تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۴۰۸۰۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
با هدف گسترش و توسعه اکتشاف و بهره‌برداری معادن

تایید نهایی طرح‌های اکتشافی به نظام مهندسی معدن واگذار شد

می متالز - هفدهمین اجلاس ملی سالانه هیات عمومی نظام مهندسی معدن ایران با حضور بیش از ۳۰۰ عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن استان‌های کشور از صبح دیروز در مجتمع صنعت نفت محمودآباد مازندران آغاز شده است.
تایید نهایی طرح‌های اکتشافی به نظام مهندسی معدن واگذار شد

به گزارش می متالز، در این اجلاس جعفر سرقینی، معاون امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل ایمیدرو و داریوش اسماعیلی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران سخنرانی کردند.
عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی معدنی استان‌ها در سال ۱۳۹۷ و همچنین برنامه و بودجه قابل اجرا در سال ۱۳۹۸ در این اجلاس ۳ روزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

 

نظام مهندسی، طرح‌های اکتشافی را تایید نهایی می‌کند

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تفویض اختیار طرح‌های اکتشافی و بهره‌برداری این وزارتخانه به سازمان نظام مهندسی معدن خبر داد و گفت: از امروز کمیسیون‌های اکتشاف و بهره‌برداری نظام مهندسی معدن در استان‌های کشور، تایید نهایی این طرح‌ها را انجام می‌دهند.
جعفر سرقینی افزود: اعتماد وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان نظام مهندسی معدن در حال گسترش است و توقع داریم فرآیند اکتشاف و بهره‌برداری از معادن بر اساس مقررات و قوانین گسترش یابد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، بدنه کارشناسی و فنی سازمان نظام مهندسی معدن کشور را با حدود ۴۰ هزار نیروی متخصص، ظرفیتی مهم برای پایداری فعالیت‌های معدنی با هدف رونق تولید و اقتصاد کشور توصیف کرد.
سرقینی، کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های معدنی را ضروری دانست و گفت: امروز مشکلات معادن شن و ماسه در حوزه بهره‌برداری، ایمنی و زیست‌محیطی زیاد است و حتی کار همچنان شب‌ها برخلاف دستور قانونی، انجام می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه محصولات معدنی ایران در جهان خواهان زیادی دارد و تحریم‌ها اثری بر مواد معدنی تولید شده ایران نداشته است، گفت: امروز نه تنها برای مواد معدنی دست‌مان را پیش بیگانگان دراز نمی‌کنیم بلکه سال گذشته حدود ۹ میلیارد دلار صادرات معدنی و صنایع معدنی داشتیم.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: استخراج مواد معدنی در کشور اول انقلاب سالانه ۱۹ میلیون تن بوده که اکنون به ۴۰۰ میلیون تن رسیده است.
سرقینی ادامه داد: اول انقلاب سالی حدود ۵ میلیون تن فولاد وارد می‌کردیم اما امروز با وجود همه تحریم‌ها و مشکلات سالانه ۱۰ میلیون تن فولاد صادر می‌شود.
وی گفت: در زمینه سیمان نیز اوایل انقلاب با ۸ میلیون تن تولید واردکننده بودیم اما امروز نه تنها نیاز کشور را تامین می‌کنیم بلکه ۸۷ میلیون تن ظرفیت تولید سیمان داریم. در مقطعی ۱۵ میلیون تن صادرات سیمان نیز انجام دادیم.
معاون رحمانی افزود: بازار محصولات معدن و صنایع معدنی بسیار متنوع است و علاوه بر فولاد، مس، سنگ آهن، سنگ‌های تزئینی و نما، کاشی و سرامیک و سیمان هم مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در برنامه چشم‌انداز فولاد برنامه ۲۰۷ میلیون تن در زنجیره تولید برنامه‌ریزی شده است، گفت: تولید زنجیره فولاد از ۱۲۰ میلیون تن به ۲۰۷ میلیون تن در ۶ سال گذشته در دولت تدبیر و امید رسیده است.
سرقینی، توسعه پایدار در صنعت و معدن را با فعال‌سازی کارخانه‌‌های متعدد از برنامه‌های جدی وزارتخانه برشمرد و گفت: امروز ۷۰ درصد ۴۱ میلیون تن ظرفیت حمل ریلی کشور برابر با ۲۸ میلیون تن مربوط به محصولات معدنی است.

