تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۵۶
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۳۸۹۶۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
آبسیم بررسی کرد؛

چراغ قرمز «فایرا» سبز شد/ تصویرسازی رشد در این آلومینیوم‎ساز

می متالز - «فایرا» در سال‎های گذشته عملکرد مطلوبی نداشته و درگیر هزینه‎های تولید بود و تمام درآمدهای خود را به پایه هزینه‎ها می‎سوزاند. اما در سال 97 شرایط عوض شد و انتظارات از روزهای بهتر در سال 98 حکایت دارد.
چراغ قرمز «فایرا» سبز شد/ تصویرسازی رشد در این آلومینیوم‎ساز

به گزارش می متالز، شرکت «آلومینیوم ایران» تا سال گذشته درگیر زیان انباشته بود؛ ولی عملکرد سال 97 این چراغ قرمز را به سبز تبدیل کرد و به این ترتیب، زیان انباشته 176 میلیارد تومانی به سود انباشته 303 میلیارد تومانی رسید.

این شرکت در دوره 12 ماهه سال 97 نزدیک به 2811 میلیارد تومان درآمد عملیاتی شناسایی کرد که نسبت به سال 96 از رشد 93 درصدی برخوردار شد. در این رشد، افزایش حدود 36 هزار تنی مقدار فروش به همراه افزایش همگانی نرخ‎ها، دخیل بوده است.

کنترل بهای تمام شده موجب گردید تا سود ناخالص جهش بلند 211 درصدی را تجربه کند. موضوعی که در سال‎های گذشته مسبب زیاندهی شرکت شناخته می‎شد. همچنین، هزینه مالی 33 درصد کاهش یافته و برخلاف سال 96، درآمد متفرقه عاید «فایرا» شد.

بدلیل وابستگی تولیدات به مواد اولیه و کمکی وارداتی مانند پودر آلومینا و آند، تغییرات نرخ ارز و نرخ شمش آلومینیوم در LME و وضعیت تولید و عرضه تولیدکنندگان اصلی پودر آلومینا، تاثیر مستقیم بر بهای تمام شده محصولات تولیدی شرکت دارد.

شایان ذکر است که نیاز ارزی شرکت غالبا" از طریق صادرات بخشی از محصولات تولیدی و همچنین اخذ تسهیلات ارزی از بانک‎ها صورت می‎پذیرد. با توجه به نیاز نقدینگی برای خرید مواد اولیه و برخی لوازم و تجهیزات، در صورت عدم تغییر نرخ بهره تسهیلات بانکی در سال 98، پیش بینی می‎شود هزینه‎های مالی سال 98 به نسبت سال 97 تغییر چندانی نداشته باشد.

شرکت «آلومینیوم ایران» برآورد کرده در سال 98 حدود 190 هزار تن محصول با نرخ 1800 دلار در هر تن و با نرخ میانگین دلار 9800 تومان نیمایی به فروش برساند. با توجه به افزایش نرخ دلار نیما در مدت اخیر و نزدیک شدن به نرخ ارز آزاد، انتظار می‎رود در سال 98 درآمدهای این شرکت به مسیر صعودی خود ادامه دهد و بیش از مبالغ سال 97 شناسایی گردد.

به علاوه، «فایرا» دو پروژه جهت بهبود بازدهی تولید و کاهش هدررفت مواد اولیه، در دست اجرا دارد که هر دو در سال 98 به بهره برداری می‎رسند. راه اندازی این دو طرح به کاهش بهای تمام شده کمک شایانی می‎کند.

از سوی دیگر، شرکت دنبال این است تا بدهی تسهیلات ارزی دریافتی از بانک صادرات ایران را با نرخ مرجع (12321 ریال) تسعیر و تسویه کند. در این صورت، بار بدهی‎های شرکت کاهش خواهد یافت.

مجموع این موارد، رشد سودآوری «فایرا» در سال 98 را به تصویر می‎کشد.

عناوین برگزیده