تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۰۴
بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۴۰۴۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جولان کوچکترها در بورس

دیده‌بان بورس یکشنبه (۱۹ خرداد)

می متالز - شاخص کل بورس، اولین جلسه معاملاتی هفته را با افت ۹۵ واحدی آغاز کرد. در عین حال شاخص هم‌وزن مسیر صعود را ادامه داد و رشد ۱.۵۷ درصدی را به ثبت رساند. در شرایطی که بازارهای جهانی در روندی احتیاطی و فرسایشی افت قیمت‌ها را تجربه کردند سهام کامودیتی‌محور بورس تهران با حمایت رشد نرخ ارز نیمایی از افت قیمت‌ها مصون مانده‌اند. عدم تحرک بزرگان کالایی بار دیگر فرصت را به چشم‌انداز سهام کوچکتر داده است.
دیده‌بان بورس یکشنبه (۱۹ خرداد)

به گزارش می متالز، وزارت خزانه‌داری آمریکا،‌ روز جمعه هلدینگ خلیج فارس و ۳۹ شرکت و پروژه تابعه آن را به دلیل آن‌چه همکاری با قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران خوانده شده مشمول تحریم‌های ثانویه ساخت. این مساله سبب شد تا «فارس» و نمایندگان بورسی این شرکت با افت قیمت در دادوستدهای دیروز مواجه شوند. با این حال شدت واکنش به این خبر با نزدیک شدن به پایان معاملات رفته‌رفته محدودتر شد و حضور نقش حمایتی در این نمادها دامنه افت قیمت را محدودتر کرد.

بدین ترتیب نماگر کل بورس در ساعت آغازین افت نزدیک به ۸۰۰ واحد را تجربه کرد اما نزدیک به نقطه صفر به کار خود پایان داد. تحلیل کارشناسان از این مساله که تحریم‌های ثانویه آمریکا تا چه حد اثر جدیدی بر عملکرد این شرکت‌ها خواهد داشت عموما بر این موضوع اتفاق دارد که نباید منتظر تغییر خاصی در عملکرد این شرکت‌ها بود و این دور از تحریم‌ها بیش از آن که اثری واقعی داشته باشد نمایشی است که تاثیر روانی خواهد داشت.

آرامش ارزی و فروکش تب دلار

علی‌رغم تلاش مقامات آمریکایی به نظر می‌رسد اثر روانی تحریم‌ها نیز دیگر تب و تاب لازم برای صعودی کردن قیمت‌ها در بازار ارز را ندارد. در معاملات روز گذشته بازار آزاد نرخ دلار در نزدیکی مرز ۱۳ هزار تومان قرار گرفت و برخی گزارش‌ها از ورود نرخ این ارز به کانال ۱۲ هزار تومانی در معاملات فردایی خبر می‌داد.

در عین حال داده‌های سامانه سنا حاکی از آن است که میانگین هفته‌ای نرخ دلار در معاملات حواله‌ای و نیمایی به ۱۱ هزار تومان رسیده و این مساله می‌تواند گزارش‌های عملکرد خرداد ماه را با رشد نرخ‌های فروش در رابطه با شرکت‌های صادراتی همراه سازد. از دیگر سو رشد نرخ نیمایی می‌تواند اثر کاهش قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی را خنثی کند و نگرانی‌ها از این زاویه را نیز از بین ببرد.

موج نقدینگی در گروه‌های خرد

همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد سهام کامودیتی‌محور بورس تهران به دلیل ناسازگاری روند قیمت‌ها در بازار جهانی از واکنش مناسب به عملکرد چشمگیر اردیبهشت ماه و همچنین گزارش‌های مالی درخشان سال ۹۷ باز مانده‌اند. گسترده شدن ابعاد جنگ تعرفه‌ای عامل اساسی فشار بر قیمت کامودیتی‌هاست.

با این حال به نظر می رسد توافقات آمریکا و مکزیک بر سر مساله مهاجران و تعرفه‌ها تا حدودی از فشار حاکم بر این بازارها بکاهد. در عین حال انتظارات از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در بازارها به اوج رسیده است و در صورت تحقق این امر و یا بروز نشانه‌هایی از این موضوع می‌توان انتظار داشت که از فشار شاخص دلار بر قیمت‌ها نیز کاسته شود. با این حال در رابطه با سیگنال‌های قطعی‌تر از بازارهای جهانی باید در انتظار هفته‌های آتی و نشست گروه ۲۰ در ژاپن بود. جایی که روسای جمهور چین و امریکا در حاشیه این نشست به گفتگو در رابطه با جنگ تجاری خواهند پرداخت.

ضمنا باید در نظر داشت در شرایطی که روند بازارهای جهانی مانع از تحرک سهام بزرگ کالایی شده است در این میان شاهد واکنش‌ تک‌نمادها به صورت‌های مالی سالانه و به خصوص برگزاری مجامع هستیم. در این رابطه به فعالان بازار توصیه می‌شود که موعد برگزاری این مجامع و سیاست تقسیم سود شرکت‌ها را مد نظر داشته باشند.

