تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۴۵
بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۳۹۶۵۲
سرویس خبر : زمین شناسی

رونمایی از ۲۱ نقشه زمین‎شناسی کاربردی در تبریز با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت

می‌متالز - رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی شمال باختری کشور روز پنجشنبه پیش از مراسم رونمایی از این نقشه‌های زمین‌شناسی کاربردی گفت: این نقشه‌ها در سال 97 برنامه‌ریزی و تهیه شده و امسال نیز 23 نقشه جدید هم تولید می‌شود که پایه و اساس توسعه پایدار استان خواهند بود.
رونمایی از ۲۱ نقشه زمین‎شناسی کاربردی در تبریز با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت

به گزارش می‌متالز، عبدالحمید سرتیپی با انتقاد از بی‌رغبتی دستگاه‌های اجرایی برای استفاده از این نقشه‌ها در اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای افزود: تمامی مطالعات پایه زمین‌شناسی در سه استان اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در این سازمان انجام شده با این حال تقریبا در هیچ یک از عملیات عمرانی و توسعه‌ای از آنها استفاده نمی‌شود.

وی با بیان این‌که داده‌های ژئوتکنیکی نیز که به صورت موردی در دستگاه‌های اجرایی برای هر طرح عمرانی جمع‌آوری می‌شود، طبقه‌بندی و نگهداری نمی‌شود، تاکید کرد: به همین دلیل دوباره کاری برای استخراج این داده‌ها برای اجرای طرح‌های بعدی روی می‌دهد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی شمال باختری کشور در ادامه به ارائه گزارش محاسبه حجم آب دریاچه ارومیه متاثر از بارندگی‌های فروردین ماه 1398 پرداخت و گفت: طی 10 روز عملیات صحرایی و ثبت تغییرات شوری آب دریاچه در عمق‌های مختلف اندازه‌گیری شد  و در نتیجه پیشنهاد سیستماتیک شدن این اندازه‌گیری‌ها بصورت ماهانه ارائه شد.

سرتیپی همچنین  به نتایج قابل سرمایه‌­گذاری مطالعات بررسی استحصال املاح معدنی از شورابه دریاچه ارومیه که  می‌تواند جایگزین پتاس وارداتی به کشور باشد نیز اشاره کرد.

وی در بخش اکتشاف به 35 محدوده امیدبخش اکتشافی در استان که توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی مرکز تبریز شناسایی شده­‌اند، اشاره کرد و گفت: نتایج آن می‌تواند برای بخش معدنی استان بسیار پربار باشد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور:

 کل کشور با 11هزار نقشه یک بیست‌وپنج هزارم پوشش داده می‌شود

علیرضا شهیدی با بیان این‌که پوشش کامل نقشه­‌های یک دویست‌وپنجاه هزارم کل کشور انجام شده، افزود: نقشه‌های یکصدهزارم با 6 برابر دقت بیشتر نسبت به نقشه­‌های یک‌دویست و پنجاه هزارم تقریبا کل کشور تمام شده و در ادامه نقشه‌­های یک بیست و پنجاه هزارم که از سال 1384 شروع شده با 96 برابر دقت نسبت به نقشه­‌های یک دویست و پنجاه هزارم و 16 برابر دقت نسبت به نقشه‌­های یکصدهزارم  در حال تهیه است.

وی در ادامه کاربردی بودن و دقت بالای این نقشه­‌ها را از مزایای آنها نام برد و تصریح کرد: حتی در بحث تملک اراضی کاربرد آنها را با سهم  34 درصدی غیر قابل انکار است و این نقشه‌­ها در 6 لایه زمین‌شناسی، زمین‌شناسی اقتصادی، آب زمین‌شناسی، زیست محیطی، زمین‌ریخت شناسی و مخاطرات در حال تهیه هستند.

به گفته شهیدی مرکز تبریز در 4 لایه این اطلاعات را می­‌توانند تهیه کنند که امید می­‌رود در آینده در زمینه آب زمین‌شناسی و زمین ریخت‌شناسی هم این نقشه‌­ها در مرکز تبریز تهیه شوند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خاطرنشان کرد: پوشش کل کشور 11هزار نقشه یک بیست‌وپنج هزارم است و تاکنون نزدیک به 400 نقشه تولید شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به فعالیت‌های پایگاه داده­‌های علوم زمین طی 20سال اخیر اشاره کرد و گفت: رایگان بودن ارائه اطلاعات در آن که با هدف استفاده از  داده­‌های زمین‌شناسی در ساختار پروژه‌­های عمرانی، مسکونی، معدنی و مخاطرات نشان از انجام رسالت حاکمیتی این سازمان است.

شهیدی در پایان زحمات  مهندس سرتیپی رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی مرکز تبریز را علی‌رغم کمبود امکانات مالی قابل تقدیر دانست و عملکرد این مرکز در سال 97 را بسیار درخشان عنوان کرد.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی:

بی‌توجهی به نقشه‌های زمین‌شناسی سبب توسعه شهری مانند تبریز در مجاورت و روی گسل شمال شهر شده است

در ادامه معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز گفت: بی‌توجهی به چنین نقشه‌هایی سبب توسعه شهری مانند تبریز در مجاورت و روی گسل شمال شهر شده است.

