تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۹
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۴۱۵۶۷
سرویس خبر : زمین شناسی
رئیس سازمان زمین شناسی کشور:

مناطق مستعد لیتیوم شناسایی می شود/ میانگین عمق نیم متری اکتشافات

می متالز - رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: شناسایی مناطق مستعد ماده معدنی لیتیوم در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.
مناطق مستعد لیتیوم شناسایی می شود/ میانگین عمق نیم متری اکتشافات

به گزارش می متالز، علیرضا شهیدی بعدازظهر سه شنبه در اجلاس سالانه نظام مهندسی معدن ایران، تولید اطلاعات پایه و نقشه های زمین شناسی و اکتشافات و شناسایی مخاطرات زمین شناسی را از جمله وظایف بیان کرد و گفت: ۱۵ درصد ذخایر معدنی در کشور وجود دارد و بیش از ۵.۷ درصد کانسارهای شناخته شده و اصلی دنیا در کمربندی که ایران در آن واقع شده، قرار دارد.

وی افوزد: تنها ۱۰ معدن شامل پنج معدن زغال سنگ در سطح جهانی فعالیت درند گفت: حدود چهار هزار رخداد کانه تا سال ۸۴ در کشور شناسایی شد که اکنون به بیش از ۱۵ هزار رخدادکانه رسیده است.

شهیدی با اشاره به وجود شش هزار و ۴۰۰ معدن فعال در کشور گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار معدن در کشور وجود دارد که شش هزار معدن فعال است.

وی با اشاره به تولیدات منابع طبیعی دنیا اظهار داشت: از ۱۷ ممیلیارد تن تولیدات سه هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار رازش تولیدات معدنی به شمار می رود و در ۱۳ ماده معدنی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هسیم.

شهیدی با بیان اینکه کشورهای پیشرو اکتشاف را از سطح به عمق پیش می برند گفت: میانگین عمق پوشش اکتشافات در کشور نیم متر است درحالی که در آمریکا به بیش از ۳۰۰ متر رسیده است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از تهیه اطلس ملی نقشه های پتانسیل مواد معدنی ایران خبر داد و گفت: قراردادی با چینی ها برای شناسایی قسمت های زیرین زمین و اکتشافات معدنی منعقد کرده ایم.

وی ژئوفیزیک هوایی را از دیگر برنامه ها بیان کرد و گفت: در گذشته اطلاعات ژئوفیزیکی بر اساس خطوط ۷.۵ کیلومتری بود و اکنون ارتفاع پرواز ۴۰ متر رسیده و فاصله خطوط به ۲۵۰ متر کاهش یافته است.

وی با اشاره به مساحت ۱۸۰ هزار کیلومتر مربع محدوده های معدنی در کشور افزود: ژئوفیزیک هوایی بیشتر محدوده ها انجام شده است و در حال حاضر پروژه ایران مرکزی را در دستور کار قرار داریم.

شهیدی اجرای نقشه راه معدن، پروژه توسعه فعالیت های اکتشفای، تکمیل زنحیره ارزش فلزات اساسی و تجهیز و نوسازی معدن کشور را از جمله محورهای هفتگانه رونق تولید وزارت صنعت و معدن بیان کرد.

شهیدی درباره استراتژی آینده سازمان گفت: فلزات با فناوری بالا در کشورهای صنعتی مورد توجه قرار گرفته است و روند روبه رشد تولید فلزات پایه و آهنی در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

وی جدول ارزش قطعی معادت اکتشافات را بالغ بر ۶۳ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: شناسایی مناطق مستعد لیتیوم در ایران از برنامه ها است و تعداد محدودده های مستعد در هر استان شناسایی شده است.

عناوین برگزیده