تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۴۰۸۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس مطرح کرد:

تحقق رونق تولید و توسعه اشتغال پایدار با اجرای طرح تاپ

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: اجرای " طرح تاپ" به تحقق رونق تولید و توسعه اشتغال پایدار کمک می‌کند.
تحقق رونق تولید و توسعه اشتغال پایدار با اجرای طرح تاپ

به گزارش می متالز، حمید رضا ایزدی در همایش توانمندسازی تولید وتوسعه اشتعال پایدار(طرح تاپ) در شیراز با بیان این مطلب، افزود: تاپ مخفف طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار است که جز پروژه های ویژه و دارای اولویت است که با چند هدف کلیدی از جمله دانش بنیان شدن بنگاهها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارتقاء سطح مهارت فارغ التحصیلان مشمول خدمت سربازی، ‏ظرفیت سازی اشتغال از طریق خلق ارزش افزوده جدید، تأمین اشتغال زایشی و پایدار، عملیاتی می شود.

وی تصریح کرد: این طرح نو و فراگیر جهت کاربردی شدن مجموعه فعالیتهای علمی وفنی، ایجاد و فعال سازی واحدهای تحقیق و توسعه در بنگاه های متقاضی، در ابتدای کار « نیازهای پژوهشی توسط بنگاههای تولیدی و تجاری» معرفی و سپس، امکان دسترسی برای دانشجویان و اساتید جهت تکمیل پروژه فراهم خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به اینکه «طرح تاپ» بعنوان یکی از پروژهای رونق تولید اثرات اقتصادی قابل توجهی خواهد داشت اضافه کرد: «طرح تاپ» کوتاه‌ترین راه برای تبدیل علم به کالاست که با پررنگ نمودن نقش اعضای هیأت علمی دانشگاهها، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سربازان فارغ التحصیل در بنگاه های اقتصادی زمینه توانمندسازی عرضه و تقاضای نتایج پژوهش و فناوری را فراهم می کند.

ایزدی اظهار داشت: شناسایی و دسته بندی بنگاه های صنعتی، معدنی و تجاری موجودِ متقاضی جذب نیروی کار دانش آموخته، بررسی وضعیت بنگاه های متقاضی، از حیث قابلیت های مورد نیاز برای قرار گرفتن در مسیر تبدیل شدن به بنگاه اقتصادی دانش بنیان، پشتیبانی از بنگاه های برگزیده از طریق تأمین منابع مالی، دادن مشوق، معافیت و تسهیلات، ایجاد یا توسعه فعالیت واحدهای تحقیق و توسعه بنگاه ها و جذب نیروی کار دانش آموخته و استقرار نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در عملکرد، تولید و عرضه خدمات دانش بنیان از دیگر مراحل اجرای این طرح است.

وی یاد آور شد: بنگاه های تولیدی به منظور ثبت نام در سامانه «طرح تاپ» می توانند اول اسفند ماه امسال به نشانی top.mimt.gov.ir یا www.iranetop.ir بخش ثبت نام بنگاه مراجعه کنند و جهت پاسخگویی و رفع مشکلات احتمالی با اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس تماس بگیرند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با تاکید براینکه حضور دانشگاهیان وافراد تاپ در هر حوزه ای باعث تولید کالای دانش بنیان می‌شودبیان داشت: اجرای طرح تاپ باعث نزدیکی و ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانشگاه با هدف اشتغال پایدار، کیفی سازی کالای صادرات محور و بهینه شدن هزینه تولید و قیمت کالای ایرانی می‌شود و فرآیند اجرایی برای دانشجویانی است که پایان نامه تحصیلات تکمیلی آن ها هدفمند، مسأله محور و مأموریت گرا بوده و براساس نیاز یک بنگاه تولیدی یا خدماتی (موضوع پژوهشی) تعریف شده، ارائه می شود.

ایزدی بیان کرد: در کارهای تولیدی صنعتی و خدماتی به نیروی انسانی توانمند، خلاق و نوآور نیازمندیم تا از طریق منابع انسانی تحصیل کرده، ماهر و متعهد بتوانیم به رونق تولید کمک کنیم.

وی اظهارکرد: دستگاه مجری طرح تاپ بر اساس این طرح، وزارت صنعت، معدن و تجارت است که مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای این طرح و دستورالعمل های مربوطه را بر عهده خواهد داشت و در دو سطح تقاضای نیروی کار و عرضه نیروی کار دنبال می شود.

گفتنی است، این طرح امسال در دوبخش برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تمایل دارند پایان نامه های خود را به صورت مسأله محور انجام دهند و اعضاء هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی که مایلند در قالب طرح پسادکترای صنعتی و فرصت مطالعاتی در بنگاه های صنعتی و معدنی فعالیت کنند، اجرا می شود.

عناوین برگزیده