تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۹
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۳۸۷۷۵
سرویس خبر : انرژی
در فروردین ماه

سوخت و روغن‌های معدنی؛ بالاترین سهم صادرات

می متالز - صادرات سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها؛ مواد قیری و موم های معدنی بیش از ۳۶ درصد از کل صادرات ایران در فروردین ماه بوده است.
سوخت و روغن‌های معدنی؛ بالاترین سهم صادرات

به گزارش می متالز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران صادرات کالای بدون نفت خام ایران به تفکیک فصول کتاب مقررات صادرات و واردات در فروردین ماه را بررسی کرده است که براساس آن بالاترین سهم متعلق به سوخت و روغنی های معدنی با بیش از ۳۶ درصد بوده است.

براین اساس بیشترین سهم از ارزش صادرات غیرنفتی مربوط به محصول فصل ۲۷ کتاب مقررات صادرات و واردات یعنی سوخت های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها؛ مواد قیری و موم های معدنی با سهم بیش از ۳۶ درصدی می شود.

با این حال این آمار نشان می‌دهد که صادرات این مواد نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی و مقداری تا حدودی کاهش یافته است.

بعد از فصل ۲۷ کتاب مقررات صادرات و واردات، بالاترین ارزش صادرات کشور در فروردین ماه مربوط به فصل ۳۹ این کتاب یعنی مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از آن، فصل ۲۹ کتاب یعنی محصولات شیمیایی آلی و فصل ۷۲ کتاب یعنی چدن، آهن و فولاد بوده است.

براساس آمارهای منتشر شده، حدود ۸۱ درصد ارزش صادرات کشور بر ۸ درصد فصول کتاب مقررات صادرات و واردات متمرکز بوده که نشان می‌دهد تنوع کالاهای صادراتی محدود و اغلب مبتنی بر منابع طبیعی یا محصولات با ارزش افزوده پایین است.

این آمارها نشان می‌دهد که بالاترین رشد ارزشی صادرات در فروردین ماه ۹۸ نسبت به سال قبل، مربوط به فصل ۶۷ این کتاب یعنی پر، پر نرم آماده و اشیاء ساخته شده از پر یا پر نرم، گل های مصنوعی و اشیاء ساخته شده از موی انسان بوده است.

ارزش صادرات این فصل در فروردین ماه ۹۸ معادل ۶۶ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ بیش از ۱۰۰ برابر شده است.

فصل ۹۸ یعنی قطعات منفصله و فصل ۴۲ یعنی اشیاء ساخته شده از چرم؛ مصنوعات زین و برگ سازی، لوازم سفر، کیف های دستی و محفظه های همانند؛ اشیاء ساخته شده از روده و ... نیز به ترتیب طی این مدت رشد ۳۱ برابری و ۱۶ برابری داشته اند.

گفتنی است اگرچه این گروه های محصولی مذکور، رشد بالایی را تجربه کرده اند اما سهم ناچیزی از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده اند.

در فروردین ماه سال ۹۸، متوسط قیمت صادراتی کشور معادل ۲۹۹ دلار بر هر تُن رقم خورده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با اُفت حدود ۲۴.۱ درصدی مواجه شده است.

در میان فصول کتاب مقررات صادرات و واردات با وجود رشد وزنی صادرات برخی فصول، ارزش صادرات آنها کاهش یافته است. یکی از این فصول که سهم بالایی از ارزش صادرات را نیز داشته، فصل ۲۹ مربوط به محصولات شیمیایی آلی است. صادرات این فصل گرچه به لحاظ مقداری ۲۱ درصد رشد داشته اما به لحاظ ارزشی افت ۲۵ درصدی را تجربه کرده است.

در بین زیرمجموعه های فصل ۲۹ کتاب مقررات صادرات و واردات، «اتیلن گلیکول (اتان دی ئول) »، «انیدرید فتالیک» و «ملامین» با وجود رشد صادرات با افت ارزشی همراه بوده اند و به نظر می‌رسد این محصولات در فروردین ۹۸ با متوسط قیمت نسبتا پایین تری صادر شده اند.

متوسط قیمت صادراتی محصولات فصل ۲۵(نمک؛ گوگرد؛ خاک و سنگ؛ گچ، آهک و سیمان) در فروردین ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۷ کاهش یافته است. رشد وزنی صادرات فصل ۲۵ معادل ۱۸ درصد بوده، درحالی که به لحاظ ارزشی افت ۲۹ درصدی را تجربه کرده است. در میان اقلام تعرفه ای زیرگروه این فصل، «سیمان های پودر نشده موسوم به کلینکر» که سهم نسبتاً بالایی از ارزش صادرات کل کشور را دارد، طی این مدت با اینکه به لحاظ وزنی با رشد ۱۲۰ درصدی همراه بوده، اما از نظر ارزشی آن افت ۵.۷ درصدی را تجربه کرده است.

محصولات ذیل فصل ۴ یعنی شیر و محصولات لبنی، تخم پرندگان، عسل طبیعی، محصولات خوراکی که منشاء حیوانی دارند و مشمول شماره دیگر تعرفه نشده باشند نیز طی این مدت با افت متوسط قیمت صادراتی همراه بوده اند.

در فروردین ماه سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال ۹۷، صادرات این فصل رشد وزنی ۱۸ درصدی و افت ارزشی ۱۶ درصدی را تجربه کرده اند. در میان اقلام تعرفه ای زیر گروه این فصل، متوسط قیمت خامه شیر کاهش ۳۶ درصدی و متوسط قیمت سایر پنیرها کاهش ۳۲ درصدی داشته اند.

منبع: ایبنا
عناوین برگزیده