تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۱۸
بازدید: ۳۲۹
کد خبر: ۴۰۹۳۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

مغایرت طراحی و مجوز نما با محصول نهایی/ ضعف دانش فنی طراح، سازنده و شهرداری در اجرای پنجره‎

می متالز - دبیر انجمن در و پنجره ایران با اشاره به چالش‌های طراحی و اجرای پنجره در نمای ساختمان‌ها گفت: اشکالات در این حوزه بسیار زیاد است و این مسائل ناشی از ضعف دانش فنی و ناهماهنگی مجموعه طراحان، دستگاه مجوزدهنده و سازنده با هم است.
مغایرت طراحی و مجوز نما با محصول نهایی/ ضعف دانش فنی طراح، سازنده و شهرداری در اجرای پنجره‎

به‌ گزارش می متالز به‌ نقل از صما، وحید جلالی پور بیان داشت، متأسفانه اخیرا در هنگام صدور جواز از طرف شهرداری، نقشه معماری نما نیز باید تهیه شود و براساس آن نقشه مجوزهای لازم را برای ساخت ساختمان می‌دهند.

وی با اشاره به ضعف‌های این روند گفت: ضعف کار اینجاست که طراحان نما با توجه به ضوابطی که شهرداری در اختیار آن قرار می‌دهد، طرح‌هایی را از پنجره در اختیار شهرداری می‌گذارند و مجوز آن را می‌گیرند که کارفرما به‌عنوان سرمایه‌گذار و همچنین بهره‌برداران و نیز مجموعه شهرداری که قرار است عین آن نما را تحویل می‌گیرند، هیچ کدام نمی‌دانند که مشکل کار در رابطه با طراحی نما کجاست.

جلالی پور در ادامه بیان کرد: درواقع طراح و معمار، طرح و مصوبه لازم را می‌گیرند و عمدتاً زمانی وارد مرحله اجرا می‌شوند که از زمان کلنگ اولیه یک ساختمان متوسط حدود 15ماه گذشته و پروسه نمای آن تقریباً تکمیل شده و یا در شرف تکمیل است و آن را در اختیار پیمانکار ساخت و پنجره قرار می‌دهند.

مغایرت شدید طراحی و مجوز نما

وی افزود: در این حالت براساس طرح‌های رایجی که می‌بینیم، بین 60 تا 70 درصد طراحی و مجوز طراحی نما با آنچه که پنجره ساخته می‌شود، مغایرت شدید دارد. مگر در ساختمان‌هایی که چندان نخواسته‌اند روی نمای آن کار کنند و یا اینکه مصوبات نمایی دارد که قبلا خود شهرداری، مالک و کارفرما با تیم طراحی پنجره هماهنگ شده و مجوز لازم را برای آن منطقه گرفته‌اند. به‌طوری که طرح و ابعاد و حتی نوع بازشوها در آن مشخص شده است.

این فعال بخش خصوصی یادآور شد: در این شرایط نقشه‌ها و طراحی‌های اولیه در پروژه‌ها در بهترین حالت بین حدود 30 تا 40 درصد با آنچه که قرار است ساخته شود، همپوشانی دارد و این در حالی است که بین 55 تا 70 درصد مغایرت فاحش وجود دارد که هم پیمانکار و هم بهره بردار را دچار مشکل می کند.

جلالی پور افزود: اگر هم نقشه طبق نقشه مصوب جلو برود، هر دو طرف یعنی سازنده و پیمانکار و همچنین شهرداری دچار مشکل می شوند و بحث عدم رعایت ضوابط برای ساختمان پیش می‌آید که فرآیند صدور پایان کار آن را دچار خلل می‌کند.

حضور تولیدکنندگان، حلقه تکمیل کننده زنجیره

وی درخصوص راهکار حل این مشکل گفت: اگر سازمان های متولی طراحی‌های نما ازجمله شهرداری، سازمان نظام مهندسی و وزارت راه با انجمن ما تعامل داشته باشند، ما آمادگی ارائه دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌هایی را داریم که استانداردهای آن گرفته و تدوین شده است و می‌تواند مورد استفاده سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط قرار گیرد.

دبیر انجمن در و پنجره ایران تأکید کرد: حلقه تکمیل‌‌کننده این زنجیره، حضور مجموعه تولیدکنندگان در و پنجره است که کاملاً با ابعاد، مشخصات فنی و استانداردهای در و پنجره آشنا هستند و می‌توانند به عنوان یک بازوی فنی و علمی و اجرایی در کنار سازمان‌های ذیربط که مجوزهای لازم را برای طراحی نما می‌دهند، قرار گیرند و کمک کنند تا آن طراحی و اجرا به درستی انجام گیرد.

ضعف دانش فنی متولیان در طراحی و اجرای پنجره‎ها

وی اضافه کرد: نمونه‌های متعددی از ساختمان‌هایی را می‌بینیم که مصوبه و مجوز نما را گرفته و احداث شده اند، اما بعد از اجرا، پنجره‌ها و سطح‌های نورگذر به درستی عمل نمی‌کنند. به طوری که در مواردی شیشه می‌ترکد و پنجره به سمت داخل و یا بیرون پرتاب می‌شود و از نظر قوانین آتش نشانی، ضوابط شهرداری و قوانین مشاعات دچار مشکل هستند.

جلالی پور یادآور شد: تمامی این مسائل مربوط به ضعف دانش فنی و اطلاعاتی است که مجموعه طراحی، دستگاه مجوزدهنده و دستگاه سازنده با هم هماهنگ نبوده اند که این شرایط به وجود آمده است.

پنجره از ارکان اصلی نمای ساختمان است

دبیر انجمن در و پنجره ایران در عین حال درخصوص نقش پنجره در نمای ساختمان‌ها گفت: پنجره به‌عنوان پوسته سطح نورگذر نمای ساختمان محسوب می‌شود؛ بنابراین بسته به نوع طراحی که آرشیکت و طراح برای ساختمان انجام می دهد، حکم نمای اصلی برای آن پنجره را دارد.

وی با بیان اینکه در گذرهای اصلی و فرعی شهرها هر ساختمانی اعم از اداری، تجاری و مسکوی به جز خشت و سنگ و آهن، پنجره که شامل پروفیل و شیشه است، از نمای سمت خیابان دیده می‌شود، افزود: درحقیقت پنجره به عنوان یکی از ارکان اصلی نمای ساختمان محسوب می‌شود.

عناوین برگزیده