تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۳۳
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۴۲۲۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ضرورت بین‌المللی شدن SMEها برای رسیدن به صادرات موفق و ایجاد ارزش افزوده بیشتر

می متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر ضرورت بین‌المللی شدن SMEها گفت: بین‌المللی شدن واحدهای صنعتی کوچک و متوسط به صادرات موفق و ایجاد ارزش افزوده بیشتر این بنگاه‌ها می‌انجامد.
ضرورت بین‌المللی شدن SMEها برای رسیدن به صادرات موفق و ایجاد ارزش افزوده بیشتر

به گزارش می متالز، محسن صالحی‌نیا با بیان این مطلب در گردهمایی دانش آموختگان دوره آمادگی برای مشارکت با شرکت‌های آلمانی که صبح امروز (چهارشنبه) در سالن اجتماعات صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، افزود: این سازمان با به‌کارگیری سیاست‌های توسعه‌ای مربوطه و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، سعی دارد زمینه‌های رقابت پذیری صنایع را فراهم آورد.


وی اضافه کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران دارای یک ستاد مرکزی در تهران است و در همه استان‌ها نیز یک شرکت تابعه دارد که مأموریت‌های خود را در دو حوزه "ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه شهرک‌های صنعتی" و همچنین "توسعه صنایع کوچک" تعریف کرده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه به اهداف این سازمان در توسعه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز اشاره کرد و گفت: کارآفرینی، توسعه بازار، آموزش، تأمین مالی و توسعه خوشه‌های صنعتی، اهداف اصلی ما را در این سازمان تشکیل می‌دهد.

صالحی‌نیا در ادامه با بیان این‌که هم‌اکنون بیش از ۸۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی فعال در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در این میان قریب به ۸۲۰ هزار نفر در قالب حدود ۴۲ هزار واحد تولیدی مستقر در این شهرک‌ها مشغول به فعالیت هستند که اگر بخواهیم رقم افراد شاغل در آن را با سایر بخش‌های صنعت مقایسه کنیم، از آمار خوب و قابل قبولی برخوردار است، به‌طوری که تقریباً ۴۵ درصد بخش صنعت را شامل می‌شود.

به گفته وی، بخش اساسی و مهمی از صنایع های‌تک و پیشرفته در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور مستقر هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در زمینه توسعه کسب‌ و کار توانسته است به‌خوبی برنامه‌های خود را اجرایی کند، ادامه داد: در طول ۱۴ سال اخیر، بیش از ۴۳۰ خوشه کسب و کار شناسایی شده و ۹۴ پروژه خوشه‌ای نیز هم‌اکنون در بخش‌های مختلف درحال انجام است.

صالحی‌نیا تأکید کرد: موضوع آموزش، تحقیق و توسعه را با جدیت در دستور کار داریم؛ به‌طوری که قریب به ۸۰۰ هزار مدیر و کارشناس در دوره‌های آموزشی تخصصی این سازمان شرکت کرده‌اند و مراکز خدمات فنآوری و کسب و کار و کلینیک‌های صنعتی را نیز به‌عنوان طرح‌های جدید و نوآورانه برای کمک به حوزه تولید و صنعت به راه انداخته‌ایم.

وی با اشاره به برگزاری دو هزار و 400 تور صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور اضافه کرد: با حمایت این سازمان، سالانه حدود پنج هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت می‌کنند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه با اشاره به علاقه‌مندی این سازمان در کسب تجارب بین‌المللی برای توسعه صنایع کوچک و متوسط در کشور، از امضای ۳۲ تفاهم ‌نامه همکاری میان این سازمان با سایر کشورها، به‌خصوص کشورهایی نظیر آلمان، ایتالیا، اتریش و بلغارستان خبر داد و گفت: ما در کنار تجارب گذشته علاقه‌مندیم از تجارب سایر کشورها استفاده و در عین حال تجربیات خود را به اشتراک بگذاریم.

صالحی‌نیا به موضوع تأمین مالی واحدهای تولیدی از طریق فاینانس نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در این زمینه اقدامات خوبی در دوران پسابرجام انجام شد و با وجود مطرح شدن دوباره موضوع تحریم‌ها، ما این برنامه را با قدرت ادامه می‌دهیم.

وی در پایان با بیان این‌که گام اصلی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در تمامی فعالیت‌ها، بین‌المللی کردن فعالیت SMEها در کشور است، تأکید کرد: اعتقاد ما بر این است که اگر SMEهای داخلی، در خارج از کشور فعالیت نداشته باشند، به‌طور طبیعی نمی‌توانند در اهداف و برنامه‌های جاری در زمینه صادرات و همکاری‌های بین‌الملل موفقیتی کسب کنند.

گفتنی است، گردهمایی دانش آموختگان دوره آمادگی برای مشارکت با شرکت‌های آلمانی با هدف شبکه سازی و تقویت ارتباطات، ایجاد شبکه‌های فرعی به‌عنوان پیشروان ارتباطات صنعتی ـ تجاری با طرف‌های خارجی در آینده و ایجاد هسته مرکزی از گروه‌های مختلف صنعتی برای بین‌المللی سازی SMEهای کشور با همکاری مشترک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، وزارت امور اقتصادی و انرژی آلمان (BMWi) و انجمن همکاری‌های بین‌المللی آلمان (GIZ) صبح امروز با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون صندوق نوآوری و شکوفایی و سفیر جمهوری فدرال آلمان در سالن اجتماعات صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

عناوین برگزیده