تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۳۷۳
کد خبر: ۴۰۴۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات تاکید کرد:

موفقیت کنسرسیوم بزرگ اکتشافی کشور در گرو نگاه ویژه مسوولین

می متالز - بخش معدن و به‌خصوص بخش اکتشاف آن از بخش‌های ریسک پذیر است و دولت ها مکلف هستند اکتشاف معادن را به‌عنوان وظیفه‌ای حاکمیتی انجام دهند، چون بخش خصوصی بیشتر تمایل دارد در بخش بهره‌برداری و فرآوری معادن فعالیت کند تا در بخش اکتشاف و مطالعاتی.
موفقیت کنسرسیوم بزرگ اکتشافی کشور در گرو نگاه ویژه مسوولین

به گزارش می متالز به نقل از روابط عمومی هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، بر اساس قانون معادن، ایجاد بستر مناسب برای اکتشاف ذخایر معدنی از وظایف دولت دانسته شده و در برنامه پنجم و ششم توسعه، حاکمیت مکلف شده نقشه های عمومی اکتشاف و زیرساخت های لازم را برای استفاده بخش خصوصی کامل کند. منبع تأمین بودجه و اعتبار لازم برای انجام این کار، حقوق دولتی معادن است.

تاکنون بیش از۶ میلیون متر حفاری برای ذخایر معدنی کشور انجام شده که در مقایسه با کشوری پیشرو در عرصه معدنی همچون استرالیا که سالانه ۵ تا ۶ میلیون متر حفاری دارد، بسیار ناچیز است. اینکه تنها در 7 درصد مساحت کشور فعالیت اکتشافی صورت گرفته نشان می‌دهد که در این خصوص ما هنوز در ابتدای راه هستیم. 

مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات درباره وضعیت اکتشاف در کشور گفت: بر اساس نقشه راه معدن و صنایع معدنی کشور که شهریور سال گذشته به تصویب رسید برای تأمین مواد اولیه و تکمیل زنجیره تولید و تحقق برنامه چشم انداز، نیاز جدی به اکتشاف معادن جدید وجود دارد. در واقع حلقه مفقوده بخش معادن و فلزات در کشور، موضوع اکتشاف است. 

عزیزاله عصاری افزود: با توجه به اهمیت موضوع و درک شرایط موجود دولت از نظر مشکلات بودجه و با تکیه به هم‌افزایی بسیار خوبی که خوشبختانه در فعالان این صنعت وجود دارد براساس یک تصمیم درست و در زمان مناسب، بخش خصوصی به یاری دولت شتافته و طی یک حرکت استثنایی مجموعه ای از شرکت‌های بزرگ و توانمند معدنی و فولادی با محوریت هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و حمایت قاطع ایمیدرو کنسرسیوم بزرگ اکتشافی کشور را تشکیل دادند. 

این فعال اقتصادی ادامه داد: شاید کسی تصور نمی‌کرد کار پیچیده جمع کردن 11 مجموعه توانمند و تأثیرگذار این صنعت و به توافق رساندن آنان برای مشارکت در این امر مهم آن هم در مدتی کوتاه و با این کیفیت امکان پذیر باشد. لیکن با عزم و باور جدی که در مجموعه مدیران شرکتها وجود داشت و حمایت خوب ایمیدرو خوشبختانه این حرکت ارزشمند شکل گرفت و پیش بینی ما این است که در صورت هماهنگی و مساعدت دستگاه‌های ذیربط به زودی شاهد تحولات بزرگ و مثبتی در زمینه اکتشاف به عنوان مادر زنجیره تأمین و فولاد باشیم.

عصاری همچنین تاکید کرد: انتظار می‌رود سیاستگزاران و مجریان بخش‌های مختلف نه تنها در مجموعه وزارت صمت بلکه در سطح سایر ارکان دولت و کشور به این اتفاق میمون بعنوان فرصتی در جهت تشویق بخش خصوصی به مشارکت بیشتر در حل مشکلات و معضلات موجود و الگویی قابل اجرا در صنایع مختلف نگاه کند و در مقام عمل، نسبت به حمایت از این حرکت ارزشمند مصمم باشد.

وی با اشاره به شعار سال رونق تولید و ظرفیت بالای معدن و صنایع معدنی در کاهش اثرات محدودیت ها و مشکلات دوران تحریم افزود: توقع فعالان تولید این است که در مورد کنسرسیوم یادشده مقررات دست‌وپاگیر و زمان‌بر بخشنامه‌های عادی اعمال نشود و با تسهیل واگذاری پهنه‌ها و همکاری و هماهنگی تمامی بخش‌ها این مجموعه بتواند سریعا منابع خود را برای ورود به فعالیت اکتشافی به کار گیرد. 

قابل ذکر است در کنسرسیوم بزرگ اکتشاف که سال گذشته به محوریت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات تشکیل گردید، شرکتهای فولاد مبارکه، سرمایه گذاری امید، سرمایه گذاری غدیر، گل گهر، چادرملو، میدکو، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان، گهرزمین و فولاد صبانور حضور دارند.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده