تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۴
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۴۰۷۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
موج کوتاه شناسایی سود

نقشه نیمروز بورس (سه‌شنبه 21 خرداد)

می متالز - بورس تهران معاملات امروز را با فشار عرضه در عموم سهم‌ها آغاز کرد و قیمت‌ها که از میانه معاملات روز گذشته تحت فشار بودند، عقب‌نشینی محدودی را تجربه کردند. اما این موج شناسایی سود خیلی زود تحلیل رفت و با خروج فروشندگان از جریان معاملات، قوت تقاضا رفته‌رفته خود را در قیمت‌ها نشان داد. به این ترتیب، شاخص سهام که در ابتدای معاملات با اصلاح بیش از 900 واحدی مرز 230 هزار را واگذار کرده بود، دوباره به محدوده مثبت بازگشت.
نقشه نیمروز بورس (سه‌شنبه 21 خرداد)

به گزارش می متالز، پس از رالی صعودی بورس تهران و عبور دماسنج اصلی سهام از مرز بی‌سابقه 230 هزار واحد، عرضه‌ها به انگیزه شناسایی سود قوت گرفت و به این ترتیب، شاخص کل از پایان دادوستدهای روز گذشته عقبگردی آرام از سقف تاریخی را تجربه کرد. این روند همان طور که انتظار می‌رفت در شروع معاملات امروز ادامه یافت و در پی آن، نماگر کل ضمن افت حدود 900 واحدی، مرز 230 هزار واحدی را موقتا از دست داد. طبیعی بود که با رشد قابل ملاحظه قیمت در طیفی گسترده‌ای از سهم‌ها، فروشندگان بالقوه دست به کار شوند و سود کسب شده را ذخیره کنند و در انتظار فرصت خرید بمانند. طی این مدت شاخص بورس تهران به‌ویژه از ناحیه سهم‌ها و صنایع غیرکالایی‌ها رشدهای چشمگیری را تجربه کرد و بنابراین، این انتظار وجود داشت که سهامداران در اندیشه شناسایی سود در مقام فروشنده موقتا از دور بازار خارج شوند. اما نکته جالب توجه این بود که متقاضیان حضور موثر خود مجالی برای فرصت دوباره خرید به فروشندگان ندادند.

فرصت‌‌سازی قیمت‌های تئوریک

علاوه بر متغیرهایی چون افزایش نرخ‌ها و عملکرد قابل قبول اغلب شرکت‌ها در فروش، کاهش ریسک سیستماتیک، پرداخت سودهای نقدی موضوع دیگری است که بر جذابیت عمومی سهام افزوده است. همچون روزهای اخیر که نماد شرکت‌های مختلف یکی پس از دیگری برای برگزاری مجمع سالانه و تقسیم سود(در صورت سودده بودن بنگاه) متوقف می‌شدند، در جلسه کاری امروز نیز معاملات چندین نماد به همین دلیل متوقف شد. علاوه بر جذابیت دریافت سود نقدی هر سهم، از سرگیری معاملات سهم پس از پرداخت سود نقدی و با قیمت تئوریک فرصتی است که به سهامداران داده می‌شود تا با بررسی چشم‌انداز بنگاه در سمت خرید سهم حضور پررنگ‌تری داشته باشند. برای مثال، می‌توان به معاملات غول مخابراتی بورس تهران یعنی نماد «همراه» طی دو روز اخیر اشاره کرد که پس از پرداخت سود نقدی 312 تومانی و بازگشت(با قیمت تئوریک) به روی تابلو با استقبال سهامداران مواجه شد و امروز نیز ضمن صف پرشمار خرید در صدر فهرست نمادهای موثر بر شاخص قرار گرفت.

تداوم صعود خودرویی‌ها بر خلاف میل لیدر

گروه خودرویی همچنان با اختلاف از سایر گروه‌ها در جذب بخش عمده ارزش معاملات موفق عمل کرده‌ است. در وجود این، جای لیدرها در این گروه عوض شده است. سایپا که تا روز گذشته عنوان لیدری گروه را در مسیر صعودی یدک می‌کشید، در معاملات امروز همچون روز گذشته تحت فشار فروش در دامنه منفی قیمت معامله می‌شود و در عین حال، جای خود را به نماد ایران خودرو داده که پرتقاضاترین سهم بازار است. معاملات این گروه نیز همچون دیگر گروه‌ها با فشار موقت فروش آغاز شد و در ادامه با افزایش تقاضا آخرین قیمت‌ها در سطح به‌مراتب بالاتری نشست و رفته‌رفته با شکل‌گیری صف خرید، بر خیل خریداران هم اضافه شد.

عناوین برگزیده