تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۸
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۳۸۷۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شاخص بورس زیر فشار افت نفت

نقشه نیمروز بورس شنبه (4 خرداد)

می متالز - معاملات بورس تهران در اولین روز کاری هفته با فشار عرضه، به‌ویژه در سهم‌های صنعت پالایش نفت آغاز شد. افت شدید بهای نفت در آخرین معاملات هفته قبل را می‌توان یکی از عوامل اصلی فشار بر قیمت سهام مرتبط و ایجاد فضای فروش در عموم سهام کالایی دانست. این در حالی است که سهامداران توام با انتشار عملکرد اردیبهشت شرکت‌ها سیگنال‌هایی برای چیدمان مجدد پرتفو دریافت می‌کنند. نکته جالب اینکه معامله‌گران همچنان در اغلب گروه‌های کوچک غالبا خریدار سهم هستند تا فروشنده.
نقشه نیمروز بورس شنبه (4 خرداد)

به گزارش می متالز، شاخص کل بورس تهران همچنان متاثر از نوسان قیمت‌ها در بازار جهانی در حال تغییر است. روند نسبتا کم‌تلاطم قیمت‌های جهانی در اوایل هفته قبل در آرامش نسبی فضای حاکم بر معاملات بورس تهران و رشد 2 درصدی شاخص کل نمود یافت. اما در دو روز پایانی هفته، با تشدید و گسترش شعله‌های جنگ تجاری بین چین و آمریکا، قیمت کالاهای پایه تحت فشار قرار گرفت و شاخص‌های نفتی سنگین‌ترین افت خود را در سال جاری میلای ثبت کردند.

منزلگاه بورسی تلاطم‌های جهانی

گشایش امروز معاملات بورس تهران نیز غالبا متاثر از تلاطم‌های بازار جهانی رقم خورد. اگرچه برخی اخبار ضد و نقیض حاکی از افزایش دمای تنش سیاسی بود اما رفتار قیمت‌ها نشان داد که فشار بر قیمت‌های جهانی بیش از سایر عوامل بر معاملات امروز بورس تهران تاثیر گذاشته است؛ به‌طوری که تمام نمادهای گروه پالایشی بورس تهران در معاملات صبح امروز با فشار شدید عرضه تا پایین‌ترین سطح مجاز قیمت عقب‌نشینی کردند. تاثیر منفی و قابل توجه این نمادها سبب شد تا افت شاخص کل در ابتدای معاملات به رقمی بیش از 1300 واحد برسد. هر چند، با فروکش هیجان فروش، قیمت‌ها در سهام پالایشی از کف روزانه فاصله گرفتند، اما همچنان، نماد شرکت‌های اصلی این صنعت، یعنی «شبندر»، «شپنا» و «شتران» فشار را بر نماگر اصلی حفظ کردند.

جبهه‌های فعال تقاضا

علاوه بر سهام شرکت‌های بزرگ کالایی و مشخصا پالایشی‌ها که امروز را در معرض شدید‌ترین و وسیع‌ترین عرضه‌ها قرار گرفتند، سهام گروه بانکی نیز عمدتا تحت فشار بوددند. حتی برخی از گروه‌های کوچک هم از شناسایی سود و فشار عرضه در امان نماندند. با وجود این، در قریب به اتفاق گروه‌های کوچک و متوسط، ضمن برتری تقاضا با رشد قیمت همراه بودند. به طور مشخص لاستیک‌سازان، قندی‌ها، دارویی‌ها، کاشی‌سازان، سیمانی‌ها جزو گروه‌هایی بودند که عموما با تحرکات مثبت به معاملات خود پایان دادند. حتی در گروه خودرویی که بیشترین ارزش معاملات را در اختیار گرفت شاهد رشد قیمت در بسیاری از نمادها بودیم.

عناوین برگزیده