تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۴۱۶۴۸
سرویس خبر : انرژی

متخصصان ژاپنی را به ایران آوردیم و امیدواریم روابط دو کشور بهتر شود

می متالز - همایش تخصصی مشترک بین مرکز همکاری‌های خاورمیانه‌ای ژاپن JCCME و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با موضوع «استفاده از تجربیات کشور ژاپن در حوزه بهره برداری آب و فاضلاب» با حضور سفیر ژاپن در ایران و معاون آب و آبفای وزارت نیرو برگزار شد.
متخصصان ژاپنی را به ایران آوردیم و امیدواریم روابط دو کشور بهتر شود

به‌ گزارش می متالز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «قاسم تقی‌زاده خامسی» معاون آب و آبفای وزارت نیرو با تاکید بر اینکه برای اقلیم خشک کشور همواره باید برنامه‌ریزی داشته باشیم، گفت: با اینکه در حال حاضر وضعیت آب در ایران مناسب است، برای سال آینده آبی ترسالی پیش‌بینی نمی‌شود و باید در مصرف مناسب آب دقت زیادی شود.

وی در همایش مشترک مهندسی آب و فاضلاب کشور و مرکز همکاری‌های ژاپن و خاورمیانه با اشاره به اقلیم ایران، گفت: کشور ما در یک اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و ۶۰ درصد از سرزمین‌ ما نیمه‌خشک و ۵۰ درصد آن بیابانی است.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به بارندگی‌های اخیر در ایران، اظهار کرد: دو حادثه بزرگ در دو سال اخیر بعد از ۵۰ سال در کشور رخ داد؛ نخست آنکه سال ۱۳۹۷ خشک‌ترین سال و دوم آنکه سال جاری، جزو پرآب‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر بوده است و این موضوع حاکی از آن است که اتفاقاتی در حال رخ دادن است که باید برای آن آماده باشیم و برای این آماده شدن راهی نداریم جز اینکه از تجربه و علم دیگران استفاده کنیم.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که در سال‌های پرآب نباید خوشحال باشیم و آب را با دست و دلبازی استفاده نکنیم و برای اقلیم نیمه خشک برنامه‌ریزی کنیم.

تقی‌زاده با تاکید بر اینکه برای سال آبی آینده نمی‌توان ترسالی را پیش‌بینی کرد، گفت: در حوزه آب و فاضلاب بعد از انقلاب اسلامی اقدامات خوبی انجام شده است و میزان شهرهایی که به آب قابل اطمینان دسترسی پیدا کردند از ۷۵ درصد به ۱۰۰ درصد رسید.

وی اضافه کرد: توسعه فاضلاب شهرها نیز از ۸.۵ درصد به ۵۱ درصد رسید و ۶ میلیون نفر از روستاییان در دولت فعلی به آب قابل اطمینان دست یافتند.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه تصفیه‌خانه‌های آب از ۲۷ واحد در اوایل انقلاب به ۱۴۲ واحد افزایش پیدا کرد، اظهار کرد: تصفیه‌خانه‌های فاضلاب نیز از چهار مورد به ۱۲۳ مورد افزایش یافت، با این حال هنوز کارهای زیادی برای انجام داریم، بنابراین استفاده از این تجارب بسیار حائز اهمیت است.

* متخصصان خود را به ایران آوردیم و امیدواریم روابط دو کشور بهتر شود

اوکازاکی نماینده و معاون مرکز همکاری‌های خاورمیانه و ژاپن نیز در این همایش گفت: از سال ۲۰۱۲ وزارت نیرو و زیرمجموعه‌های آن با حمایت از توسعه منابع انسانی نقش بسیار زیادی در زمینه حفاظت از آب داشته است.

 وی افزود: ارتباط موجود بین متخصصان دو کشور در انتقال تجربیات و تکنولوژی‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد و بر این باوریم که این امر موجب ترویج کسب و کار خواهد شد.

نماینده و معاون مرکز همکاری‌های خاورمیانه و ژاپن با اشاره به وقوع سیل اخیر در ایران گفت: ما متخصصان خود را به ایران آورده‌ایم تا بتوانند اطلاعات آنها استفاده کنند و امیدوارم که برگزاری این جلسات موجب شود روابط دو کشور نیز از این طریق با کیفیت بهتری انجام شود.

* سفیر ژاپن: خوشحالیم ایران پذیرفت نخست وزیر ژاپن به ایران بیاید

در ادامه این همایش، سایتو سفیر کبیر ژاپن در ایران ضمن تشکر از مجموعه وزارت نیرو و دفتر خاورمیانه مرکزی برای برگزاری این همایش اظهار کرد: ایران و ژاپن روابط دیپلماسی ۹۰ ساله دارند و خوشحالیم از اینکه ایران پذیرفت تا نخست وزیر کشور ژاپن بعد از ۴۱ سال به ایران بیاید و رایزنی‌های لازم در زمینه اقتصادی و فرهنگی را انجام دهد.

وی افزود: با همکاری دفتر خاورمیانه مرکزی و هماهنگی وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور جلسات مختلفی برگزار شد که برای افراد بازدیدکننده جذاب بوده تا جایی که ۳۰۰۰ نفر برای فراگیری محتویات آموزش‌ها در آینده اظهار تمایل کرده‌اند.

سایتو با بیان اینکه موضوع آب در ایران حیاتی است، عنوان کرد: مقدار مصرف آب در ایران بالاست و امیدواریم مقدار مصرف آب برای هر ایرانی مانند هر ژاپنی شود.

در ادامه، علی سیدزاده مدیرکل دفتر مصرف و نظارت بر کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: سابقه همکاری آبفای کشور و مرکز همکاری‌های ژاپن و خاورمیانه به سال ۱۳۹۲ برمی‌گردد و طی این مدت حدود 400 نفر از متخصصان و مدیران صنعت آب و فاضلاب ایران در قالب 10 دوره آموزشی در ژاپن، موضوعاتی چون آب بدون درآمد، تله متری و مدیریت انرژی، کنترل کیفیت بهره برداری تصفیه خانه‌های آب و بهره‌برداری از تصفیه خانه‌های فاضلاب را فرا گرفته‌اند.

سیدزاده افزود: در ادامه همکاری‌های قبلی و با تغییر رویکرد در سیاست‌های جدید مقرر شد موضوعات تخصصی به‌صورت همایش‌های مشترک در قالب یک تقویم آموزشی برگزار شود که اولین همایش با موضوع کارگاه‌های تخصصی امروز برگزار شد و امید است با تداوم همکاری‌های مشترک گام‌های موثری در این زمینه برداشته شود.

عناوین برگزیده