جواد رحمتی افزود: احداث راه‌ها، استقرار زیرساخت‌ها و جانمایی تاسیسات در ابعاد کلان بدون در نظر گرفتن داده‌های زمین‌شناسی نه تنها تلفات جانی و خسارات مالی به بار می‌آورد بلکه هزینه‌های گزافی برای بازسازی تحمیل می‌کند.

وی بر ضرورت تدوین  مصوبه‌ قانونی برای اجباری شدن پیوست زمین‌شناسی هر طرح دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد.

درادامه از سه همکار این مرکز  آقایان دکتر عباسی، آقای دکتر اسماعیلی و خانم مهندس نام‌یار با ارائه تقدیرنامه‌هایی به پاس تلاش در انجام مطالعات زمین‌شناسی و مخاطرات و HSE  و سایر وظایف محوله تقدیر شد و همچنین از گزارش‌ها و نقشه­‌های مربوط به 21 پروژه زمین‌شناسی و اکتشاف و مخاطرات انجام شده در این مرکز رونمایی شد.

شایان ذکر است، این نشست با حضور دکتر جواد رحمتی معاون استاندار، دکتر بهبودی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی  و معاون بودجه سازمان مدیریت، فرهاد ملک قاسمی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان، رئیس خانه معدن استان، محمدباقر هنربر مدیرکل مدیریت بحران استان، مدیرکل دفتر فنی استانداری، حافظ باباپور مدیرکل بنیاد مسکن، دکتر حسن منیری‌فر رئییس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و علیرضا شهیدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و جمعی از معاون و مدیران وی و همچنین مهندس جواد کلاهدوزان مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

استاندار آذربایجان شرقی:

استفاده از ظرفیت‌های معدنی جزو اولویت‌های استان است

در همین زمینه استاندار آذربایجان شرقی ضمن دیدار با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اعلام حمایت کامل از فعالیت‌های اکتشافی این سازمان در استان، گفت: استفاده از ظرفیت‌های فوق‌العاده معدنی و ایجاد زنجیره تولید در این بخش جزو اولویت‌های استان است.

محمدرضا پورمحمدی با بیان این‌که ظرفیت معادن کشف ‌شده در مقایسه با پیش‌بینی ذخایر معدنی استان بسیار ناچیز است، افزود: یکی از برنامه‌های مهم مدیریت استان، استفاده از این ظرفیت فوق‌العاده و بهره‌برداری بهتر از ذخایر معدنی است و در این زمینه از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای کشف، تعیین محدوده و صیانت از ذخایر و پهنه‌های معدنی استان انتظار همکاری داریم.

وی همچنین با انتقاد از خام‌فروشی ذخایر معدنی، گفت: استخراج معادن تنها در صورتی مفید است که تبدیل به زنجیره تولید و در نتیجه ارزش افزوده و ایجاد ثروت و رفاه شود.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: فعالیت‌های گسترده معدنی در مجتمع مس سونگون باید منجر به ایجاد یک شهرک صنعتی مس شود و در غیر این صورت دردی از مشکلات استان دوا نخواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

ژئوفیزیک هوایی منجر به شناسایی ذخایر مس، آهن و طلا در آذربایجان شرقی شده است

در ادامه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیز در این دیدار با اشاره به این‌که آذربایجان شرقی استان معدنی است، گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تمام تلاش خود را برای اکتشاف ذخایر معدنی در این استان به کار می‌گیرد و یقین داریم که تلاش‌ها به نتیجه خوبی خواهد رسید.

علیرضا شهیدی با اشاره به آغاز شناسایی پهنه‌های معدنی کشور با استفاده از ژئوفیزیک هوایی، گفت: تاکنون یک نمونه از این عملیات در آذربایجان شرقی انجام شده که نتیجه آن شناسایی ظرفیت خوبی از ذخایر مس، آهن و طلا بوده است.

وی افزود: تا پایان تابستان نیز یک عملیات دیگر در منطقه اهر و کلیبر انجام می‌شود که با توجه به هزینه‌بر بودن این عملیات نیازمند حمایت هستیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تدوین اطلس نقشه‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را از مهم‌ترین اقدامات این سازمان برای کاهش ریسک اکتشاف معادن عنوان کرد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: فعالان بخش خصوصی با استفاده از اطلاعات این اطلس، با اطمینان خاطر بیشتری در بخش معدن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

امضای تفاهم‌نامه جهت توسعه بررسی‌های زمین‌شناسی، معدنی و تهیه نقشه‌های پایه استان آذربایجان شرقی

در این دیدار همچنین تفاهم‌نامه مطالعه و بررسی‌های زمین‌شناسی، معدنی و تهیه نقشه‌های پایه استان به امضای استاندار آذربایجان شرقی و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور رسید.

هدف از این تفاهم‌نامه، تقویت و پیشبرد پژوهش‌های زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان، توسعه ارتباطات علمی، پژوهشی و آموزشی، تبادل اطلاعات فنی، هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی و تقویت مناسبت‌های اجرایی و رفع چالش‌های زمین‌شناختی استان عنوان شده است.

عناوین برگزیده