تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۴۱۵۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پایان رالی کوچک‌ترهای بورسی؟

نقشه نیمروز بورس دوشنبه (27 خرداد)

می متالز - بازار سهام معاملات امروز را چنان که انتظار می‌رفت با فشار عرضه آغاز کرد و تمام نماگر‌های بازار به صورت مقطعی افت کردند. با وجود این، شاخص کل برخلاف نماگر هم‌وزن توانست به لطف رشد قابل ملاحظه تقاضا در سهام گروه‌های پتروپالایشی ضمن جبران افت اولیه به محدوده مثبت بازگردد. اما نماگر هم‌وزن در پی فشار شدید عرضه و نبود تقاضای موثر در در صنایع کوچک و متوسط با شتاب حرکت شتابان خود را در مسیر نزولی طی کرد تا نشانه‌ای بر توقف رالی 76 درصدی پس از حدود سه ماه باشد.
نقشه نیمروز بورس دوشنبه (27 خرداد)

به گزارش می متالز، شروع معاملات امروز پیرو الگویی رقم خورد که از ابتدای این هفته فضای کلی بازار را در احاطه خود داشت. این الگو طی دادوستدهای دیروز با تقویت تقاضا در بزرگان کالایی و فشار بر سهامی که تا هفته قبل با سرعت در مسیر صعودی پیش می‌تاختند، بروز و ظهور جدی‌تری یافت. در واقع، فشار فروشی که از میانه‌های معاملات روز گذشته در بورس تهران پدیدار شد امروز وسعت و شدت بیشتری گرفت و حتی گروه تقاضای پتروپالایشی را نیز در دقایق اولیه تحت فشار گذاشت. اما رفته‌رفته با پیوستن خیل خریداران به معاملات سهام پتروپالایشی شاخص کل توانست تغییر مسیر بدهد و خیلی زود به مدار مثبت بازگردد. در نقطه مقابل، حضور پررنگ فروشندگان برای خروج از سهام گروه‌های غیرکالایی فشار شدیدی را به نماگر هم‌وزن تحمیل کرد و موجب شد تا این شاخص در روندی واگرا با شاخص کل سنگین‌ترین افت طی یک و نیم ماه اخیر تجربه کند.

پرده آخر سریال رشدهای رویایی؟

به نظر می‌رسد آخرین قسمت از سریال رشدهای رویایی در سهام کوچک‌تر در حال نمایش است. واقعیت این است که نماگر هم‌وزن از محل رونق سهام کوچک‌تر بازدهی فراتر از انتظار 76 درصدی را از ابتدای سال ثبت کرده بود. جالب است بدانیم که متوسط قیمت در 13 صنعت بورسی طی این مدت از این رقم بیشتر بوده است. حتی برخی از گروه‌ها نظیر زراعت، ماشین‌آلات و یا برخی از تک‌سهم طی این مدت بازدهی بیش از 100 درصدی را به ثبت رسانده‌اند. مروری بر میزان بازدهی در این گروه‌ها حکایت از واکنش‌های تند و در مواردی فراتر از انتظار به تحولات اخیر در صنایع مصرفی بورس تهران نشان داده است. بنابراین این انتظار-البته از روزهای قبل- وجود داشت که برخی از سهم‌ها نیازمند اصلاح و همگرایی منطبق بر زمینه‌های بنیادی و متغیرهای عملکرد هستند. تحقق این انتظار در عقب‌گرد تند قیمت‌ها در گروه‌هایی چون خودرو، دارو، ساختمانی، لاستیک‌سازان، ماشین‌آلات و دیگر تک‌سهم یا گروه‌های کوچک‌تر قابل مشاهده است.

بازگشت غول‌های سبزپوش

اما در سمت دیگر بازار شاهد تقویت جبهه تقاضا در سهام کالایی و در راس آنها گروه پتروشیمی و سهام پالایشی هستیم. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد بازار همچنان که به پیشواز گزارش‌های ماهانه و فصلی در هفته بعد می‌رود، به طور ضمنی نیم‌نگاهی به بازتاب نرخ‌های اخیر دلار نیمایی در عملکرد بنگاه‌های بزرگ و احتمالا موفقیت غول‌های بورسی در صدور کالا در شرایط تحریم برای این دوره دارد. در این میان، عرضه اولیه نماد «جم‌پیلن» هم علاوه بر فشار عمومی فروش توجهات را به همگروهی‌ها جلب کرد.

عناوین برگزیده