تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۰
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۴۱۳۲۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

رقم بدهی خودروسازان به صنعت قطعه

می متالز - دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد: هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور بین ۸۰ تا ۹۰ هزار دستگاه خودروی ناقص دارند که دلیل اصلی این مساله کمبود نقدینگی است.
رقم بدهی خودروسازان به صنعت قطعه

به گزارش می متالز، احمد نعمت‌بخش افزود: با وجود اعلام روزهای گذشته ایران خودرو مبنی بر تکمیل بیش از ۱۶ هزار دستگاه محصول دارای کسری قطعه این شرکت و تحویل به مشتریان، هنوز خودروهای ناقص در این شرکت و البته سایپا وجود دارد.

وی با ابراز تعجب از گفته اخیر مدیر تعزیرات حکومتی تهران درباره غیرواقعی بودن کمبود قطعه خودروسازان گفت: ‌ای کاش وی پیش از رسانه‌ای کردن این موضوع، با معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت مشورت کرده و اطلاعاتی دقیق‌تر به دست می‌آورد؛ معاون امور صنایع به‌طور هفتگی موضوع تامین قطعات و تولید خودروی کشور را رصد کرده و ایران خودرو و سایپا نیز به‌صورت مدوام، کمبود قطعات را به معاونت مذکور گزارش می‌دهند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران یادآور شد: سال گذشته وزارت صنعت تکلیف کرد که خودروسازان تولیدات خود تا پایان دی ماه را با همان قیمت‌های قبل به مشتریان بفروشند، موضوعی که زیان زیادی به اندازه ۱۰ هزار میلیارد تومان به هر یک از این دو خودروساز وارد کرد.

نعمت‌بخش اظهار کرد: امروز خودروسازان حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکارند، این در حالی است که قطعه‌سازان بارها اعلام کرده‌اند در صورت پرداخت مطالبات، قادر به دور زدن تحریم‌ها هستند.

وی از ارسال نامه این انجمن به دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری خبر داد و گفت: به استناد ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه و بند ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی، اگر دولت قیمت کالایی را از قیمت واقعی آن کمتر تکلیف کند، موظف به پرداخت کمک زیان به کارخانه تولیدکننده است. وی با تکرار اینکه مشکل اصلی خودروسازان کمبود نقدینگی است، گفت: از دولت انتظار می‌رود به پرداخت تسهیلات یا کمک زیان به خودروسازان اقدام کند تا آنها بتوانند مطالبات قطعه‌سازان را بپردازند.

۱۵۰ هزار خودرو در انتظار قطعه

در همین حال عضو اتاق بازرگانی تهران نیز اعلام کرد: با وجود آنکه تعداد زیادی خودرو از سوی خودروسازان داخلی برای تحویل به مشتریان در مسیر ساخت قرار گرفته، اما نرسیدن برخی قطعات مانع از تحویل آنها شده است. محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین مسائلی که می‌تواند نظم را به بازار خودرو بازگرداند و افزایش قیمت‌های ثبت شده را مدیریت کرده یا کاهش دهد، بحث تامین نیاز روز بازار است.

به گفته وی با وجود این تلاش شده خطوط تولیدی خودروسازان ایرانی از کار نایستد، اما نرسیدن برخی قطعات مورد نیاز کار را دشوار کرده است.عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار خودرو در خطوط تولید منتظر رسیدن قطعات مورد نیاز هستند، تصریح کرد: همان‌طور که بازار خودرو در روزهای گذشته کاهش قیمت را تجربه کرده، رسیدن این قطعات نیز می‌تواند بخشی از نیاز بازار را جبران کرده و به تخلیه حباب کمک بیشتری کند.

در همین رابطه نیز بخوانید: 

عناوین برگزیده