تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۵۵
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۴۰۶۲۲
سرویس خبر : محیط زیست
رئیس هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن مازندران خبر داد

حفظ محیط‌زیست و پویایی معدن، در اولویت است

می متالز - رئیس هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن مازندران از برگزاری هفدهمین اجلاس ملی سالانه هیات عمومی نظام مهندسی معدن ایران در خرداد امسال در این استان خبر داد.
حفظ محیط‌زیست و پویایی معدن، در اولویت است

به گزارش می متالز، هادی حمیدیان یکشنبه همین هفته در نخستین نشست سالانه رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران اظهار کرد: بهبود خدمات فنی و مهندسی از جمله مهم‌ترین اهداف ما است. در حاشیه اجلاس مازندران، پرونده‌ها بررسی می‌شوند. هفدهمین اجلاس هیات‌های عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ۲۱ تا ۲۳ خرداد در محمودآباد مازندران برگزار می‌شود.
وی افزود: نمایندگان تمام سازمان‌های نظام مهندسی معدن کشور، تحصیلکردگان و اعضای سازمان نظام مهندسی معدن هستند.
اجلاس عمومی نظام مهندسی معدن برای بحث و تبادل نظر موضوع‌های معدنی و ارتقای خدمات‌رسانی به بهره‌برداران برگزار خواهد شد.
وی افزایش ایمنی و بهره‌وری معدن را از مهم‌ترین وظایف سازمان نظام مهندسی معدن دانست و افزود: معادن باید از نظر اقتصادی فعالیت پویا داشته باشند و از طرفی دیگر نباید به محیط‌زیست آسیب برسانند.

 

بهبود خدمات فنی مهندسی از اهداف ما است

وی درباره طرح‌های اکتشاف گفت: ۱۱۶۰ طرح اکتشاف، ۷۷۴ گواهی کشف و ۱۰۳۹ گواهی بهره‌برداری در سال گذشته صادر شد، ۱۶۹۴ مسئول فنی اکتشاف داشته‌ایم، بیش از ۶۰۰۰ مسئول فنی استخراج به معادن معرفی کرده‌ایم، ۳۳۶۵ طرح در کل کشور بررسی شده‌ که بیش از ۲۰۰۰ طرح آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تایید شده است.
وی درباره نقشه راه معدن و صنایع معدنی گفت: کارگروه اجرای نقشه راه معدن هر هفته یک بار برای رصد اجرای این سند تشکیل جلسه می‌دهد. نقش سازمان نظام مهندسی معدن ایران این است که مسئولیت اجرای هر بند بر عهده یکی از معاونت‌ها قرار گیرد. ما به عنوان بخش خصوصی برای اجرای بیش از ۳۵بند از این ۷۲ بند به عنوان همکار حضور داریم.

 

محلی برای تبادل نظر موضوع‌های معدنی

هادی حمیدیان در نشست سازمان نظام مهندسی معدن ایران اظهار کرد: بهبود خدمات فنی و مهندسی از مهم‌ترین اهداف ما است. در حاشیه هفدهمین اجلاس مازندران، پرونده‌ها بررسی می‌شود. وی با بیان این موضوع که نمایندگان تمام سازمان‌های نظام مهندسی معدن کشور، تحصیلکردگان و اعضای سازمان نظام مهندسی معدن در این اجلاس هستند، گفت: اجلاس عمومی نظام مهندسی معدن برای بحث و تبادل نظر درباره موضوع‌های معدنی و ارتقای خدمات‌رسانی به بهره‌برداران برگزار خواهد شد. وی افزایش ایمنی و بهره‌وری معدن را از مهم‌ترین وظایف سازمان نظام مهندسی معدن دانست و افزود: معادن باید از نظر اقتصادی فعالیت پویا داشته باشند و از طرفی دیگر نباید به محیط‌زیست آسیب برسانند. حمیدیان افزود: در این اجلاس، اداره‌ها و سازمان‌های مرتبط مانند محیط‌زیست، منابع طبیعی و بخش‌های مرتبط با معدن شرکت خواهند کرد. مهمانانی از استان و کمیسیون صنایع و معادن نیز حضور خواهند داشت. در آیین گشایش، تمام مهمانان حضور دارند و در جلسه‌‌های رسمی به این دلیل که مسائل و موضوع‌هایی که مطرح می‌شود مربوط به بحث داخلی نظام مهندسی از جمله عملکرد، ترازنامه‌ها، پیشنهادها، نظام‌نامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و برنامه‌هاست، فقط اعضای هیات مدیره و کسانی که دارای حق رای هستند، حضور خواهند داشت. وی افزود: در اجلاس یاد شده، بیش از ۳۰۰ نفر از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن استان‌های کشور و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور خواهند داشت.
رئیس هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن مازندران افزود: استان مازندران حدود ۲۵۱ معدن دارد که از این میزان ۱۲۰ معدن و حدود ۴۰ درصد معادن به روایت آمار فعال هستند. بین این معادن ۱۷ نوع ماده معدنی در حال بهره‌برداری است. مهم‌ترین مواد معدنی موجود در استان مازندران زغال‌سنگ است و از نظر کیفیت رتبه یک کشوری را داریم.

 

زغال‌سنگ و صادرات

وی افزود: مازندران حدود ۳ درصد مساحت کشور را تشکیل می‌دهد اما به لحاظ میزان تولید رتبه ۴ یا ۵ کشوری را دارد. ما جای کار، سرمایه‌گذاری و فعالیت بسیاری در این زمینه داریم، به‌ویژه در شرایط کنونی که واردات زغال سنگ به دلیل افزایش نرخ ارز و نرخ جهانی، دست‌کم تنی ۲.۵ میلیون تومان هزینه دارد. بیش از ۴ میلیون تن در داخل تولید داریم و بقیه آن از خارج تامین می‌شود. با استفاده از زغال‌سنگ یادشده می‌توانیم با این سرمایه‌گذاری اشتغال ایجاد کنیم و مانع خروج ارز نیز شویم.

عناوین برگزیده