تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۵
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۴۰۶۱۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
آمار و ارقام انجمن جهانی فولاد حکایت می‌کند

رشد ۳ پله‌ای ایران در تولید فولاد جهان

می متالز - انجمن جهانی فولاد آخرین نسخه از آمار و ارقام مرتبط با تولید جهانی فولاد را منتشر کرده است.
رشد ۳ پله‌ای ایران در تولید فولاد جهان

به گزارش می متالز، این نسخه، ۳ ژوئن (۱۳ خرداد) امسال منتشر شد و در آن به تولید جهانی فولاد خام، برترین کشورهای تولیدکننده فولاد در سال گذشته، سرانه مصرف ظاهری فولاد کشورها و همچنین روند تولید و مصرف فولاد جهان در یک دهه گذشته پرداخته شد.
داده‌های این انجمن همچنین حکایت از آن دارد که در سال گذشته (۲۰۱۸ میلادی)، هند از جایگاه سومین تولیدکننده فولاد جهان به دومین ارتقا یافت و در این زمینه از ژاپن پیشی گرفت. همچنین بنا بر این گزارش، ایران یازدهمین تولیدکننده فولاد جهان است و سرانه مصرف ظاهری محصولات نهایی فولاد آن در سال گذشته میلادی ۲۳۸.۵کیلوگرم بود. سال ۲۰۱۸ میلادی از ۱۱ دی ۱۳۹۶ آغاز شد و ۱۰ دی ۱۳۹۷ پایان یافت. ایران درحالی در جایگاه یازدهمین تولیدکننده فولاد جهان قرار می‌گیرد که تاکنون رتبه چهاردهم را داشت.

 

رشد تدریجی تولید جهانی فولاد در قرن گذشته و حاضر

داده‌های آخرین نسخه از گزارش انجمن جهانی فولاد و آمار و ارقام مرتبط با تولید فولاد خام جهان نشان می‌دهد که تولید جهانی این آلیاژ آهن از سال ۱۹۵۰ میلادی (۱۳۲۹خورشیدی) رشد تدریجی داشته و از ۱۸۹ میلیون تن در آن سال به یک‌میلیارد و ۸۰۸ میلیون تن در سال گذشته رشد پیدا کرده است. این در حالی است که تولید جهانی در سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ خورشیدی) یک‌میلیارد و ۴۳۳ میلیون تن بود. این گزارش، میزان تولید جهانی فولاد خام را در سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۴ خورشیدی) یک‌میلیارد و ۱۴۸ میلیون تن، در سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۹خورشیدی) ۸۵۰میلیون تن، در سال ۱۹۹۰ میلادی (۱۳۶۹ خورشیدی) ۷۷۰ میلیون تن، در سال ۱۹۸۰ میلادی (۱۳۵۹ خورشیدی) ۷۱۷ میلیون تن، در سال ۱۹۷۰ میلادی (۱۳۴۹ خورشیدی) ۹۵۹ میلیون تن و در سال ۱۹۶۰ میلادی (۱۳۳۹ خورشیدی) ۳۴۷ تن اعلام می‌کند.

 

