تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۰
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۴۲۱۳۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
معاون وزیر صنعت:

تعیین قیمت روزانه فروش‌های فوری خودروسازان ممنوع شد/ملاک نرخ در تحویل

می متاز - معاون وزیر صنعت گفت: قیمت فروش‌های فوری اعلامی توسط خودروسازان بر مبنای قیمت حاشیه بازار بهمن۹۷ تعیین و از طریق شرکت‌ها اعلام شده و تعیین قیمت بصورت روزانه انجام نمی‌شود.
تعیین قیمت روزانه فروش‌های فوری خودروسازان ممنوع شد/ملاک نرخ در تحویل

به گزارش می متالز، عباس تابش در خصوص شیوه تعیین قیمت روزانه خودروها توسط خودروسازان  گفت: بر اساس بند ۳ مصوبه ۲۹ مرداد سال گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی، هرگونه تصمیم گیری در مورد نرخ، ضوابط قیمت گذاری، تعیین سهمیه مقداری کالا و خدمات که به موجب قوانین و مقررات مختلف در اختیار دستگاه‌ها و شوراهای مختلف قرار گرفته بود، منوط به تأیید در ستاد تنظیم بازار است لذا صرفاً خودروهایی که سابقه قیمت گذاری توسط شورای رقابت داشته اند، قیمت گذاری آنها در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار گرفت.

وی افزود: بدیهی است در سایر خودروها که به تشخیص شورای رقابت، مشمول قیمت گذاری نبوده‌اند نیز، کماکان طبق رویه قبل رأساً از ناحیه خودرو سازان قیمت گذاری می‌شوند بنابراین در شرایط فعلی قیمت فروش‌های فوری اعلامی توسط خودروسازان بر مبنای قیمت حاشیه بازار بهمن سال ۹۷ تعیین و از طریق شرکت اعلام می‌شود و تعیین قیمت بصورت روزانه انجام نمی‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر این، سازمان حمایت بر اساس دستور العمل ساماندهی بازار خودرو، ضمن اخذ اسناد و مدارک مرتبط از شرکت‌های عرضه کننده خودرو، پس از بررسی و احصاء قیمت هر محصول، مراتب را برای تأیید و تصویب به کمیته خودرو مستقر در معاونت امور صنایع وزارت صنعت ارسال می‌کند تا هرگونه اتخاذ تصمیم بر اساس مصوبات کمیته مذکور صورت پذیرد.

تابش گفت: از طرفی قیمت خودرو در بازار نیز، تابع عرضه و تقاضا است به این معنا که در سمت عرضه، میزان تولید شرکت‌های خودروساز طی سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل به واسطه مشکلات ایجاد شده در تأمین قطعات مورد نیاز خطوط تولید با کاهش ۳۸ درصدی مواجه بوده، ضمن اینکه در طرف تقاضا نیز، تعلل شورای رقابت در اعلام قیمت‌های جدید در خرداد سال ۹۷ و در ادامه بروز اخبار و گزارش‌هایی دال بر آزادسازی قیمت خودرو، موجب افزایش انتظارات تورمی و انتقال تقاضای آتی به حال شد.

وی افزود: از طرف دیگر نقدینگی قابل توجه موجود در سطح جامعه و ترجیح مردم به تبدیل نقدینگی به کالا آن هم به دلیل افزایش چشمگیر قیمت طلا، مسکن و ارز قاچاق به همراه انتقال تقاضای اشباع نشده خودروهای وارداتی، منتج از افزایش قیمت به سمت کالای جانشین تولید داخل و همچنین افزایش تقاضای سفته بازی و واسطه‌گری خودرو در بازار، موجب عدم تعادل عرضه و تقاضا و در نتیجه افزایش قابل ملاحظه قیمت بازار شده که البته این روند در شرایط فعلی با روند افزایشی تولید و عرضه در بازار متوقف و قیمت در بازار در حال کاهش است که امید می‌رود این روند ادامه یابد.

تابش درخصوص پیش فروش‌های سال گذشته خودروسازان که قیمت خودرو در قراردادها غیرقطعی بوده و اکنون موعد تحویل آنها فرارسیده، گفت: ملاک قیمت خودرو در این قبیل قراردادها، قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد خواهد بود و قیمت در زمان ثبت نام تأثیری در اخذ مابه التفاوت و صدور دعوتنامه نخواهد داشت.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده