تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۴۱۴۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در آستانه نشست گروه 20 در ژاپن

هشدار رهبران اقتصادی جهان نسبت به تداوم جنگ تجاری

می متالز - سیاستگذاران مالی اقتصادهای پیشرو جهان در نشستی که در شهر ساحلی فوکوئوکای ژاپن برگزار شد، هشدار دادند جنگ تجاری بین چین و آمریکا که نشانه‌ای از فروکش کردن آن نیز دیده نمی‌شود، ممکن است اقتصاد جهانی را با یک بحران پیچیده روبه‌رو کند.
هشدار رهبران اقتصادی جهان نسبت به تداوم جنگ تجاری

به گزارش می متالز، در آستانه نشست سران گروه 20 متشکل از اقتصاد‌های قدرتمند جهان در ژاپن، سیاستگذاران مالی این اقتصادها برای بررسی چالش‌های پیش روی این حوزه گرد هم آمده و به بحث و بررسی مسایلی پرداختند که در جمع‌بندی آن در نشست سران گروه 20 مطرح و چاره‌اندیشی خواهد شد.

 

در بیانیه پایانی این نشست تصریح شده است که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهوری ایالات متحده و اعمال سیاست‌های حمایتی، اقتصاد جهانی با کُندی رشد مواجه شده و بیم آن ‌می‌رود که جنگ تجاری که بین چین و آمریکا در جریان است اقتصاد جهانی را با بحرانی پیچیده دست به گریبان کند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در این رویداد حاضر بود، تاکید کرد که ایالات متحده به بازنگری قواعد تجارت آن‌گونه که مطلوب این کشور است، ادامه خواهد داد. چنین به نظر می‌رسد که آمریکا قصد کوتاه آمدن از خط‌مشی خود را ندارد. منوچین در عین حال چین را به خاطر مقاومت در برابر سیاست تعرفه‌ای آمریکا سرزنش کرد و در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت که باوری به اینکه تنش تجاری میان چین و آمریکا موجب خسارت به اقتصاد جهانی شود، ندارد.

مذاکرات اخیر چین و آمریکا برای کاهش تنش تجاری شکست خورده و ترامپ تهدید کرد است که دور تازه‌ای از اعمال تعرفه بر کالا‌های چینی را به راه خواهد انداخت. با این حال قرار است دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ در نشست سران گروه 20 دیدار کنند و مشخص نیست که این دیدار منجر به کاهش تنش تجاری بین دو کشور شود. با توجه به مقاومتی که چین در برابر آمریکا از خود نشان داده احتمالاً تنش بین دو کشور هم‌چنان ادامه خواهد یافت.

تنش تجاری بین ایالات متحده و چین از زمانی آغاز شد که ترامپ 250 میلیارد دلار بر کالا‌های چینی تعرفه وضع کرد و مالیات واردات از چین را افزایش داد در مقابل چین نیز تعرفه واردات کالا از آمریکا را افزایش داد و این سرآغاز نبردی تعرفه‌ای بین دو کشور شد که هنوز ادامه دارد. چین تهدید کرده که هرگز از اصول خود کوتاه نخواهد آمد و ایستادگی خواهد کرد. قرار است ترامپ در خصوص اعمال دور تازه تعرفه‌بندی بر کالا‌های چینی پس از دیدارش با رییس‌جمهور چین تصمیم‌گیری کند.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه در حاشیه این نشست ضمن هشدار نسبت به عواقب جنگ تجاری دو جانبه بین چین و ایالات متحده گفت: ما اروپاییان از تبعات این جنگ دور نیستیم جنگی که ‌می‌تواند کندی رشد و بحران اقتصادی را در جای جای جهان به ارمغان آورد.

سیاستگذاران عرصه اقتصاد بین‌الملل تاکنون به شیوه‌های گوناگون نسبت به سیاست‌های حمایت‌گرایانه ترامپ ابراز نگرانی کرده‌اند. آنان امیدوارند که منوچین به عنوان وزیر خزانه‌داری آمریکا بتواند ترامپ را از وضع تعرفه‌های جدید بر واردات چین منصرف کند.

از سوی دیگر اولاف شوز، وزیر دارایی آلمان، که کشورش از آمریکا به علت وضع تعرفه بر واردات خودروی آلمانی گلایه‌مند است در این نشست گفت که امیدوار است ترامپ در خصوص سیاست‌های جنگی تجاری امریکا تجدیدنظر کند.

عناوین برگزیده