تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۸
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۴۰۵۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر امور اقتصادی و دارایی:

هدف از خصوصی سازی تأمین مالی دولت نیست/ یک ریال از واگذاری‌ها وارد خزانه کشور نمی‌شود

می متالز - دژپسند گفت: هدف دولت از واگذاری اموال تأمین مالی دولتی نیست، چرا که این امر یکی از بدترین اهداف است.
هدف از خصوصی سازی تأمین مالی دولت نیست/ یک ریال از واگذاری‌ها وارد خزانه کشور نمی‌شود

به گزارش می متالز، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست مشترک توجیه واگذاری‌های بزرگ با بخش خصوصی گفت: واگذاری بخش دولتی از دهه ۶۰ آغاز شده و متأسفانه پرونده‌های خصوصی سازی و واگذاری شرکت‌های دولتی که در سال ۷۰ باز شده بودند همچنان باز است.

وی افزود: شاید یکی از دلایلی که منجر به کُند شدن روند خصوصی سازی شده است تعدد اصلاحیه‌ها بر قانون خصوصی سازی است.

دژپسند تأکید کرد: بابت مشکلاتی که در ۲ سال اخیر دامن‌گیر خصوصی سازی شده به وزارت اقتصاد مأموریت بررسی واگذاری‌های اخیر را داده ایم، البته این به این معنا نیست که دزدی یا فساد قطعی رخ داده است.

وزیر اقتصاد تأکید کرد: باید در امر خصوصی سازی با کمترین حواشی بیشترین بهره برداری‌ها صورت بگیرد.

وی افزود: چرا مدیران بانکی برای واگذاری اموالشان از روش‌های مختلفی نظیر واگذاری مدیریت، واگذاری مالکیت و یا احیای خط تولید کارگاه‌های تولیدی استفاده نمی‌کنند؟

دژپسند گفت: هدف دولت از واگذاری اموال تأمین مالی دولتی نیست، چرا که این امر یکی از بدترین اهداف است. اینکه در برخی از یادداشت های فعالان اقتصادی می خوانم که ۵۲ هزار میلیارد تومان حاصل از واگذاری ها وارد خزانه و جیب دولت شده است واقعا جای تعجب دارد، حتی یک ریال از واگذاری های وارد خزانه نمی شود.

وی با اشاره به آزادسازی دولت از گوشواره‌های اضافی یا همان اموال مازاد افزود: در بحث واگذاری باشگاه‌های ورزشی اصرار داریم که حتما باید به یک فرد بفروشیم که این امر در آینده بسیار مشکل ساز لست و ما باید به دنبال روش معقول تری برای خصوصی‌سازی آنها باشیم.

می خواهیم دولت هیچ سهمی در شرکت های بورسی نداشته باشد

دژپسند بیان کرد: قصد ما واگذاری باقی مانده سهام دولت در شرکت‌های بورسی است تا واقعاً هیچ سهمی برای دولت نماند و از سویی دیگر سهم بخش غیردولتی در اداره اقتصاد کشور افزایش یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:  اصرار داریم این واگذاری‌ها در محیط شفاف و اتاق شیشه‌ای صورت بگیرد، ما به دنبال واگذاری با روشی هستیم که منتهی به بهبود کارایی اقتصادی بدون شبهه و شائبه شود.

وی در ادامه اظهار کرد: همه کارشناسان متوجه مشکلات خصوصی‌سازی که از زمستان سال ۶۲ آغاز شد هستند؛ طی این دوره خصوصی‌سازی فراز و نشیب‌های زیادی داشته است اما بعد از ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی همه ما این احساس را داشتیم که دیگر با چالش و مشکل اساسی مواجه نیستیم.

دژپسند ابراز کرد:  حجم قابل توجهی از انتقادات در مورد خصوصی‌سازی‌ها مطرح شده است که حتی مقام معظم رهبری هم در جلسه اخیر خود با دانشجویان به این موضوع اشاره داشتند.

وی  گفت: در خصوصی‌سازی با مقاومت‌های بخشی و دستگاهی مواجه هستیم اما باید بر این نکته تاکید کرد که برخی مقاومت‌ها ناشی از مشکلات و آسیب‌هاست. به همین دلیل اخیراً به معاونت اقتصادی ماموریت دادیم تا برای خصوصی‌هاسازی‌های چند سال اخیر یک گزارش آسیب‌شناسی آماده شود.

دژپسند با بیان اینکه در شرایط فعلی این سوال مطرح است که آیا فروش مطلق جواب می‌دهد؟ گفت: به نظر می‌رسد باید به سراغ روش های دیگر مانند واگذاری مدیریت یا اداره به شرط تملیک برویم. باید در روشهای واگذاری تجدید نظر کنیم تا کارآیی اقتصادی به دست بیاید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در واگذاری ۱۸ شرکت بورسی بخش خصوصی می‌تواند به صورت منفرد و کنسرسیوم ورود کند. در دیدار فعالان اقتصادی با رئیس جمهور که در ماه رمضان تشکیل شده نیز به تشکیل کنسرسیوم برای خرید شرکتهای دولتی اشاره شد.

عناوین برگزیده