تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۳۱
بازدید: ۳۳۹
کد خبر: ۳۹۷۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فرصت سرمایه‌گذاری مناسب با تولید آهک هیدراته

می متالز - تولید آهک هیدراته فرصت سرمایه‌گذاری مناسبی است زیرا یکی از پرمصرف‌ترین انواع آهک در صنایع مختلف است و فروش آن بسیار پر رونق است.
فرصت سرمایه‌گذاری مناسب با تولید آهک هیدراته

به گزارش می متالز، آهک هیدراته یک جامد شیمیایی سفید رنگ با حالت پودری و با PH قلیایی است که نتیجه ترکیب کنترل شده آب با آهک زنده فعال در دستگاهی به نام هیدراتور است. آهک هیدراته دارای کاربردهای وسیع و متنوعی در صنایع شیمیایی، دارویی، غذایی، بهداشتی و آرایشی، رنگ، کشاورزی و لبنیات است. آهک هیدراته نسبت به آهک زنده، میل ترکیبی چندانی با رطوبت و آب و دی‌اکسیدکربن ندارد و این مزیت سبب سهولت حمل‌ونقل و نگهداری آن می‌شود. به طور کلی آهک یک قلیای اقتصادی و قابل دسترس و دارای میل ترکیبی با بنیان‌های مزاحم اسیدی و سولفوری و به‌طور کلی عناصر مزاحم صنایع مختلف است و میزان مصرف آن در هر کشوری می‌تواند یکی از نشانگرهای میزان صنعتی بودن آن کشور باشد.
آهک از کوره گرفته شده، CaO و محصول نهایی آهک هیدراته است.
ماده اولیه مورد نیاز برای تولید آهک هیدراته، سنگ آهک موجود در معادن است که با نام کربنات کلسیم شناخته می‌شود.

 

مصارف و ویژگی‌های محصول نهایی

آهک هیدراته از طریق ترکیب آهک زنده با آب به‌دست می‌آید و به اصطلاح آب موجب شکفته شدن آهک می‌شود. آهک شکفته دارای فرمول شیمیایی هیدروکسید کلسیم به شکل Ca(OH) ۲ بوده و از نظر ظاهری حالت پودری سفید رنگ و یک‌دست دارد. آهک زنده ماده‌ای بسیار واکنش‌دهنده است اما زمانی که هیدراته می‌شود، دیگر در اثر ترکیب با آب از خود واکنشی نشان نمی‌دهد به همین خاطر آن را آهک مرده یا آهک آب‌دیده می‌نامند.
آهک‌های هیدراته از سنگ آهک‌هایی که حدود ۶ تا ۲۲ درصد گل رس دارند، تهیه می‌شود. از ویژگی‌های مهم این نوع آهک آن است که دور از هوا و حتی در زیر آب به آهستگی سفت می‌شود، در تماس با آب خیلی شکفته می‌شوند و با آب خمیر کم چسب تولید می‌کند. به طور کلی می‌توان این نوع آهک را حد واسط بین آهک‌های هوایی و سیمان دانست.

 

واکنش‌های شیمیایی و جزییات عملکرد

Ca OH ۲(کلسیم هیدروکسید) ازواکنش شیمیایی CaO (کلسیم اکسید) و H۲۰ (آب) تشکیل می‌شود.
Ca OH ۲ (هیدروکسید کلسیم) به دو روش تولید خشک و مرطوب ساخته می‌شود که این دو روند کمی متفاوت است اما اصول آن یکسان است.
فرمول: CaO (کلسیم اکسید) + H۲۰ (آب) = Ca (OH) ۲ (هیدروکسید کلسیم)
۱۰۰درصد + ۳۲.۵درصد = ۱۳۲.۵درصد
آهک به علت دسترسی آسان و ارزان بودن نسبت به مواد مشابه قلیایی، نقش اساسی در طیف گسترده‌ای از فرآیندهای صنعتی دارد و با اضافه کردن آب به آن، یک واکنش گرمازا به‌وجود می‌آید و باعث تولید آهک هیدراته می‌شود.
با توجه به مصارف و کاربردهای فراوان آهک هیدراته در صنایع مختلف شیمیایی، بهداشتی، کشاورزی، غذایی و... برتری ویژگی‌های شیمیایی آهک هیدراته نسبت به آهک زنده و همچنین وجود نداشتن واحد فعال تولید این محصول در استان اردبیل، بازار مناسبی برای آن در این استان پیش‌بینی می‌شود. همچنین با توجه به صادرات فعال کشور در این زمینه پیش‌بینی می‌شود که با رعایت استانداردهای مربوط و تامین حداکثر خلوص و کیفیت، بتوان این محصول را به کشورهای همسایه نیز صادر کرد.
از آهک هیدراته به طور گسترده‌ای در صنعت تصفیه آب و فاضلاب استفاده می‌شود. آهک قادر است ذرات ریز معلق در آب را به شکل لخته درآورده و ته‌نشین کند. همچنین امکان تنظیم pH آب‌های اسیدی را نیز دارد. دیگر کاربرد گسترده آهک در صنایع تولید کاغذ است که به منظور از بین بردن خاصیت خورندگی کاستیک سودا مصرف می‌شود. همچنین یک پرکن مناسب نیز است. در صنایع غذایی و تولید مواد خوراکی هم از آهک به منظور تلخی‌گیری زیتون یا پخت انواع مربا استفاده می‌شود.
آهک هیدراته با قابلیت‌های فیزیکی و شیمیایی که دارد، کاربردهای فراوانی پیدا کرده است و روز به روز افزایش تقاضا برای صنایع دیگر ازجمله صنایع ساختمانی، صنایع فولادسازی، کاغذ، پلاستیک، صنایع شیمیایی، صنایع معدنی، محیط‌زیست و... بر اهمیت آن افزوده است.

 

موارد کاربرد آهک هیدراته

- تهیه ظرف‌های چینی
- تهیه شیشه‌های معمولی که بیشتر شامل سیلیس، آهک (کربنات کلسیم)، کربنات سدیم و زغال کک هستند.

 

 تهیه سیمان

 تهیه ساروج یا ملات مخلوطی از آهک، ماسه و آب است که برخلاف سیمان در داخل آب خود را نمی‌گیرد و سفت نمی‌شود، ولی در مجاورت با هوا به علت جذب گاز دی‌اکسیدکربن و تشکیل سنگ آهک، به‌تدریج سفت می‌شود.
آهک هیدراته موجب افزایش استحکام و سختی قیر می‌شود و از اکسیده شدن و پیری آسفالت جلوگیری می‌کند و مانع ایجاد ترک و گسترش آن می‌شود.
یکی دیگر از مصارف عمده آهک در صنایع شیمیایی و در آزمایشگاه‌های شیمی، تهیه هیدروکسید سدیم از کربنات سدیم و هیدروکسید آمونیوم است.

عناوین برگزیده