تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۴۱۲۳۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

داستان کوتاه جنگ تجاری برای فلز سرخ

می متالز - تاثیر جنگ تجاری چین و امریکا بر میزان سرمایه‌گذاری در صنایع مس جهان امکان‌پذیر و در همان حال، کوتاه‌مدت است.
داستان کوتاه جنگ تجاری برای فلز سرخ

به گزارش می متالز، البته درباره مس به عنوان فلزی اساسی و درواقع پیشانی فلزات دریایی تحلیل‌‌هایی وجود دارد اما آنچه این تحلیل‌ها را از هم جدا می‌کند دیدگاه تحلیلگران است که به دو جریان منفی و مثبت تقسیم می‌شود.
آنهایی که نگاهی مثبت به آینده دارند، توسعه تولید و مصرف خودروهای برقی و همچنین توسعه انرژی‌های نو را نقطه قوتی برای تقاضای فلز سرخ در دهه پیش‌رو می‌بینند، درواقع به باور این کارشناسان آینده صنعت مس در دستان این دو صنعت رو به رشد قرار دارد.
گروهی دیگر از تحلیلگران که نگاهی نه‌چندان خوشبینانه به بازار جهانی مس دارند، با این استدلال جنگ تجاری بین دو قدرت اقتصادی جهان را عامل کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت مس می‌دانند که چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس جهان است و چنانچه جنگ تجاری به کاهش تولیدات صنعتی چین بینجامد و شاخص مدیران خرید (پی‌ام‌آی) را تحت تاثیر قرار دهد، چنین اتفاقی برای بازار جهانی مس، مایوس‌کننده به‌شمار می‌آید. کاهش بهای مس از حدود ۷هزار دلار در سال گذشته به حدود ۶هزار دلار در امسال، شاهد خوبی برای تاثیرگذاری جنگ تجاری بر تقاضای مس و به دنبال آن کاهش بها است و این کاهش بها در شرایطی اتفاق افتاده که بازار گاه با کسری عرضه هم روبه‌رو است. چنین رویه‌ای انگیزه سرمایه‌داران را برای صرف سرمایه در پروژه‌های معدنی و خرید سهام آنها کاهش می‌دهد. به‌ویژه اینکه بازگشت سرمایه در استخراج مس در بازه زمانی حدود ۷ سال است و چنین زمانی برای سرمایه‌دارانی که به دنبال سود سالانه هستند، چندان جذاب نیست و معادن موجود نیز گاهی از کاهش عیار کانی‌ها خبر می‌دهند.
اما درنهایت محرک اصلی بازار مس در سال‌های پیش‌رو دو صنعت خودروهای برقی و انرژی‌های نو هستند که مصرف مس در آنها بسیار بالا است.
در واقع جنگ تجاری داستان امروز مس و صنایع خودروهای الکتریکی و انرژی‌های نو داستان فردای مس است. هرچند امروز از رونق مس به مقدار کمی کاسته شده اما همه تحلیلگران معتقدند بازار جهانی فلز سرخ در بلندمدت از اقبال برخوردار خواهد بود. براساس آماری که بلومبرگ چند ماه گذشته منتشر کرد، جهان در سال گذشته (۲۰۱۸) میلادی ۱۳.۴ گیگاوات‌ساعت برق خورشیدی خریده است، این درحالی است که این رقم در سال ۲۰۱۷ میلادی ۶.۱ گیگاوات‌ساعت بود. همچنین در سال گذشته در دو ایالت شِنزِن و شانگهای چین ۱۶۵هزار خودرو برقی فروخته شد. این رقم از شمار خودروهای برقی که در سال گذشته در کشورهای نروژ و آلمان فروخته شده بیشتر بود. این رقم‌های رو به رشد حاکی از پیشانی بلند فلز سرخ در دهه پیش‌رو است.

پرویز امانیان / تحلیلگر بازار کالا

عناوین برگزیده