده است.

با توجه به موارد پیش رو باید به رویه صادرات سیمان و کلینکر در ماه‌های باقیمانده از سال در این شرکت توجه داشت. مبلغ فروش «سخوز» در اردیبهشت نیز جالب توجه بود با این حال شواهد حاکی از این موضوع است که امکان صعود مبالغ فروش در این شرکت با توجه به اهرم صادراتی وجود دارد. در چنین شرایطی باید در انتظار عملکرد ماه‌های بعد بود. در گزارش‌های پیشین اشاره شده بود اگر میانگین مبلغ فروش ماهیانه تا پایان سال مطابق با فروردین 40 میلیارد تومان باشد می‌توان به ساخت سود 200 تومانی برای سال جاری سیمان خوزستان امیدوار بود. در اردیبهشت مبلغ فروش از انتظارات جا مانده است با این حال همان‌‌طور که در گزارش پیشبینی سود اشاره شده بود، اگر مبلغ فروش افت نسبی را تجربه کند برای ساخت چنین سود جذابی در این سهم سیمانی باید بررسی‌های دقیق‌تری انجام داد، در این شرایط جهش نرخ فروش سیمان صادراتی از نکات مثبت اما عدم فروش این سیمان از موارد فشار محسوب می‌شود. مجمع سیمان خوزستان لغو شد و ممکن است سوالات سهام‌داران در مجمع گره‌گشای در باز کردن مسیر موثر باشد.  

عناوین برگزیده