تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۳۸۸۶۶

کالاهای اساسی تا پایان خرداد از بندر امام ترخیص می‌شود/ فعالیت روزانه 3000 کامیون در بندر

می متالز - به گفته مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری روزانه به صورت میانگین 3000 کامیون عملیات خروج کالا از بندر امام را انجام می‌دهند که از این تعداد 1800 کامیون کار حمل کالاهای اساسی را بر عهده دارند.
کالاهای اساسی تا پایان خرداد از بندر امام ترخیص می‌شود/ فعالیت روزانه 3000 کامیون در بندر

به گزارش می متالز، 80 درصد از کالای اساسی از بندر امام خمینی (ره) وارد کشور می‌شود و این بندر در تامین امنیت غذایی مردم مؤثر است.

بندر امام خمینی (ره) وسیع‌ترین منطقه ویژه اقتصادی را در سطح کشور دارد و 11 هزار هکتار وسعت دارد که 1300 هکتار آن کاملا عملیاتی است و از این رقم 600 هکتار به شرکت‌های خدمات لجستیک در راستای فعالیت‌های بندر اختصاص یافته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان در این باره می‌گوید: در حال حاضر 3 میلیون تن ظرفیت در جا برای غلات ایجاد شده است؛ 18 میلیون تن ظرفیت برای نگهداری کالای اساسی و با احتساب سیلوها 21 میلیون تن ظرفیت برای نگهداری غلات و کالای اساسی در بندر امام وجود دارد.

به گفته عادل دریس، 400 هزار تن ظرفیت مخازن برای نگهداری روغن خوراکی و 300 هزار تن ظرفیت مخازن برای نگهداری مواد نفتی در این بندر است.

دریس از رشد بیش از 90 درصدی تخلیه کالای اساسی در بندر امام در 2 ماه ابتدایی امسال می‌گوید و مدعی است: در دو ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال تعداد کشتی‌های تخلیه شده در زمینه کالای اساسی در بندر امام 85 درصد داشته است.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان، در دو ماه اخیر وزن کالای اساسی تخلیه شده بیش از 90 درصد رشد داشته است ضمن آنکه موجودی کالا در انبارها و محوطه بندر 60 درصد رشد داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان می‌گوید:‌ امسال 63 کشتی حامل کالای اساسی تاکنون در بندر امام پهلوگیری کرده است که این رقم در سال قبل 34 درصد بود و شاهد رشد 85 درصدی در این حوزه هستیم؛ امسال تاکنون سه میلیون تن کالای اساسی و پارسال در این مدت زمان 1.6 میلیون تن کالای اساسی در بندر امام تخلیه شده بود.

به گفته دریس: موجودی انبارها در بندر امام تاکنون 2.8 میلیون تن در سال جاری بوده است که پارسال 1.8 میلیون تن در دو ماه ابتدایی سال بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان می‌گوید: در حال حاضر 89 هزار تن شکر فله و 180 هزار تن روغن در بندر امام (ره) موجود است ضمن آنکه 14 هزار تن شکر در حال تخلیه است.

بندر امام خمینی امروز با انجام بیش از ۳۵ درصد از کل تجارت کشور یکی از بنادر بزرگ تجاری کشور محسوب می‌شود.

بندر امام خمینی به عنوان بندر هاب تخلیه و بارگیری غلات امروز فعال‌تر از گذشته در حال فعالیت است.

بندر امام پس از تغییر رژیم حقوقی خود در یازدهم آبان ماه ۱۳۸۹ به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد و ضمن الحاق اراضی مجاور امروز با بیش از ۱۱ هزار هکتار مساحت وسیع‌ترین منطقه ویژه اقتصادی بندری کشور به حساب می‌آید.

امروز کالاهای اساسی زیادی نظیر گندم، سویا، کنجاله سویا، روغن، برنج و غیره در انبارها و سیلوهای بندر امام خمینی ذخیره شده است که توسط ارگان‌های خصوصی و دولتی وارد شده است.

حال امروز، مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد که بارگیری کالاهای اساسی موجود در بندر امام خمینی(ره) تا پایان خردادماه انجام می‌شود.

به گفته غلامحسین دغاغله، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و به‌کارگیری از ظرفیت بخش خصوصی، عمده کالاهای اساسی موجود در بندر امام خمینی(ره) پایان خردادماه بارگیری خواهند شد.

 به گفته دغاغله با توجه به وجود کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره) همچنین همزمانی برداشت گندم و چغندر قند در استان خوزستان، با برگزاری جلسه‌ای با حضور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان در بندر امام خمینی (ره)، مقرر شد از توان دیگر استان‌ها برای حمل بار استفاده شود.

وی می‌گوید: تاکنون یک میلیون و 160 هزار تن گندم از سطح مزارع استان برداشت شده که از این میزان 420 هزار تن آن حمل شده است.

دغاغله می‌گوید: 100 هزار تن از چغندر برداشت شده نیز حمل و به استان‌های مقصد همچون همدان، کرمانشاه و قزوین ارسال شد.

به گفته مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، برای کالاهای اساسی نیز طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مقرر شد از توان و ظرفیت دیگر استان‌ها استفاده شود و در این راستا فراخوان داده شده است.

وی می‌گوید: روزانه به صورت میانگین 3 هزار کامیون عملیات خروج کالا از بندر امام خمینی (ره) را انجام می‌دهند که از این تعداد حدود یک هزار و 800 کامیون کار حمل کالاهای اساسی را بر عهده دارند و مابقی، جابه‌جایی دیگر کالاها را انجام می‌دهند.

عناوین برگزیده