تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۴۵
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۴۰۲۹۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد:

فولاد، مس و سیمان ۲میلیارد دلار ارز بازگرداندند

می متالز - جعفر سرقینی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بعد از ظهر دیروز نشستی خبری با اصحاب رسانه برگزار کرد و به پرسش‌های آنها در زمینه‌های مختلف تولید و صادرات در معادن و صنایع معدنی پاسخ داد.
فولاد، مس و سیمان ۲میلیارد دلار ارز بازگرداندند

به گزارش می متالز، در این نشست، مدیران زیرساخت، اکتشاف، فعال‌سازی معادن کوچک و مدیر کل صنایع معدنی وزارتخانه نیز او را همراهی می‌کردند.

 

واگذاری سهام دولت در شرایط تحریم؟

معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه  درباره انتقادهایی که کارشناسان به واگذاری سهام دولت در این ۲ کارخانه بزرگ و بی‌رقیب به بخش خصوصی ابراز کرده بودند، گفت: اگر چه من نیز از بدنه دولت هستم اما معتقدم این واگذاری در شرایط تحریم درست نیست.
جعفر سرقینی افزود: چنین تصمیم‌هایی در واگذاری سهام دولت در شرایط فعلی چندان درست نیست، اگر چه دولت نیز بر اساس سندهای بالادست ناچار به اتخاذ چنین تصمیم‌هایی است.

 

تلاش برای رفع توقیف معدن تاش شاهرود

وی درباره توقف فعالیت معدن تاش شاهرود که متعلق به شرکت آلومینای جاجرم است و ماده اولیه این کارخانه را در زمینه پودر آلومینا و شمش آلومینیوم تامین می‌کند، تصریح کرد: اگرچه معدن بوکسیت تاش، تنها معدن تامین‌کننده بوکسیت مورد نیاز این کارخانه نیست اما به دلیل تفاوت در مشخصات بوکسیت این معدن و تفاوت آن با بوکسیت معدن جاجرم، خوراک ضروری برای آلومینای جاجرم به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه وزارتخانه تلاش می‌کند مشکلات این معدن برطرف شود و دوباره به چرخه تولید بازگردد، خاطرنشان کرد: بارها اعلام کردیم که اگر این معدن مشکل زیست‌محیطی داشته باشد، اقدام به تعطیلی معدن می‌کنیم. با این حال هیچ گروه و انجمنی حاضر به گفت‌وگو و اثبات آلودگی این معدن نشده است. وی ادامه داد: معتقدم مشکل معدن تاش شاهرود یک سوء تفاهم است و این معدن هیچ آلودگی ندارد. مردم ایران سالیان درازی است که از این مواد برای ساخت ظروف، تهیه غذا و پخت نان استفاده می‌کنند و هیچ مشکلی هم وجود نداشته است. ما مخالف تعطیلی این معدن هستیم. در شرایط فعلی نیز دستور داده‌ایم که ذخایر استخراج شده به‌تدریج از این منطقه خارج و به کارخانه منتقل شود تا نتیجه بررسی‌های زیست‌محیطی بیاید.

 