 

صادرات ۹ میلیارد دلاری مواد معدنی در سال گذشته

در این اجلاس همچنین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به استخراج ۴۶۰ میلیون تنی مواد معدنی سال گذشته در کشور، میزان صادرات مواد معدنی را ۵۰ میلیون تن اعلام کرد. ارزش صادرات به ازای هر تن ۱۶۰ دلار است و در مجموع بیش از ۹ میلیارد دلار صادرات انجام شده است.
خداداد غریب‌پور افزود: اشتغال، مهم‌ترین راه برای مقابله با رکود و تورم است و خروجی رونق تولید، رونق اشتغال است. با توجه به ظرفیت بالای اشتغال در بخش معدن، توسعه این بخش و رقابت‌پذیرکردن آن در برنامه قرار دارد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ۱۳۸ هزار نفر در بخش معدن کشور شاغل هستند، اظهار کرد: اکنون ۴۰ هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی معدن هستند که نشان می‌دهد از هر ۳ نفر شاغل در بخش معدن، یک نفر «متخصص» است و باید برای معادن کوچک، بسته اجرایی، سرمایه‌گذاری و مدل معرفی شود و در زمینه فعال‌سازی معادن کوچک، برنامه‌ریزی کنیم.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه اعتماد به سازمان نظام مهندسی معدن روز به روز در حال افزایش است، یادآور شد: این سازمان یک تشکل تخصصی است که در بخش‌های مربوط فعالیت می‌کند و شناسایی بخش‌های معدنی، مهندسی معدن و ارتباط با کشورهای پیشرو در حوزه معدن یکی از وظایف سازمان نظام مهندسی معدن به شمار می‌رود.
غریب‌پور ادامه داد: در بخش بین‌المللی، ظرفیت نظام مهندسی مغفول مانده و باید احیا شود. با توجه به وجود ۱۰ هزار معدن در کشور و فعالیت ۶ هزار معدن، امسال برای ۱۵۰ معدن کوچک در کشور باید شرایط لازم برای ایجاد ارزش افزوده فراهم شود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: ظرفیتی بهتر از نظام مهندسی برای شناسایی و فعال‌ کردن معادن کوچک در کشور نداریم و باید در این زمینه مدل و الگو معرفی شود. وی افزود: بر اساس برنامه، باید سرمایه صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد. با افزایش سرمایه صندوق، ظرفیت صنایع معدنی نیز ارتقا می‌یابد.

 

تحریم‌ها کمترین اثر را در بخش معدن داشته است

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز در این اجلاس گفت: بخش معدن جزو موفق‌ترین بخش‌های اقتصادی در برابر این تحریم‌هاست و برنامه سازمان نظام مهندسی معدن ایران هم در همین راستاست. تحریم‌ها کمترین اثر را در بخش معدن داشته و میزان تولید و صادرات مواد معدنی افزایش یافته است.
داریوش اسماعیلی با بیان اینکه وضعیت سیاسی و اقتصادی جهان به سمتی در حرکت است که هر کشوری منتظر تصمیم‌گیری دیگران باشد از قافله عقب می‌ماند، افزود: در سال گذشته، آمار صادرات مواد معدنی نشان می‌داد که این بخش از تحریم‌ها کمترین تاثیر را پذیرفته و تولید و صادرات آن افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه بخش معدن به عنوان محوری‌ترین فعالیت‌ها باید موردنظر قرار گیرد، افزود: برنامه و محوریت کار شورای مرکزی نظام مهندسی معدن به منظور برنامه‌ریزی برای توسعه بنا شده و حفظ و صیانت از مواد معدنی تجدیدناپذیر از اولویت‌هاست.
رئیس سازمان نظام مهندسی ایران گفت: تقویت مسئولان فنی معادن، تدوین و اصلاح شیوه‌نامه‌ها و نظام‌نامه‌های معادن و هوشمندسازی از دیگر اولویت‌های شورای مرکزی معادن است و بخش معدن نباید از هوشمندسازی عقب بماند.
اسماعیلی افزود: هوشمندسازی تمام فعالیت‌های معدنی در گام نخست قرار دارد و اثرگذاری در جذب بخش خصوصی، سرمایه‌ها و نقدینگی فعلی در بخش معدن از دیگر برنامه‌هاست.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۸۰۰هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد، افزود: سرریز این نقدینگی در هر بخشی موجب بروز مشکلاتی می‌شود و از این نقدینگی باید در بخش معدن سرمایه‌گذاری کنیم.
اسماعیلی با بیان اینکه تفاهمنامه‌هایی با ایمیدرو و دیگر سازمان‌ها امضا کردیم، گفت: برای اینکه نظام مهندسی معدن به جایگاه واقعی خود برسد، برنامه‌های خوبی طراحی شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ایران بر لزوم اصلاح متون آموزشی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: برای کمک و تسهیل به سرمایه‌گذاری خارجی در کشور باید در بخش آموزشی اصلاح انجام شود.
وی بازرسی معادن با اولویت معادن زغال‌سنگ را از مهم‌ترین برنامه‌های نظام مهندسی برشمرد.
اسماعیلی در ادامه، توضیح‌هایی درباره برنامه‌های سازمان و شورای مرکزی ارائه کرد و گفت: ما به عنوان بازوی اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت، آمادگی خود را برای تفویض اختیار وظایف حاکمیتی این وزارتخانه اعلام می‌کنیم و در تمام زمینه‌های حاکمیتی می‌توانیم به خوبی نقش ایفا کنیم.