ایران، یازدهمین تولیدکننده فولاد خام جهان

انجمن جهانی فولاد در ادامه گزارش، به معرفی ۲۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد جهان در سال گذشته میلادی می‌پردازد. بنا بر داده‌های این گزارش، در سال یادشده، چین همچنان در صدر تولیدکنندگان فولاد جهان قرار داشت و رقم تولید آن ۹۲۸.۳ میلیون تن عنوان شد. هند سرانجام موفق شد به جایگاه دومین تولیدکننده فولاد جهان دست یابد و گوی سبقت را از ژاپن برباید. در نتیجه این پیشتازی، هند در سال گذشته میلادی ۱۰۶.۵میلیون تن فولاد تولید کرد، در حالی که تولید ژاپن ۱۰۴.۳میلیون تن بود.
رتبه چهارمین تولیدکننده بزرگ جهانی فولاد در سال گذشته میلادی، به امریکا با ۸۶.۶ میلیون تن تولید اختصاص داشت. کره جنوبی با ۷۲.۵میلیون تن رتبه پنجم، روسیه با ۷۱.۷میلیون تن رتبه ششم، آلمان با ۴۲.۴میلیون تن رتبه هفتم، ترکیه با ۳۷.۳میلیون تن رتبه هشتم، برزیل با ۳۴.۹میلیون تن رتبه نهم و ایتالیا با ۲۴.۵میلیون تن تولید، رتبه دهم جهانی را داشتند. در همین حال، رتبه یازدهم این فهرست متعلق به ایران با تولید ۲۴.۵میلیون تن فولاد در سال گذشته میلادی بود و رتبه‌های دوازدهم تا بیستم به ترتیب به تایوان با ۲۳.۲میلیون تن، اوکراین با ۲۱.۱میلیون تن، مکزیک با ۲۰.۲میلیون تن، فرانسه با ۱۵.۴میلیون تن، اسپانیا با ۱۴.۳میلیون تن، ویتنام با ۱۴.۱میلیون تن، کانادا با ۱۲.۹میلیون تن، لهستان با ۱۰.۲میلیون تن و در نهایت بلژیک با ۸میلیون تن اختصاص داشت.

 

سرانه مصرف ظاهری فولاد جهان

انجمن جهانی فولاد در بخشی دیگر از این گزارش به سرانه مصرف ظاهری فولاد در جهان می‌پردازد. بنا بر این گزارش، مصرف ظاهری این آلیاژ در سال گذشته میلادی در این کشورها به این شرح فهرست می‌شود؛ ارقام در واحد کیلوگرم است: سوئد ۴۰۹.۱، آلمان ۴۹۵.۵، هلند ۲۷۲.۲، لهستان ۳۹۰.۹، انگلیس ۱۶۲.۳، کانادا ۴۶۹، بلژیک ۳۸۳.۳، اتریش ۴۷۴.۱، روسیه ۲۸۵.۹، کره جنوبی یک‌هزار و ۲/۴۷، ژاپن ۵۱۴.۱، چین ۵۹۰.۱، اوکراین ۱۰۵.۶، فرانسه ۲۱۵.۹، امریکا ۳۰۶.۵، تایوان ۷۵۳.۵، ایران ۲۳۸.۵، مصر ۱۱۱.۴، اسپانیا ۳۰۸.۵، مکزیک ۱۹۴.۴، هند ۷۰.۹، رومانی ۲۳۵، ایتالیا ۴۴۵، جمهوری چک ۷۰۳، ونزوئلا ۵.۳، اقیانوسیه ۱۷۰.۹، ترکیه ۷۳۷.۴، برزیل ۱۰۰، افریقای جنوبی ۸۱.۳ و ویتنام ۱۰۸.

 

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد در یک دهه گذشته

این گزارش در بخشی دیگر به بررسی تولید جهانی فولاد خام در یک دهه گذشته و سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷ خورشیدی) پرداخته است. بنا بر داده‌های منتشر شده، در ابتدای این دهه یک میلیارد و ۳۴۳ میلیون تن فولاد خام در جهان تولید شد و این رقم در پایان دهه به یک‌میلیارد و ۸۰۸میلیون تن رشد پیدا کرد. این گزارش همچنین می‌افزاید مصرف ظاهری فولاد (محصولات نهایی فولادی) در جهان در ابتدای این دهه یک‌میلیارد و ۲۳ میلیون تن بوده، در حالی که در پایان دهه به یک‌میلیارد و ۷۱۲میلیون تن رشد پیدا کرده است. داده‌های گزارش همچنین نشانگر آن است که در این دهه، چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خام و در همین حال بزرگ‌ترین مصرف‌کننده محصولات نهایی فولادی جهان بوده است. این کشور در ابتدای دهه، سهم ۳۸.۱درصدی و در پایان دهه سهم ۵۱.۳درصدی از تولید جهانی فولاد داشته است. همچنین سهم چین در سرانه مصرف ظاهری محصولات نهایی فولاد جهان در ابتدای دهه ۳۶.۳ و در پایان دهه ۴۸.۸ درصد بود.

عناوین برگزیده