عملکرد موفق با وجود تحریم‌ها

سرقینی سپس در بخش دیگری از سخنانش گفت با وجود تمام محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، معدن ایران با برنامه‌ریزی‌های خوب موفق عمل کرده است. سپس ادامه داد: در سال گذشته علاوه بر تامین نیاز داخل ۸.۵ میلیارد دلار صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی داشته‌ایم.
معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: با توجه به اعمال تحریم‌های سنگین اما بخش معدن و صنایع معدنی کمترین اثر را نسبت به تحریم‌ها داشته است. سال گذشته، این بخش ۸.۵ میلیارد دلار صادرات داشته و امسال نیز صادرات‌مان کمتر از این نخواهد بود.
وی در پاسخ به پرسش دیگر روزگار معدن دراین باره که تحریم امریکا علیه فلزات ایران تا کنون چه پیامدهایی داشته و برنامه وزارتخانه چیست، گفت: امریکا در ۲ بخش تولید و صادرات فلزات، ایران را تحریم کرده و به دنبال تاثیر گذاشتن بر آن است. در بخش تولید با تمهیداتی که از قبل اندیشیده شده، با اطمینان می‌گویم که در تامین مواد اولیه مورد نیاز مشکلی نداریم و تولید ۲۸ میلیون تن فولاد بر اساس برنامه را عملی خواهیم کرد.
سرقینی ادامه داد: درباره تاثیرگذاری تحریم بر صادرات نیز نمی‌توان با اطمینان چیزی گفت اما تلاش می‌کنیم از برنامه ۱۲ میلیون تن صادرات فولاد برای امسال دست‌کم ۸ میلیون تن آن محقق شود. البته ممکن است مازاد صادرات به بازار داخلی فولاد تزریق شود که موجب کاهش نرخ فولاد می‌شود و در این صورت نیز تمهیداتی خواهیم اندیشید تا فولادسازان ضرر نکنند.

 

ترک تشریفات در واگذاری پهنه‌های معدنی

سرقینی سپس در پاسخ به پرسشی دیگر درباره واگذاری پهنه‌های معدنی به صورت ترک تشریفات گفت: به طور مثال پهنه دی۱۹ جزو یکی از ۷۰ مورد پهنه‌هایی بوده که بدون مزایده به شرکت‌های دارای اهلیت واگذار شده است. وی ادامه داد: شرکت چادرملو و سنگ آهن مرکزی، ۲سرمایه‌گذار بزرگ در یزد هستند. واگذاری این محدوده به چادرملو بر اساس ماده ۳۲ قانون معادن است و نیاز به مزایده ندارد یعنی وزارتخانه مجاز است بر اساس اهلیت شرکت‌ها، پهنه‌های معدنی را واگذار کند. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری در مجتمع معدنی چادرملو به نرخ امروز ۲۵ هزار میلیارد تومان بوده، در حالی که تنها برای ۵ سال ذخیره معدنی‌ پاسخگوی کارخانجاتش است. به همین دلیل اکتشاف آنومالی دی۱۹ را به کنسرسیومی از این ۲ شرکت داده‌ایم که پس از اکتشاف و مشخص شدن میزان ذخیره سنگ آهن تصمیم خواهیم گرفت این آنومالی چگونه واگذار شود.
معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره مخالفت سازمان‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی با فعالیت معدنکاری معادن سنگ آهن ایران تصریح کرد: زمانی که مجوزی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره معادن صادر می‌شود، هیچ سازمانی حق مزاحمت برای بهره‌برداران را ندارد چراکه پیش از صدور مجوز، استعلام‌های مورد نیاز از این ۲ سازمان گرفته شده اما در این زمینه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها مشکلاتی داشته‌ایم و سعی کرده‌ایم با تعامل، آنها را حل کنیم.

 

تاجر واقعی حذف نمی‌شود

سرقینی درباره بخشنامه جدید درباره صادرات سنگ آهن و نظرخواهی از انجمن‌ها گفت: در این بخشنامه، تاجر واقعی حذف نمی‌شود و محدودیتی برای آنها در نظر نگرفته‌ایم. این کار تنها در راستای شفاف‌سازی و تضمین بازگشت ارز انجام شده است تا سنگ آهن بدون شناسنامه صادر نشود.
معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه وزارت یادشده به دنبال برنامه رویایی نیست، اظهار کرد: سال گذشته، برنامه تولید ۴۶۰ میلیون تن ماده معدنی را داشته‌ایم که تا حدی به آن رسیده‌ایم. امسال نیز برنامه‌ریزی شده که به حدود ۵۰۰ میلیون تن تولید مواد معدنی برسیم و همچنین ۹۰ میلیون تن سنگ آهن تولید کنیم. وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش معدن به برنامه خود در تولید عمل خواهد کرد.
امسال در نظر داریم ۲ میلیار دلار به‌وسیله سامانه نیما در حوزه معدن و صنایع معدنی ارزآوری ایجاد کنیم.


۵۰درصد سنگبری‌های ایران دستگاه‌های پیشرفته دارند

خوشبختانه در صنایع معدنی مانند سیمان، فولاد، مس و... با مازاد تولید روبه‌رو هستیم. در شرایط تحریم نگرانی بابت صادرات وجود دارد اما راهکار در نظر گرفته‌ایم. به عنوان مثال در زمینه سیمان، تنها شرکت‌های تولیدکننده، صادرات را انجام دهند. این کار برای صنعت فولاد نیز سال گذشته انجام شد. در این زمینه برای حمایت از این صنایع قیمت‌های پایه گمرکی را تعدیل و نرخ‌های پایه صادراتی را به‌روز کرده‌ایم.
به گفته وی، درحال‌حاضر بسیاری از سنگبری‌های ایران قدیمی هستند و برخی با استناد به این موضوع، اقدام به صادرات سنگ خام می‌کنند. با این حال با اطمینان می‌گویم ۵۰درصد سنگبری‌های ایران دستگاه‌های پیشرفته دارند. به گفته معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در ایران سنگ ممتاز و درجه یک را صادر می‌کنند و سنگ درجه ۲ و ۳ را به سنگبری‌ها می‌دهند. تمام تلاش وزارتخانه این است که جلوی صادرات سنگ خام را بگیرد و بازسازی سنگبری‌ها یکی از راه‌های جلوگیری از خام‌فروشی است.
سرقینی با بیان اینکه عراق بازار صادراتی سنگ ما است، گفت: حتی سنگ درجه ۲ ایران در بازار عراق بسیار مصرف دارد. نکته خوب صادرات این است که سنگ‌های معمولی نیز به این کشور صادر می‌شود و این کشور خریدار سنگ‌های معمولی ما است. بنابراین به دنبال راهکار اساسی برای جلوگیری از کند شدن صادرات و راه‌اندازی معادن بزرگ هستیم.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون نیاز به یک میلیارد دلار برای تجهیز معادن و ۲۰۰ میلیون دلار برای توسعه اکتشاف داریم، افزود: این خبر خوش را می‌توانم بدهم که با اکتشافات انجام شده، ذخایر سنگ‌آهن و مس ۲ برابر خواهد شد اما خبرهای قطعی را در آینده اعلام می‌کنم.

 

بازگشت ارز

معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: تاکنون برگشت ارز حاصل از صادرات مواد معدنی، ۱.۵ میلیارد دلار از سوی فولادی‌ها، ۴۰۰ میلیون دلار از سوی صنعت مس و ۱۰۰ میلیون دلار از سایر صنایع معدنی بوده است و پیش‌بینی می‌شود امسال ۲ میلیارد دلار بازگشت ارز از محل صادرات معادن و صنایع معدنی به کشور داشته باشیم.

 

نیاز داخل به سیمان ۲ برابر می‌شود

معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه تاکید کرد: نیاز فعلی ما به سیمان، سالانه ۴۰ میلیون تن است و در سال‌های آینده، میزان مصرف بین ۱.۵ تا ۲ برابر خواهد شد. نصف روستاهای کشور، نیاز به ساخت‌وساز جدید دارند و دست‌کم به ۶۰ میلیون تن سیمان نیاز داریم. از این رو باید به دنبال تنوع، کیفیت و کاربری‌های جدید در صنعت سیمان باشیم. وی افزود: همچنین امسال دست‌کم ۱.۶ میلیون تن کنسانتره زغال‌سنگ تولید خواهیم کرد. برنامه‌ریزی کرده‌ایم که امسال ۳ میلیون تن کنسانتره زغال‌سنگ تولید کنیم تا نیاز ذوب آهن اصفهان و کارخانه ذوب زرند که به زودی وارد مدار تولید می‌شوند، برطرف شود. به فکر تامین سنگ آهن مورد نیاز ذوب آهن نیز هستیم.

عناوین برگزیده