تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۴۱۵۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر معاملات «کارگزاری بانک پاسارگاد»:

قانون تجدید ارزیابی، یاری‌رسانی در شرایط تورمی است

می متالز - مجتبی شهبازی:«اصولا در کشورهایی که تورم بالایی دارند، بعد از چند سال شرکت‌ها از ارزش واقعی خود فاصله می‌گیرند و در این شرایط صورت‌های مالی بیانگر ارزش واقعی شرکت‌ها نیستند؛ به همین دلیل بهتر است با اجازه تجدید ارزیابی به شرکت‌ها به افزایش شفافیت ارزیابی دارایی‌ها کمک شود».
قانون تجدید ارزیابی، یاری‌رسانی در شرایط تورمی است

به گزارش می متالز، این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: با وجود اینکه مدتی سهام شرکت‌های کوچک مورد اقبال بازار بودند، اما طی روزهای گذشته شاهد کوچ نقدینگی از سهام این شرکت‌ها بودیم. هم اکنون با توجه به اخبار و شایعات مربوط به گروه بانکی به خصوص در نماد بانک ملت مبنی بر نرخ تسعیر ارز پایینتر از انتظار بازار باعث شده تا در گروه بانکی شاهد جو منفی باشیم.

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد اضافه کرد: چند هفته‌ای است که بیشتر تقاضای بازار به سمت گروه‌های کوچک سوق پیدا کرده است، اما با به اصطلاح پر شدن قیمت این نمادها و شناسایی سود، برخی سرمایه‌گذاران ترجیح دادند تا به خروج از این نمادها اقدام کنند.

مجتبی شهبازی در ادامه بیان کرد: در این شرایط نکته‌ای که سرمایه‌گذاران باید مورد توجه قرار بدهند این است که نمادهای کوچک همواره با ریسک عدم نقدشوندگی آسان روبرو هستند؛ از طرفی در گروه‌ ها و نمادهای بزرگ بازار، مانند فلزات و معادن حجم معاملات روزمره به طور مطلوبی بالاست که این ریسک نقد شوندگی را پایین می‌آورد؛ همچنین هنوز به زعم کارشناسان وضعیت بنیادین گروه‌های فلزات، معادن، پتروشیمی و بانکی مناسب است و به زودی باید شاهد ورود نقدینگی به این گروه‌ها باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص صنایع پرنوسان کنونی اشاره کرد: در میان گروه خودرویی تقریبا شایعات و اخبار غیر موثق بسیار تعیین‌کننده شده است و به نظر می‌رسد، این گروه کماکان درگیر نوسانات زیاد باشد.

وی به سهامداران پیشنهاد کرد: به سهامداران حرفه‌ای توصیه می‌شود، حتما با بررسی دقیق و بنیادی سهام اقدام به خرید و فروش کنند و درگیر جو روزانه و اخبار غیر موثق و شایعات نشوند.

شهبازی تاکید کرد: سهامداران باید همیشه ریسک نقدشوندگی سهامشان را در نظر بگیرند؛ به سهامداران تازه کار هم اکیدا توصیه می‌شود با بررسی صندوق های سرمایه گذاری خوب بازار به سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها اقدام کنند تا ریسک کمتری متحمل شوند.

وی در رابطه با معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای شرکت‌ها اذعان کرد: اصولا در کشورهایی که تورم بالایی دارند، بعد از چند سال شرکت‌ها از ارزش واقعی خود فاصله می‌گیرند و در این شرایط صورت‌های مالی بیانگر ارزش واقعی شرکت‌ها نیستند؛ به همین دلیل بهتر است با اجازه تجدید ارزیابی به شرکت‌ها به افزایش شفافیت ارزیابی دارایی‌ها کمک شود. گفتنی است، تاکنون صحبتی از استثنا در تجدید ارزیابی نشده است و این موضوع شامل تمام شرکت‌ها است.

عناوین برگزیده