تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۴۶
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۳۹۱۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
به مناسبت برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی استان کرمان در اواخر خرداد مطرح شد

بومی‌سازی، محور نخست رویداد معدنی کرمان

می متالز - استان کرمان به‌عنوان پهناورترین استان کشور و به دلیل غنی بودن معادن به بهشت معادن ایران شهرت یافته است.
بومی‌سازی، محور نخست رویداد معدنی کرمان

به گزارش می متالز، این استان از ۲۶ تا ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ میزبان برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و همچنین پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی است. ۲ دوره نخست این نمایشگاه در استان زنجان برگزار شد که از دوره سوم و همزمان با نخستین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی از سوی شرکت رستاک پادویژن در استان کرمان برگزار می‌شود.
فعالان معدنی باور دارند که نمایشگاه معدن و صنایع معدنی استان کرمان، فرصت مناسبی برای گردهمایی معدنی‌ها و صنایع وابسته به شمار می‌رود. تنوع معادن مختلف از جمله مس در رفسنجان و شهربابک؛ زغال سنگ در زرند، کوهبنان و راور؛ سنگ‌آهن در سیرجان و زرند؛ کرومیت در اسفندقه، فاریاب و صوغان و همچنین ماده معدنی تیتانیوم در جنوب این استان نشان از غنی بودن مواد معدنی این استان و استقبال فعالان این حوزه دارد.
قرار است در این نمایشگاه شرکت‌های مختلف معدنی و صنایع معدنی و صنایع وابسته به آن، آخرین دستاوردهای اکتشاف، استخراج، فرآوری، صادرات، سرمایه‌گذاری و ماشین‌آلات خود را ارائه دهند.

 

تبادل اطلاعات با دانش بومی

محسن مصطفی‌پور، معاون بازرگانی شرکت سنگ‌آهن گوهر زمین با اشاره به اهمیت استان کرمان در دارا بودن معادن غنی کشور و نقش آن در رشد اقتصادی گفت: کرمان به‌عنوان استانی پهناور بزرگ‌ترین دارنده ذخایر معدنی در ایران است. این استان معادن خوب فلزی و به‌ویژه سنگ‌آهن را در دل خود جای ‌داده است. دراین‌بین سیرجان مرکز اصلی معادن سنگ‌آهن در استان کرمان شناخته‌شده است. به‌این‌ترتیب استان کرمان و به‌ویژه سیرجان، ایران را از موهبت منابع غنی سنگ‌آهن بهره‌مند کرده است و می‌تواند در رشد اقتصادی کشور نقش مهمی داشته باشد.
معاون بازرگانی شرکت سنگ‌آهن گوهرزمین با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش‌افزوده مواد معدنی گفت: معادن به‌خودی‌خود ارزش مادی قابل قبولی دارند اما چیزی که ارزش آنها را افزایش می‌دهد منتهی شدن به زنجیره ایجاد ارزش‌افزوده است، به این معنی که بتوانیم معادن را در مرحله زنجیره تکمیل ارزش‌افزوده و تا مرحله تولید محصولات نهایی راهبری کرده و کارخانه‌هایی را در زمینه فناوری و تولید راه‌اندازی کنیم. مصطفی‌پور با بیان اینکه رشد معادن به نقش‌آفرینی مسئولان وابسته است اظهار کرد: ما در زیرساخت‌ها مشکلی نداریم اما چیزی که نیازمندیم همت عالی مسئولان و نقش آنها در رشد معادن است. در این زمینه، امیدواریم بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب از خام‌فروشی دوری کرده و در فرآوری و ایجاد ارزش‌افزوده هر چه بیشتر تلاش کنیم. او تاکید کرد: در این زمینه باید بتوانیم ظرفیت‌های خود را در تولید افزایش دهیم چراکه توانی بیش از این داریم و نشان داده‌ایم که ظرفیت‌های لازم را داریم.
معاون بازرگانی شرکت سنگ‌آهن گوهرزمین درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه معدن و صنایع معدنی استان کرمان نیز گفت: شرکت سنگ‌آهن گوهر زمین یکی از پیشروترین‌ها در حوزه فعالیت‌های معدنی و در زمینه بومی‌سازی بوده است و ازآنجایی‌که ما در این زمینه مدعی هستیم، برگزاری چنین نمایشگاهی فرصت خوبی برای ما فراهم می‌کند که در کنار سایر توانمندی‌ها و امکاناتی که در بخش‌های مختلف معدنی داریم بتوانیم بر فروش، صادرات و تبادل اطلاعات و نظرهای مختلف تمرکز کنیم. مصطفی‌پور با اشاره به توانمندی‌های این شرکت معدنی گفت: ما توانسته‌ایم عملکرد موفق بومی‌سازی را به منصه ظهور برسانیم و دیگران را از این توانمندی‌ها مطلع کنیم. این کار، منشأ اقدام دیگر شرکت‌ها شد و آنها ما را الگوی خود قرار دادند. او با تاکید بر اینکه بومی‌سازی این شرکت معدنی باعث شده است ما از وابستگی به کشورهای بیگانه رها شویم، ادامه داد: پیش از این بسیاری از تجهیزات و قطعات موردنیاز کارخانه‌ها از کشورهای دیگر آورده می‌شدند، همچنین خطوط تولید با دانش فنی خارجی راه‌اندازی می‌شد و این ‌یک روند معمول در کشور بود اما شرکت سنگ‌آهن گوهرزمین با راه‌اندازی واحد مهندسی معکوس، تولید و توسعه را بر محور بومی‌سازی قرار داد. امروز ما بسیاری از قطعات را با همکاری شرکت‌های تولیدکننده داخلی تولید می‌کنیم. به‌این‌ترتیب این نمایشگاه باعث می‌شود تلاش کنیم تمرکز شرکت‌های معدنی و صنعتی در کشور به جهتی برود که تولید و توسعه را به سمت بومی‌سازی ببرند و درنتیجه شاهد صرفه‌جویی و بارور شدن اقتصاد کشور باشیم.