 

استان مازندران ۱۲۰ معدن فعال دارد

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان مازندران و دبیر برگزاری این اجلاس نیز گفت: در این اجلاس که با حضور معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون سازمان محیط‌زیست، رئیسان سازمان‌های نظام مهندسی معدن کشور و مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود، درباره عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی معدن کشور در سال ۹۷ و همچنین مسائل و مشکلات این حوزه تصمیم‌گیری می‌شود.
هادی حمیدیان شورمستی افزود: در استان مازندران ۲۵۰ معدن وجود دارد که ۱۲۰ معدن فعال هستند و در زمینه‌های زغال سنگ، فلورین، پوکه معدنی، شن و ماسه، سنگ‌های ساختمانی، سیمان، سرب، روی و دیگر مواد معدنی فعالیت می‌کنند.

 

توجه به مسائل محیط‌زیست در اولویت است

معاون سازمان محیط‌زیست و عضو شورای‌عالی معدن کشور هم در این اجلاس، اقتصاد را مهم دانست و تصریح کرد: مسائل محیط‌زیستی نیز مهم هستند و برای اینکه به توسعه پایدار فکر کنیم باید مسائل زیست‌محیطی را مورد توجه قرار دهیم. اگر این مسائل در فعالیت‌های معدنی رعایت نشوند، تبدیل به مسائل اجتماعی می‌شوند.
حمید ظهرابی با بیان اینکه یک میلیون گونه زیستی و حیات وحش جهان در معرض انقراض هستند، گفت: ۷۱ گونه مهره‌دار در کشور نیز در فهرست تهدید وجود دارد.
او با بیان اینکه معادن ۶۰ درصد تولید ناخالص ملی ۸۱ کشور را تشکیل می‌دهند، افزود: یک میلیون گونه در کره زمین در معرض خطر انقراض قرار دارند. از این رو توجه به مسائل محیط‌زیست، اولویت زیادی دارد.
وی افزود: اگر فعالیت بشر در کره زمین به همین منوال باشد به توسعه پایدار دست نمی‌یابیم. باید تغییرات اساسی در روش‌های اقتصادی، اجتماعی و دیگر حوزه‌ها داشته باشیم و با این شیوه به توسعه پایدار نمی‌رسیم.
معاون سازمان محیط‌زیست ادامه داد: آنچه ما در سازمان حفاظت محیط‌زیست دنبال می‌کنیم با ۳ رکن مسائل اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی پیگیری می‌شود. کشور ما نیز ۷۱ گونه مهره‌دار در معرض تهدید دارد که اگر فکری به حال آنها نشود در معرض انقراض قرار می‌گیرند. او تاکید کرد: وضعیت معادن در مرحله اکتشاف، بهره‌برداری و استخراج، خوب و مطلوب نیست و اکتشافات باید با روش‌های علمی و روز انجام شوند.
 ظهرابی همچنین یادآور شد: سیاست‌های حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی، نیازمند اصلاح است زیرا محیط‌زیست نخستین قربانی در کشور به شمار می‌رود.
 گفتنی است در این همایش ۳ روزه مهم‌ترین مسائل و مشکلات بخش معادن کشور، مطرح و بررسی می‌شود. همچنین برگزاری جلسه‌‌های پرسش و پاسخ با حضور نخبگان و استادان برجسته مهندسی معدن کشور و مدیران ارشد معاونت معدن وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف بررسی مشکلات و موانع فنی، بازاریابی، زیست‌محیطی، تجهیزات، ماشین‌آلات، صادرات و واردات محصولات معدنی از مهم‌ترین برنامه‌های این اجلاس است.

عناوین برگزیده