تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۵۷
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۳۹۴۳۹
سرویس خبر : انرژی

افزایش ۲ تا 5 دلاری بهای هر بشکه با شیرین سازی میعانات گازی

می متالز - مدیر پالایشگاه دوم پارس جنوبی گفت: اجرای کار پژوهشی و تحقیقاتی با دانشگاه شیراز موجب شد تا با شیرین سازی میعانات گازی تولیدی قیمت هر بشکه میعانات گازی بین ۲ تا 5 دلار در هر بشکه افرایش یابد.
افزایش ۲ تا 5 دلاری بهای هر بشکه با شیرین سازی میعانات گازی

به گزارش می متالز به نقل از روابط عمومی مجتمع گاز پارس جنوبی، باتوجه به وجود تحریم های متفاوتی که در کشور وجود دارد و عدم امکان برای ورود کالاهای مورد نیاز برای تعمیر و ارتقا پالایشگاه ها مهندسان و پژوهشگران داخلی سعی کردند با تعریف پروژه های پژوهشی متنوع سعی در برطرف کردن این کمبود ها کنند.

یکی از عللی که با وجود همه این تحریم ها پالایشگاه ها با تمام توان خود فعالیت می کنند، تعریف این پروژه ها پژوهشی است که در این گزارش به بخشی از پروژه ها در پالایشگاه دوم پارس جنوبی اشاره می کنیم.

به گفته مهدی گرامی شیرازی، مدیر پالایشگاه دوم پارس جنوبی یکی از مشکلاتی که در واحد آمین وجود داشت، خوردگی در این واحد بود که پس از بررسی های دقیق، پروژه مشترکی با دانشگاه آزاد شیراز تعریف شد که خوردگی در شبکه بخار را مورد بررسی قرار دهد و فاز اول آن در حال اجرا است.

وی می گوید: سال های گذشته شاهد خوردگی های نامتعارف در واحد شیرین سازی بودیم که برای آن نیز یک پروژه پژوهشی تعریف شد، محققان، بررسی و نمونه برداری های لازم را انجام دادند و توصیه های کاربردی برای جلوگیری از خوردگی در این واحد را ارائه کردند.

گرامی می گوید: پس از بررسی های داخلی و تعریف پروژه پژوهشی، دانشگاه شیراز پیشنهاداتی را ارائه کرد که مورد موافقت قرار گرفت. فاز اول که جمع آوری دیتا بود انجام شد و فاز دوم که تحلیل و بررسی موضوع است را در برنامه کاری داریم.

وی در خصوص یکی از مهم ترین پروژه های فعال در مجتمع گاز پارس جنوبی می افزاید: یکی از کاربردی ترین پروژه های پژوهشی کاهش گاز فلر است که قرارداد این پروژه با محوریت طرح توسعه پایدار پارس جنوبی در سال گذشته منعقد شد. در این سال برای بازیابی گاز فلر مناقصه برگزار شد و کنسرسیومی از یک شرکت داخلی و خارجی با هم برنده این مناقصه شدند.

وی اظهار داشت: در این طرح گازهایی که به سمت مشعل می آید، جمع آوری می شوند و با افزایش فشار دوباره به سیستم تزریق می شوند که این اتفاق باعث می شود، تنها شمعک فلرها روشن بماند.

گرامی گفت: پیمانکار این پروژه انتخاب شده است و از طریق مهندسی معکوس مطالعات لازم را انجام داده و طراحی اولیه صورت گرفته است، در حال حاضر بخشی از دستگاه ها خریداری شده و بخش مهندسی معکوس این پروژه تمام شده است و وارد بحث مهندسی ساخت و ساز شده ایم.

به گفته وی؛ این پروژه قرار بوده در مدت 24 ماه به نتیجه برسد که 12 ماه آن به پایان رسیده است و تلاش می کنیم که این پروژه را به موقع تحویل دهیم. این تنها پروژه ای است که در مجتمع پارس جنوبی برای گاز فلر داریم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوعات زیست محیطی گفت: در زمینه تصفیه پساب نیز پروژه ای را طراحی کردیم که به وسیله آن بالا دست را کنترل کرده و سعی شده است چیزی به این واحد ارسال نشود.

اندازه گیری ها نشان می دهد عملکرد ما موفقیت آمیز بوده و نسبت به سال گذشته درصد شاخص اندازه گیری آلودگی پساب خروجی به میزان قابل توجهی کاهش یافته و به نصف رسیده است اما هنوز با استاندارد ها فاصله داریم.

در کنار این موضوع شرکت نفت و گاز پارس نیز پروژه ای در راستای کاهش میزان پساب پالایشگاه تعریف کرده و بررسی های اولیه روی واحدهای پساب کل مجتمع را برعهده گرفته است

در این پروژه بررسی های اولیه انجام و پیشنهادهای لازم مطرح شد و اکنون در مرحله کلید خوردن پروژه به صورت فراگیر در همه پالایشگاه ها است. در این طرح یک بخش به صورت متمرکز در فاز دو ایجاد که پساب همه مجتمع ها در یک منطقه جمع می شود.

گرامی در ادامه به پروژه دیگری در پالایشگاه اشاره کرد و گفت: در زمینه افزایش رضایت مشتری واحدDMC را در دست احداث داریم که مرکاپتان های میعانات گازی تولید شده را به زیر 20 پی پی ام کاهش می دهد و باعث افزایش قیمت می شود.

به گفته وی؛ فرآیندی که روی این بخش پالایشی انجام می شود در هر بشکه بین 2 الی 5 دلار افزایش قیمت خواهد داشت که به صرفه است و میزان تولید ما در یک سال، مخارج وارد شده را باز می گرداند و بعد به صورت سود نمایان می شود. این پروژه 60 درصد پیشرفت داشته و اکنون در حال ساخت آن هستیم و امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده این کار تا پایان سال جاری به پایان برسد.

عناوین برگزیده