علی‌رغم روند پراکنده و اکثر کم‌نوسان بزرگان کالایی، روندهای یکدست در گروه‌های کوچکتر بازار قابل مشاهده است. در شرایطی که نمادهای بزرگ خودرویی و بانکی روز گذشته از روند صعود روزهای پیش‌تر فاصله گرفتند گروه‌های دارویی، سیمان و محصولات غذایی همچنان بر مدار صعود حداکثری قرار داشتند. زمزمه‌های افزایش نرخ در رابطه با گروه‌های سیمان و برخی نمادهای غذایی در میان اخبار و شایعات به گوش می‌رسد که باید دید تا کجا می‌توانند ادامه روند صعودی برای این گروه‌ها را تغذیه کنند.

در رابطه با نمادهای دارویی نیز باید در نظر داشت که عملکرد قریب به اتفاق نمادهای این گروه نسبت عملکرد سال مالی گذشته، به خصوص در زمینه مبالغ فروش کاملا متحول شده است. با این حال پرداختن به سودهای موردانتظار این نمادها مساله‌ای است که باید مورد توجه بازیگران سهام باشد.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: در آستانه سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به ایران که گفته می‌شود هدف از آن تلاش برای کاهش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن است، کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی در یادداشتی دو شرط موفقیت‌آمیز بودن این سفر را تشریح کرد. خسروی تاکید کرد که «تلاش برای بازگرداندن آمریکا به برجام و جبران خسارت‌های وارد شده به تهران» و همچنین «رفع تحریم‌های فراسرزمینی» می‌تواند تضمینی برای موفقیت سفر نخست‌وزیر ژاپن باشد. آبه قرار است ۲۲ خرداد وارد تهران شود و با مقامات ایران دیدار و گفت‌و‌گو کند.

محسن مجتهد شبستری؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: بدون شک بعد از اتمام موضوع‌های فعلی، بررسی FATF در جلسات بعدی مجمع در دستور کار اعضا قرار خواهد گرفت.

حسن امیری؛ معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با اشاره به نگرانی‌های سهامداران از اجرای دستورالعمل جدید بازار پایه فرابورس از طرح موضوع در جلسه شورای عالی بورس و تعویق زمان‌بندی اصلاحات خبر داد. در همین حال عباس موسوی؛ عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با توجه به شبهه‌های پیش آمده پیرامون قوانین جدید بازار پایه از بررسی این موضوع و روشن شدن اشکالات آن خبر داد.

براساس اعلام بورس انرژی، سه‌شنبه هفته جاری ۲ میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی ایران عرضه می‌شود. قیمت پایه هر بشکه نفت خام سبک ایران عرضه در بورس انرژی ۶۷.۳۲ پریمیوم دلاری براساس نرخ سنا و متعاقب مکانیزم مصوب هیأت مدیره بورس انرژی ایران عرضه می‌شود.

ب) صنایع: عباس تابش؛ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از مصوبه جدید کمیته خودرو برای پیش‌فروش محصول‌های خودروسازان خبر داد. همچنین محمدرضا نجفی‌منش؛ رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها از دو اتفاق خلاف جهت در صنعت خودرو و عدم دریافت حتی یک یورو از مطالبات قطعه سازان خبر داد.

پیش‌تر اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم تدوین و ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو در چارچوب سیاست‌های دولت و ستاد تنظیم بازار، از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست تا نسبت به ساماندهی تقاضای واقعی و افزایش تولید خودرو اقدام کند

رضا باکری؛ دبیر انجمن صنایع لبنی می‌گوید: افزایش قیمت لبنیات به تصویب ستاد تنظیم بازار رسیده و حداکثر تا سه‌شنبه این هفته به کارخانه‌ها ابلاغ می‌شود. پیش‌تر احمد مقدسی؛ رییس انجمن صنفی گاوداران از احتمال تصویب افزایش قیمت خرید شیر خام درب کارخانه‌های لبنی از 2 هزار به 2575 تومان در جلسه دوشنبه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار خبر داده بود.

همچنین عبدالرضا شیخان؛ دبیر انجمن سیمان با اشاره به افزایش ۶۰ تا ۶۵ درصدی هزینه‌های تولید این محصول گفت: گزارش‌های بررسی قیمت آماده شده و به زودی، قیمت‌های جدید اعلام خواهد شد.

بانک مرکزی همچنین در خبری اعلام کرد: با توجه به انتشار شایعه‌ای در فضای رسانه‌ای کشور مبنی بر ادغام برخی بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری خصوصی، بانک مرکزی در حال حاضر، تنها پروژه ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح را دنبال می‌کند.

عناوین برگزیده