تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۶
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۳۸۸۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار زنجان در جلسه شورای معادن استان اعلام کرد:

معادن به صاحبان اصلی و اهلیت‌دار واگذار شود

می متالز - معادن باید به صاحبان اصلی که اهلیت و قابلیت لازم را دارند واگذار شود، همچنین شناسنامه و مشخصات تمام معدنداران باید آماربرداری و با کسانی که با استفاده از رانت و دور زدن قانون، مجوز معدن را اخذ کرده‌اند به شدت برخورد شود.
معادن به صاحبان اصلی و اهلیت‌دار واگذار شود

به گزارش می متالز، فتح‌الله حقیقی در جلسه شورای معادن استان، با بیان این مطلب گفت: بسیاری از مشکلات کم‌آبی و تخریب منابع طبیعی، ناشی از دلال‌بازی و اهلیت نداشتن معدنکاران بوده است.
وی اظهار کرد: گروهی متشکل از حوزه معاونت عمرانی استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی استان در یک ماه آینده، مستند تصویری از آخرین وضعیت تمام معادن استان شامل معرفی، مجوز برداشت و میزان برداشت فعلی را ارائه دهند.
حقیقی تصریح کرد: این گروه، مشخصات تمام روستاهای دارای معدن که ماشین‌آلات معادن از داخل آنها عبور می‌کند را مشخص کند چراکه معدنکاران باید بر اساس قانون، حقوق جاده و روستاییان را رعایت و استهلاک جاده‌ها را پرداخت کنند یا باید مسیر عبور خود را تغییر داده و مسیر اختصاصی داشته باشند.
استاندار زنجان تاکید کرد: تمام معادنی که درخواست تعطیلی دارند یا از سوی شورای معادن استان تعطیل می‌شوند باید همه تعهدات مالی را اجرا کنند تا هر کسی جرات نداشته باشد مجوز معدن بگیرد.
وی ادامه داد: این معدنکاران باید با اخذ تعهد کتبی از مراجع ذی‌صلاح ضمن پرداخت حقوق دولتی، مطالبات و سهم مردم نسبت به بهره‌برداری از معدن را نیز پرداخت کنند.
حقیقی با بیان اینکه از همه معادن حمایت می‌کنیم، گفت: بررسی مسائل و مشکلات معادن در این شورا به منزله حمایت و احترام به معادن بوده و البته معدنکارانی که حیثیت معدن را با تخریب منابع طبیعی و محیط زیست، زیر سوال می‌برند باید سلب امتیاز شوند.
مقام عالی دولت در استان زنجان با تاکید بر اینکه نظارت بر معادن باید مستمر باشد و اکیپ‌های استانی و شهرستانی تشکیل شوند، خاطرنشان کرد: معدنکارانی که قانون را رعایت کرده و به میزان مجوز اخذ شده از معادن، برداشت می‌کنند مورد حمایت و تشویق قرار می‌گیرند.
این مسئول درباره سنگ‌های لاشه و باطله‌های معادن که امکان استفاده در معابر شهری دارند، تصریح کرد: گروه کارشناسی متشکل از حوزه معاونت عمرانی استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شهرداری، این موضوع را بررسی کرده و در صورت مقرون به صرفه بودن، تمام شهرداری‌های استان از آنها در معابر شهری استفاده کنند.

 

