تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۷
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۳۹۸۷۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

ساخت و ساز غیر مجاز در شمیرانات به معادن رسید

می متالز - رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شمیرانات ساخت و سازهای غیرمجاز در مجاورت معادن قانونی را یکی از مهم ترین مشکلات این شهرستان اعلام کرد.
ساخت و ساز غیر مجاز در شمیرانات به معادن رسید

به گزارش می متالز، سید علی میر موسوی روز پنجشنبه ضمن بیان اینکه از 23 نوع مواد معدنی استان تهران، 11 نوع از آنها آثار فعالیت معادن با سابقه طلای پس قلعه، زغال سنگ و همچنین ماده معدنی استراتژیک فسفات منطقه جیرود است افزود: مدتیست معادن نیز متاثر از ساخت و سازهای غیرمجاز در بخش های لواسانات و رودبار قصران شده و امروز یکی از مهم ترین مشکلات این بخش بشمار می آید.
این مقام مسئول ادامه داد: برخی از متخلفان ساختمانی در محدوده قانونی بهره برداران مجاز معادن اقدام به ویلاسازی می کنند که منجر به تضییع حقوق بهره بردار قانونی می گردد.
وی ضمن بیان اینکه تمام ادارات متولی برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز هستند تشریح کرد: برخی از بهره برداران غیرمجاز معادن ابتدا اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز در کوه ها کرده و سپس نسبت به کنده کاری و انتقال سنگ اقدام می کنند، همچنین پس از خالی شدن محدوده و هموار شدن سطح مجدداً تخلفات ساختمانی را آغاز می کنند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شمیرانات ضمن اعلام اینکه حدود 20 پرونده تخلف بهره برداران غیرمجاز به مراجع قضائی ارجاع و حکم آنها صادر شده خاطرنشان کرد: نظارت و مقابله با متخلفان شدت گرفته است و این تخلفات نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته ایم.
میرموسوی افزود: نظارت بر تطابق فعالیت بهره برداران مجاز با پروانه های صادر شده نیز مورد توجه ویژه قرار دارد.
وی تاکید کرد: بیشتر بهره برداران غیرمجاز در محدوده های شهری و مجاورت بلوارها فعالیت می کنند و موجب خسارت به شهرداری ها نیز می شوند، لذا جرم مشهود آنها و احقاق حق و شکایات دستگاه های متولی نظیر صمت، محیط زیست و ... امروزه منجر به مقابله قابل قبولی با چنین افراد سودجویی شده است.
به گفته این مقام مسئول، شمیراناتی ها یکی از قدیمی ترین معدن کاران کشور و معدن های شمشک، یونه زار، خاتون بارگاه، هشتدر، کلبس و معدن طلای پس قلعه از مهم ترین معادن این شهرستان بشمار می آیند.
میرموسوی اذعان داشت: شمیرانات با وسعت یکهزار و 188 کیلومتر مربع 9/1 درصد استان تهران را تشکیل و 700 کیلومتر مربع معادل 59 درصد این شهرستان منطقه حفاظت شده می باشد، همچنین کمتر از 5 دهم درصد از مساحت شمیرانات محل استخراج و انباشت (عرصه عملیات معادن) است.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه صنعت گردشگری یکی از راهبردهای توسعه شمیرانات و بسیاری از وسعت طبیعی شهرستان را مناطق حفاظت شده تشکیل می دهد، برای اکتشاف معادن جدید نیز محدودیت هایی لحاظ می شود.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شمیرانات تعداد معادن فعال و نیمه فعال در دو بخش لواسانات و رودبارقصران را 18 و معادن غیرفعال را 10 مورد اعلام کرد.
شهرستان شمیرانات منطقه ای کوهستانی متشکل از شهر شمیران (منطقه یک، بخش اعظمی از منظقه سه و شمال و شرق منطقه دو تهران) و دو بخش لواسانات و رودبار قصران در شمال و شمال شرقی تهران واقع شده است.

عناوین برگزیده