تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۷:۵۴
بازدید: ۹۱۸
کد خبر: ۴۰۵۶۴
مدیرعامل ذوب‌ آهن اصفهان خبر داد

تولید فولاد ریل توسط ذوب‌آهن/قابلیت تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن ریل در کشور

می متالز - مدیرعامل ذوب‌ آهن اصفهان با اشاره به تولید فولاد ریل توسط ذوب‌آهن، از قابلیت تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن ریل در کشور خبر داد.
تولید فولاد ریل توسط ذوب‌آهن/قابلیت تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن ریل در کشور

ابراز رضایت وزیر راه و شهرسازی از روند تولید فولاد ریل در ذوب‌آهن

به گزارش می متالز به نقل از خبرگزاری صنایع، منصور یزدی‌زاده در نشست خبری در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی با اشاره به ابراز رضایت وزیر راه و شهرسازی از روند تولید فولاد ریل در ذوب‌آهن، اظهار کرد: وزیر راه اعلام کرده است که باید سرعت کار بیشتر شود که این تسریع مربوط به مواردی در حوزه بروکراسی در وزارتخانه و بخشی هم مباحث فنی است.

یزدی‌زاده ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محصولی نظیر ریل، زمانی که تولید می‌شود باید تحت نظارت شرکت‌های بازرسی بین‌المللی هم باشد. ما تجربه حضور شرکت‌های بازرسی بین‌المللی را پیش از این نداشته‌ایم و البته باید خریدار این را تعیین کند.

ریل‌ها باید استاندارد EN13674 داشته باشد.

تولید فولاد ریل توسط ذوب‌آهن

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با بیان این‌که از ۴ ماه پیش فولاد ریل را هم خودمان تولید می‌کنیم، گفت: آنچه که امروز با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل قرارداد داریم، مربوط به تولید ریل‌های UIC60 است.

یزدی‌زاده با اشاره به تولید فولاد ریل توسط ذوب‌آهن و با بیان این‌که محصول در حال تولید است و تست‌های غیرمخرب باید روی آن انجام شود، گفت: جلسه گذشته جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت ساخت داشتیم که وی ابراز تمایل کرد به محض آماده‌سازی ریل برنامه بازدید از ذوب‌آهن خواهد داشت و شرکت ساخت در حال خرید اولین پارت از این ریل است.

تولید ریل‌های U33 طبق استاندارد EN13674

وی با بیان این‌که ریل‌های U33 هم طبق استاندارد EN13674 تولید شده است، گفت: این ریل برای خطوط فرعی است که راه‌آهن در مقطعی قرارداد ۴۰ هزار تنی در این باره با ما منعقد کرد که ۸۰۰۰ تن تولید کرده‌ایم، ۵۰۰۰ تن هم تحویل داده‌ایم.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به تولید فولاد ریل توسط ذوب‌آهن اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قرار بود قیمت‌ها در این قرارداد ارزی باشد، اما ریالی شد.

ما درخواست تغییرات قیمتی از راه‌آهن و تعدیل قیمت دادیم که مدیرعامل راه‌آهن هم پذیرفته است و اگر محقق شود، همان ۴۰ هزار تن ریل را تحویل می‌دهیم یا قرارداد را به ریل‌های UIC60 تغییر می‌دهیم.

انعقاد قرارداد ۱۵ هزار تنی ساخت ریل با شرکت ساخت

یزدی‌زاده با بیان این‌که برای ۱۵ هزار تن ریل با شرکت‌ ساخت قرارداد بسته‌ایم، اضافه کرد: قیمت در این باره مرتبط با فهرست‌ بهای سازمان برنامه و بودجه است که آخرین قیمت پایه مربوط به سه ماهه دوم سال گذشته و هر کیلو ۶۹۰۰ تومان است، درحالی‌که امروز قیمت ریل در مبدا با احتساب قیمت فعلی ارز حدود ۱۲ هزار تومان است، قیمت فولاد ساختمانی کیلویی ۵۵۰۰ تومان و ورق ۷۰۰۰ تومان است.

تولید ۴۰۰۰ تن ریل برای مترو اصفهان

وی با اشاره به تولید فولاد ریل توسط ذوب‌آهن ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ریل S49 نیز مربوط به مترو اصفهان تولید کرده‌ایم که ۴۰۰۰ تن به آنها فروخته‌ایم و امیدواریم برای سایر متروها هم قرارداد داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حال حاضر سه نوع ریل را تولید کرده و فروخته‌ایم که شامل U33 و UIC60 و S49 است.

تحویل ۱۵ هزار تن به شرکت ساخت در ۶ ماه آینده

یزدی‌زاده تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:‌‌‌‌‌‌‌‌ ۱۵ هزار تن ریل قرارداد شرکت ساخت تحویل در مقصد است و ۶ ماه بعد تحویل می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بابت هزینه‌های تولید ریل برای راه‌آهن تهاتری با شرکت راه‌آهن دارید، گفت: بدهی ما به شرکت‌های حمل و نقل ریلی است، نه راه‌آهن؛ بنابراین در این قرارداد با راه‌آهن قرار نیست تهاتری انجام شود.

قابلیت تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن ریل در کشور

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به تولید فولاد ریل توسط ذوب‌آهن و با بیان این‌که ریل‌های UIC54 هم به صورت آزمایشی تولید کرده‌ایم، گفت: ما اگر نخواهیم چیز دیگری تولید کنیم، با اضافه کردن یک اره و مته می‌توانیم سالانه ۴۰۰ هزار تن ریل تولید کنیم که البته نیاز بازار کشور و منطقه سالانه ۲۰۰ هزار تن است.

میزان نیاز کشور به ریل

یزدی‌زاده افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: در سبد کامل تولیدات ما ظرفیت سالانه تولید ریل تا ۱۵۰ هزار تن است.

البته کشور ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تن سالانه بیشتر نیاز ندارد.

وی با اشاره به تولید فولاد ریل توسط ذوب‌آهن ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ما توانایی تولید ریل را داریم و محدودیتی نداریم اما در این حوزه برخی بروکراسی‌های اداری است که باید قرارداد منعقد شود.

بنده از بهمن ۹۷ پیگیر قرارداد شده مناقصه فروش ۱۵ هزار تن ریل به شرکت ساخت بوده‌ام.

ریل داخلی ارزان‌تر از ریل خارجی

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تعرفه واردات ریل بازدارنده نیست، اما اگر کسی امروز بتواند با ارز نیمایی هم ریل وارد کشور کند، تفاوت قیمت ریل وارداتی با ریل تولید داخل در مبدا در هر کیلو هزار تومان گران‌تر است.

میزان تولید ریل در سال ۹۸

یزدی‌زاده با بیان این‌که تولید ریل حتما برای ذوب‌آهن سودآور است و نگاه ملی هم به آن داریم، گفت: تلاش می‌کنیم امسال ۱۰۰ هزار تن ریل UIC60، U33 و S49  تولید کنیم.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با بیان این‌که برای صادرات به کشورهای منطقه وارد مذاکره شده‌ایم، خاطر نشان کرد: ریل‌های تولیدی ما فعلا برای سرعت‌های ۱۶۰ تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

عناوین برگزیده