مسائل معادن مشکل‌دار مطرح می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز گفت: مسائل مربوط به معادنی برای بررسی در این شورا طرح می‌شوند که در کمیسیون‌های مربوط بررسی شده‌اند و مهلت‌های اداری داده شده از نظر این سازمان، مشکل‌دار است.
ناصر فغفوری تصریح کرد: البته در راستای موارد قانونی از معادن حمایت می‌کنیم.
وی با بیان اینکه ۸ درصد مساحت استان در کاداستر معادن است، خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد معادن در محدوده مربوط به پروانه بهره‌برداری بوده که با این حساب، ۸ دهم درصد مساحت استان را شامل می‌شود. فغفوری افزود: در صورتی که معادن بتوانند یک چهارم مساحت خود را سینه کار بزنند، ۲ دهم درصد مساحت استان درگیر تخریب معدنی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: با هماهنگی سازمان نظام مهندسی معدن و خانه معدن استان، مقرر شد معدن‌هایی که به مزایده گذاشته می‌شوند، گزارش فنی و کارشناسی از کیفیت و ظرفیت آنها ارائه شود تا متقاضیان با اطلاعات کارشناسی قبلی در مزایده شرکت کنند و پس از مزایده، مشکلی پیش نیاید. وی خاطرنشان کرد: بخشی از باطله‌های معادن و سنگ‌های لاشه، قابلیت استفاده در شهرها را داشته و به راحتی به شکل یک جدول درمی‌آیند و با توجه به اینکه شهرداری‌ها اجازه فعالیت صنعتی در قالب مجوزهای لازم را دارند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.
فغفوری پیش از این نیز، گفته بود: محورهای توسعه‌ای در استان زنجان در بخش‌های مرتبط با این سازمان، پیش‌بینی و تدوین شده است. برای این امر نیازمند همراهی همه مسئولان هستیم که استانداران وقت و فعلی، همکاری مناسبی در این زمینه داشته و دارند. وی، یکی از اولویت‌های مهم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در حمایت از اشتغال را احیای معادن خواند و تصریح کرد: یکی از اقدامات موثر در حوزه معدن، ممانعت از خروج خام سنگ آهن از استان زنجان است.
 این مسئول افزود: این بدان معنی است که امروز هیچ سنگ آهنی به شکل خام از استان خارج نمی‌شود بلکه مورد استفاده واحدهای معدنی قرار می‌گیرد.
 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تاکید بر توجه بیشتر به اکتشافات جدید معدنی در این استان گفت: تلاش کردیم در این حوزه از اکتشافات روی زمین به سمت اکتشافات زیر زمین و اعماق بیش از ۱۰۰ متر وارد شویم که این اتفاق افتاده است.
 وی با بیان اینکه روزانه ۲ هزار تن پسماند روی در استان تولید می‌شود که کمتر از ۱.۵ درصد روی دارد، خاطرنشان کرد: در این زمینه، پیگیری لازم درباره تعیین محل پسماند «روی» شده و اصلی‌ترین کار، آماده‌سازی محل جدید انبار بوده است. تا وقتی این محل برای پذیرش کیک، آماده نباشد هیچ اقدامی نمی‌توان در شهرک صنعتی «روی» انجام داد.
فغفوری تصریح کرد: به محض اینکه محل جدید آماده شود، محل فعلی انبار تعطیل می‌شود و همه کارخانه‌ها باید پسماند را به این محل انتقال دهند که بر اساس آخرین خبرها، مجوز واگذاری زمین صادر شده و تا چند ماه آینده، آماده پذیرش پسماند می‌شود.

 

حجم تخریب‌ها زیاد است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز گفت: بر اساس گزارش‌های مردمی و بازدیدهای این سازمان، حجم تخریب‌ها بسیار زیاد و نیازمند واکاوی است. حسین جعفری افزود: مالکیت برخی مناطق با جهاد کشاورزی نبوده و دستگاه‌های دیگر، زمین را اجاره می‌دهند اما به نحوه فعالیت و میزان برداشت از معادن و تخریب منابع طبیعی، نظارت نمی‌کنند.
 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز گفت: خسارت‌های دریافتی در پی تخریب منابع طبیعی از معدنکاران، درآمدهای ملی بوده و به حساب خزانه واریز می‌شود. خلیل آقاجانلو اظهار کرد: بر اساس قانون باید تمام این خسارت‌ها به استان بازگردد اما به دلیل مشکلات مالی، کمتر از ۲۰ درصد آن به استان بازمی‌گردد.
گفتنی است هم‌ا‌کنون ۶۲ معدن غیرفعال و ۳۲۰ معدن فعال در استان زنجان وجود دارد که ۲ هزار و ۶۷۱ شغل ایجاد کرده است. میزان ذخیره معادن استان زنجان ۶۰۰ میلیون تن است. درحال‌حاضر در استان زنجان در حوزه معدن حدود ۲ هزار و ۶۰۰ نفر فعالیت می‌کنند.

عناوین برگزیده