تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۲۴
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۳۸۸۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صدور بیش از یک هزار و 800 میلیارد ریال ضمانت نامه‌ انجام پیمان توسط صحا در 3 سال گذشته

می متالز - افسانه منصف«عضو هیأت مدیره و سرپرست صندوق حمایت از تحقیقات و صنایع الکترونیک(صحا)» در یادداشتی با تأکید بر لزوم تقویت صندوق­‌های تامین مالی تخصصی در جهت رونق تولید اعلام کرد: صحا در سه سال گذشته موفق به ارایه تسهیلات وام بیش از 2 هزار میلیارد ریال و صدور انواع ضمانت نامه‌های انجام پیمان بیش از یک هزار و 800 میلیارد ریال شده و موجبات توسعه و تثبیت اشتغال برای بیش از 43 هزار(نفر ماه) از جوانان و نیروی متخصص و تحصیل کرده در حوزه های مختلف الکترونیک را فراهم کرده است.
صدور بیش از یک هزار و 800 میلیارد ریال ضمانت نامه‌ انجام پیمان توسط صحا در 3 سال گذشته

به گزارش می متالز، این یادداشت را ادامه با هم می‌خوانیم.

تامین منابع مالی یکی از مهمترین چالش­های پیش روی حال حاضر بنگاه های کوچک، نوآور و دانش بنیان می باشد. تمامی شرکت­ها اعم از کوچک،متوسط و بزرگ نیازمند سرمایه هستند دسترسی آسان و بهینه به سرمایه موجب استفاده از فرصت­های رشد در شرایط خوب اقتصادی می­شود و در مواجهه با شرایط بد اقتصادی امکان بقا و ادامه حیات شرکت را فراهم می­کند.با توجه به اینکه بانک­ها در شرایط مختلف اقتصادی معیارهای اعطای اعتبارات خود را تغییر می دهند و بسته به شرایط اقتصادی به صنایع مدنظر خود که باید معدودی از شرایط خاص را احراز کنند،تسهیلات می­دهند و در ارائه تسهیلات محدودیت­هایی ازجمله ریسک­پذیری پایین را در نظر می­گیرند.لذا تامین مالی از طریق بانک­ها همیشه بهترین گزینه برای بنگاه های اقتصادی نمی باشد از طرف دیگر هنوز زیرساخت­های لازم در کشور جهت تامین مالی بنگاه­های کوچک از طریق بازار سرمایه فراهم نگردیده است. از اینرو جهت تحقق رونق تولید، وجود و تقویت صندوق­های تامین مالی تخصصی بعنوان یک فضای دسترسی به تامین مالی آسان و ارزان قیمت برای شرکت­های نوپا،کوچک و متوسط الزام آور می باشد و از طرف دیگر بعنوان یک فرصت ویژه برای بنگاههایی که در راستای تولید کالا و خدمات گام برمی دارند.

با عنایت به موارد فوق، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک مطابق با رسالت و اهداف حمایتی خود در بحث رونق تولید می تواند در دو محور اعطای تسهیلات و صدور ضمانت نامه به شرکت های فعال در حوزه صنایع الکترونیک نقش آفرینی نماید. در سه الی چهار سال گذشته صندوق با کاهش بروکراسی اداری و حذف موارد دست و پا گیر و افزایش سرمایه موفق به ارائه کارنامه خوبی نسبت به سالهای قبل شده است.

صندوق در سه سال گذشته موفق به ارایه تسهیلات وام بیش از 2 هزار میلیارد ریال و صدور انواع ضمانت نامه‌های انجام پیمان بیش از یک هزار و 800 میلیارد ریال شده است. این تسهیلات اعطایی در سطح 25 استان کشور موجبات توسعه و تثبیت اشتغال برای بیش از 43 هزار ( نفر ماه ) از جوانان و نیروی متخصص و تحصیل کرده در حوزه های مختلف الکترونیک را فراهم کرده است.

صندوق تنها در سال1397 موفق به اعطای تسهیلات وام به مبلغ 615 میلیارد ریال از محل منابع داخلی و مبلغ 26 میلیارد ریال نیز از منابع تلفیقی نزد بانکهای عامل شده است همچنین در بخش ضمانت نامه صندوق در سال 1397 موفق به صدور 709 میلیارد ریال انواع ضمانت نامه ( ضمانت نامه حسن انجام تعهدات ، پیش پرداخت ، فرآیند ارجاع کار و ... ) گردیده که ضمانت نامه های صادره بسترهای لازم جهت انعقاد قرارداد بخش خصوصی و تعاونی در حوزه صنایع الکترونیک را به مبلغ حداقل 7 هزار میلیارد ریال را میسر کرده به گونه ای که پیش بینی می شود ( برابر لیست بیمه شرکت‌های دریافت کننده ضمانت نامه ) امکان ایجاد و تثبیت اشتغال جهت 33 هزار نفر ماه نیروی متخصص دانشگاهی در حوزه الکترونیک مهیا شود .

در ادامه مسیر( در سال 1398 ) صندوق با توجه به برنامه ریزی­های انجام شده در حوزه هایی نظیر ( اصلاح اولویت های حمایتی، شفاف سازی و اطلاع رسانی هر چه بیشتر خدمات و فعالیت ها، کمک به دریافت تائیدیه های فنی و کیفی داخلی و بین المللی در راستای افزایش کیفیت، شناسایی بنگاه های فعال، برون سپاری، جذب منابع مالی جدید، افزایش سرمایه و ... ) سعی بر افزایش حجم و اثر بخشی فعالیت های خود در راستای توسعه چتر حمایتی و رونق تولید در بخش صنایع الکترونیک و پیشرفته دارد.

عناوین برگزیده