تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۴۱۷۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عمر کوتاه موج‌های بورسی

نقشه نیمروز بورس (سه‌شنبه 28 خرداد)

می متالز - شاخص اصلی بورس تهران در جریان معاملات امروز هم نتوانست روند باثباتی را تجربه کند. صعود حدود 950 واحدی دماسنج بازار و سپس برگشت از سقف روزانه در شرایطی صورت می‌گیرد که شفافیت اطلاعاتی در تالار شیشه‌ای روند نسبتا فزاینده‌ای دارد. با وجود این، ضعف عمومی تقاضا از یک طرف و میل به فروش و شناسایی سود به‌ویژه در ساعات پایانی در دادوستدهای امروز همچون دو سه روز اخیر خود را به الگوی غالب معاملات مبدل کرده است.
نقشه نیمروز بورس (سه‌شنبه 28 خرداد)

به گزارش می متالز، بازار سهام دادوستدهای امروز خود را با صعود نماگرهای اصلی آغاز کرد. شاخص کل در نیمه نخست معاملات با رشد 965 واحدی به صورت مقطعی وارد کانال 239 هزار واحد شد اما با چرخشی تدریجی از این محدوده عقب نشست و در دقایق پایانی در منطقه منفی قرار گرفت. این روند آشنای قیمت‌ها طی هفته جاری است که بازار عموما درگیر موج‌های کوتاه صعود و نزول و چرخش‌های یکباره و دفعی است. حتی اقبال به گروه پتروپالایشی که در این دو روز برخلاف جو منفی بازار رشدهای قابل توجهی را ثبت کردند رو به افول گذاشت؛ به طوری که پالایشی‌ها هم تحت فشار عرضه قرمزپوش شدند. وضع گروه‌ها دیگر هم بی‌شباهت این دو صنعت بزرگ نیست: شروع نسبتا قوی از جانب تقاضا و سپس برخورد با عرضه‌های نیرومندتر و در نهایت، عقب‌نشینی قیمت‌ها. در این فضای کم‌رمق حتی انتشار صورت‌های مالی غول‌های کالایی نظیر فولاد مبارکه و شناسایی سود 85 از سوی این شرکت هم چنگی به دل سهامداران نزد.

جست‌وجو برای یافتن عوامل افول

طبیعی است که رشد سریع قیمت‌ها طی این مدت، انگیزه فروشندگان را برای خروج از جریان معاملات و شناسایی سود کسب شده تقویت کند. این را می‌شود در سهامی که بازدهی‌های بیشتری از متوسط داشته‌اند، دید. از طرفی، ثبت این میزان بازدهی نتیجه انتظارات زیادی است که پس از شکل‌گیری موج‌های تورمی در فروش شرکت‌ها روی داد و به نظر می‌رسد حالا شمار زیادی از فعالان بازار منتظر بازتاب آن در گزارش‌های فصلی و عملکرد خرداد است. بنابراین، در هر دو سوی نیروهایی وجود دارند که عرضه را ترغیب به فروش و شناسایی سود و هم تقاضا را منتظر به تحقق انتظارات در عملکرد شرکت‌ها می‌کنند.

جدایی راه بانک‌ها

معاملات امروز عمدتا متاثر از انتشار صورت‌های مالی سال گذشته بانک پاسارگاد و متعاقبا افشای مبانی و مبلغ تسعیر ارز بانک طی روز گذشته بود. همین رویداد سبب شد تا راه نمادهای بانکی در معاملات امروز از هم جدا شود. در واقع، صف طولانی خرید سهام بانک پاسارگاد در معاملات امروز نشان داد که سود 54 تومانی این بانک برای سال گذشته فراتر از انتظار اهالی سهام بوده است که در بازاری با ضعف عمومی تقاضا توانسته از رشد حداکثری قیمت برخوردار شود. معاملات این گروه در حالی انجام شد که بانک ملت به دلیل افشای اطلاعات در خصوص شناسایی سود تسعیر 247 تومانی به ازای هر سهم و اعلام دلار 7500 تومانی برای شناسایی این سود از روز گذشته در حالت متوقف-ممنوع قرار دارد.

تاثیر سامانه جدید مدیریت ریسک

تشکیل برخی صف‌های خرید و افزایش موج تقاضا در نمادهای پرمعامله بورسی و به طور ویژه نمادهای خودرویی بزرگ‌تر، در بین اهالی بازار با تکیه بر  تاثیر اجرای مرحله سوم سامانه مدیریت ریسک برای شرکت‌های کارگزاری توجیه شد. بر اساس قانون جدید که از امروز اجرایی شد، شرکت‌های کارگزاری از ساعت 11:30 به بعد هر روز اجازه تخصیص اعتبار روزانه به مشتریان خود را دارند. به عقیده بسیاری از کارگزاری‌ها به دلیل ایجاد شرایط خاص برای مشتریان بزرگ‌تر با گردش مالی بالا در کارگزاری‌های مختلف، این قانون صرفا برای مشتریان خرد ایجاد محدودیت کرده و تاثیری در نحوه تخصیص اعتبار به مشتریان بزرگ‌تر نخواهد داشت.

عناوین برگزیده