تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۷
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۴۰۳۵۶
سرویس خبر : انرژی

محصولات پتروشیمی به راحتی قابل تحریم نیست/شرایط تکمیل زنجیره ارزش فراهم است

می متالز - مدیر اسبق صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه کیفیت محصولات پتروشیمی ایران شناخته شده است، گفت: این محصولات به راحتی قابل تحریم نیست.
محصولات پتروشیمی به راحتی قابل تحریم نیست/شرایط تکمیل زنجیره ارزش فراهم است

به گزارش می متالز، محمد زیار مدیر اسبق صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با اشاره به تحریم پتروشیمی که از سوی آمریکا اعمال شد،‌گفت:‌در تحریم‌های مالی اگر برای مقابله با  آن برنامه‌ریزی نداشته باشیم می‌تواند تا حدودی مؤثر واقع شود ولی اثر آن به اندازه تحریم نفت خام و میعانات گازی نیست. 

وی ادامه داد: نفت خام در احجام بالا بارگیری می‌شود و کشتی حمل‌کننده نفت خام  و میعانات گازی به راحتی قابل شناسایی است اما محصولات پتروشیمی اینگونه نیستند.

مدیر اسبق صنایع پایین‌دستی شرکت ملی پتروشیمی با اشاره به اینکه پتروشیمی نیز دو نوع محصول تولید می‌کند،‌گفت‌: اولین محصول مواد خشک و پلیمری هستند که این مواد و محصولات را می‌تواند در احجام پایین و به صورت کانتینری صادر کرد.

وی ادامه داد: موضوع مهم در این زمینه فرآیند فروش و مسائل مالی است به طوریکه در خصوص فروش و خدمات پس از فروش به دلیل آنکه محصولات ایران در بازار شناخته شده هستند احتیاج به خدمات پس از فروش ندارد. 

زیار تصریح کرد: از طرف دیگر ما در دوره تحریم قبلی توانستیم این محصولات را به راحتی صادر کنیم زیرا قابل ردگیری هم نیستند. 

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی می‌تواند سیاست‌های خود را تغییر دهد تا ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به راحتی به داخل کشور ورود پیدا کند گفت: احجام  این ارز نیز زیاد نیست و می‌توان در حجم‌های کوچک وارد کشور کرد.

*موضوع مهم در صادرات پتروشیمی در شرایط تحریم صادرات مواد آروماتیکی و متانولی است 

زیار با اشاره به اینکه موضوع مهم در صادرات پتروشیمی موضوع مربوط به مواد آروماتیکی و متانولی است که این مواد مایع هستند و میتواند در تحریم چالش‌هایی را برای ما ایجاد کند، گفت: اما در تحریم‌های گذشته شرکت‌هایی که اینگونه مواد را تولید می‌کردند اقدام به خرید کشتی‌های حمل کردند و عملاً محصولات خود را خودشان حمل می‌کردند که از این نظر امنیت صادرات نیز محقق شده بود و در شرایط فعلی نیز این شرکت‌ها می‌توانند مانند گذشته خودشان محصولات تولیدی را حمل و به بازارهای مقصد ارسال کنند. 

این کارشناس صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه شرکت‌های تولیدکننده محصولات جامد پتروشیمی نیز می‌توانند از این راهکار استفاده کرده و محصولات خود را خودشان صادر کنند که در این صورت دیگر مشکلی پیش‌روی آنها وجود ندارد، اظهار داشت: اما بهترین راه برای اینکه محصولات پتروشیمی ایران مورد تحریم قرار نگیرد، این است که بتوانیم آن را در زنجیره ارزش به مواد نهایی و محصولات نهایی تبدیل کنیم که در این صورت به راحتی می‌توانیم محصولات خود را که از پتروشیمی تولید شده‌اند صادر کنیم که در این زمینه ضعف‌هایی وجود داشته است که شرایط تحریم پتروشیمی می‌تواند ما را به سمت تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی هدایت کند.

عناوین برگزیده