 

کالای داخلی، توان رقابت با مشابه خارجی را دارد

حسین حمیدزاده، عضو هیات مدیره شرکت توسعه تجارت مهر راستین که درباره ساخت ماشین‌آلات معدنی و فرآوری مواد معدنی فعالیت می‌کند، گفت: این شرکت تنها سازنده ماشین‌آلات معدنی در داخل کشور است که همه فعالیت‌ها از خردایش تا تبدیل‌شدن به پودر و عیارسازی مواد معدنی را در برمی‌گیرد. به‌این‌ترتیب معادن مشتری‌های ما هستند و با ما همکاری می‌کنند.
او با اشاره به اهمیت استان کرمان در غنی بودن معادن اظهار کرد: استان کرمان دارنده بزرگ‌ترین ذخایر معدنی در ایران است که ازجمله می‌توان به معادن فلزی و سنگ‌آهن اشاره کرد، همچنین این استان مهد فلزاتی همچون کروم است که می‌تواند نقش کلیدی در رشد اقتصادی کشور داشته باشد.
حمیدزاده با اشاره به مشکلات ارزی که در کشور وجود دارد و همچنین تحریم‌های اخیر معدنی از سوی امریکا اظهار کرد: درگذشته معدنکاران تمام دستگاه‌های موردنیاز خود را از خارج از کشور به‌ویژه چین و ترکیه وارد می‌کردند و با اینکه مشابه آن کالا را در داخل تولید می‌کردیم اما به آن بهای چندانی نمی‌دادند. در شرایط امروز کشور با توجه به افزایش نرخ ارز و مشکلات موجود اقتصادی، شرکت ما بر تولید تجهیزات ماشین‌آلات تمرکز کرده و دست به تولید داخلی زده است که خوشبختانه با استقبال هم روبه‌رو شده است.
عضو هیات مدیره این شرکت ماشین‌آلات معدنی با اشاره به مزایای تولید داخلی تجهیزات ماشین‌آلات و دستگاه‌های معدنی گفت: وقتی کالایی از چین وارد می‌شد پس از مدتی خراب می‌شد و فعال معدنی مجبور به تعویض قطعات و گاهی هم دستگاه می‌شد.
 به‌این‌ترتیب باید هزینه زیادی می‌کرد که به‌دلیل تحریم‌ها، این مسئله دشوارتر هم شد اما ما تعمیرات اولیه و اپراتوری را آموزش می‌دهیم، خدمات پس از فروش داریم و در مقابل ارائه کالای خود احساس مسئولیت می‌کنیم. ضمن اینکه تولیدات ما نرخ کمتری در مقایسه با مشابه خارجی داشته و از نظر کیفیت و مرغوبیت، توان رقابت کامل با کالای خارجی را دارند.
خوشبختانه ما امروز به کشورهای مختلفی ازجمله ترکیه، قرقیزستان و عمان صادرات داریم و از استقبال خوب آنها متوجه رضایت‌شان می‌شویم.
حمیدزاده درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه در استان کرمان نیز گفت: خوشبختانه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باعث تبادل‌نظر و ایده‌های مختلف می‌شود که می‌تواند برای ارتقای کار ما مفید باشد.
 ازآنجا که ما دستگاه را برای مصرف‌کننده نهایی که معدنکاران هستند تولید می‌کنیم، باید خواسته‌ها و انتقادهای‌شان را بشنویم و متناسب با نیازشان گام برداریم.
او در پایان با اشاره به اهمیت نقش دولت اظهار کرد: مثل بقیه اصناف، ما هم نیازمند حمایت دولت هستیم به این معنی که با بالا بردن تعرفه‌ها و عوارض گمرکی اجازه ندهد کالای خارجی باکیفیت پایین به‌راحتی وارد کشور شود و رقابت را برای ما سخت کند.

 

حضور ۱۲۰ شرکت داخلی و خارجی

محمـود بنـدرچـی، مدیرعامل شرکت رستاک‌پادویژن این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در فضای بزرگی به وسعت ۳ سالن و فضای باز به مساحت ۱۰ هزار متر مربع با حضور ۱۲۰ شرکت داخلی و خارجی از جمله ایتالیا، آلمان، کره جنوبی، ترکیه، چین، سوئد، روسیه، ژاپن، هلند، هند، جمهوری چک و انگلستان در محل دائمی نمایشگاه‌های کرمان برگزار می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه برنامه‌های متعدد و متنوعی در چند روز برگزاری نمایشگاه‌های معدنی کرمان در نظر گرفته شده‌، گفت: شرکتی استرالیایی به نام سیگنال دلتا پارس در حاشیه این نمایشگاه به معرفی و عرضه نرم‌افزار ماکرو ماین در حوزه اکتشاف و در قالب یک کارگاه آموزشی خواهد پرداخت که در آن راه‌حل‌های آسان و کاربردی اکتشاف و استخراج معادن ارائه داده می‌شود. در ادامه، یک گردهمایی بزرگ معدنی در حاشیه این نمایشگاه برگزار می‌شود.
بندرچی افزود: در این نمایشگاه از معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، مدیرعامل شرکت ملی مس و همچنین مدیران شرکت‌های معدنی گل‌گهر، گوهرزمین و میدکو، اعضای هیات مدیره خانه معدن ایران، رئیس نظام مهندسی معدن ایران و مهدی کرباسیان رئیس پیشین هیات عامل ایمیدرو دعوت کرده‌ایم.

عناوین برگزیده