تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۴۲۴۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آموزش مهمترین محور نظام مهندسی معادن در سال ۹۸ است

می متالز - نشست خبری معاون وزیر صمت در امور معدن و صنایع معدنی در سازمان نظام مهندسی معدن ایران برگزار شد.
آموزش مهمترین محور نظام مهندسی معادن در سال ۹۸ است

به گزارش می متالز، در این جلسه که با تاخیر برگزار شد، داریوش اسماعیلی اظهار کرد: سه محور را برای ارتقای فعالیت های خود در سازمان نظام مهندسی معدن در نظر گرفتیم. اول صیانت از معادن و مواد معدنی دوم هوشمند سازی و سوم تلاش برای جذب سرمایه گذاری در بخش معدن.

وی با بیان اینکه برای صیانت از معادن  مسیر هایی در نظر گرفته ایم از جمله آن حضور مسئولین فنی، اصلاح و تدوین نظام نامه ها و شیوه نامه های برای صیانت از معدن .

در صیانت از معادن به عنوان اولین و مهمترین محور فعالیت سازمان نظام مهندسی معدن ایران آموزش مهمترین و اصلی ترین موضوع است.

آموزش در داخل و خارج از معدن امکان پذیر می شود

وی افزود: به منظور شفاف سازی تمام فعالیت های معادن کشور سعی کردیم  از هوشمند سازی کمک بگیریم. در نظر داریم با سه برنامه به شکل هوشمند ارائه خدمت رسانی کنیم .

وی گفت: سرمایه های سرگردان در ایران بسیار است، این سرمایه به هر سمتی برود از مسکن، طلا، دلار ویران گر است. ما معتقدیم سرمایه سرگردان در صنعت و باید جذب شود که معدن از جمله آن است. ما واحدی را در سازمان ایجاد کردیم که بخشی از سرمایه را جذب معدن کنیم.

وی با بیان این موضوع که ارتقای سطح نظام مهندسی ایران از جمله دیگر اهداف است،گفت: دو اقدام در داخل و خارج از نظام  برای بهبود جایگاه سازمان نظام مهندسی معدن انجام داده ایم. تلاش داریم برای ۳۸ هزار متخصص از اعضای نظام مهندسی ایران را تقویت و در میان اعضا خودباوری ایجاد کنیم و خارج از نظام مهندسی تلاش هایی داشته ایم و جلساتی با وزارت برگزار کردیم.

وی در ارتباط با طرح‌های اکتشاف گفت: ۱۱۶۰ طرح اکتشاف، ۷۷۴ گواهی کشف و ۱۰۳۹ گواهی بهره‌برداری در سال گذشته صادر شده است. ۱۶۹۴ مسؤول فنی اکتشاف داشته‌ایم. بیش از ۶۰۰۰ مسؤول فنی استخراج به معادن معرفی کرده‌ایم. ۳۳۶۵ طرح در کل کشور بررسی شده که بیش از ۲۰۰۰ طرح آن از سوی وزارت صمت تأیید شده است.
وی در رابطه با نقشه راه معدن و صنایع معدنی گفت: کارگروه اجرای نقشه راه معدن هر هفته یک بار برای رصد اجرای این سند تشکیل جلسه می‌دهد. نقش سازمان نظام مهندسی معدن ایران در این نقشه این است که مسئولیت اجرای هر بند برعهده یکی از معاونت‌ها قرار داده شده است. ما به عنوان بخش خصوصی برای اجرای بیش از ٣۵ بند از این ٧٢ بند به عنوان همکار حضور داریم.

 

بهبود خدمات فنی و مهندسی از جمله مهم‌ترین اهداف ماست

هادی حمیدیان در نشست سازمان نظام مهندسی معدن ایران اظهار کرد: استان مازندران در حادود ۲۵۱ معدن دارد که از ا ین میزان در حدود ۱۲۰ معدن و در حدود ۴۰ درصد معادن به روایت آمار فعال هستند. بهبود خدمات فنی و مهندسی از جمله مهم‌ترین اهداف ماست. در حاشیه هفدهمین اجلاس مازندران، پرونده‌ها بررسی می‌شود.
وی با بیان این موضوع که نمایندگان تمامی سازمان‌های نظام مهندسی معدن کشور، تحصیل‌کردگان و اعضای مهندسی سازمان معدن در این اجلاس هستند، گفت: اجلاسیه عمومی نظام مهندسی معدن در راستای بحث و تبادل نظر موضوعات معدنی و ارتقاء خدمات‌رسانی به بهره‌برداران برگزار خواهد شد.
وی افزایش ایمنی و بهره‌وری معدن را از مهم‌ترین وظایف سازمان نظام مهندسی معدن دانست و افزود: معادن باید از نظر اقتصادی فعالیت پویا داشته باشند و از طرفی دیگر نباید به محیط‌زیست آسیب برسانند.
حمیدیان افزود: در این اجلاس ادارات و سازمان‌های مرتبط مانند محیط زیست، منابع طبیعی و بخش‌های مرتبط با معدن شرکت خواهند داشت. مهمانانی از استان و نیز از کمیسیون صنایع و معادن نیز حضور خواهند داشت. در جلسه افتتاحیه تمام مهمانان در کنار هم حضور دارند و در جلسات رسمی چون مسائل و موضوعاتی که مطرح می‌شود مربوط به بحث داخلی نظام مهندسی از جمله عملکرد، ترازنامه‌ها، پیشنهادات، نظام‌نامه‌ها، آیین‌نامه‌ها، برنامه‌ها است، فقط اعضای هیات مدیره و کسانی که درارای حق رای هستند، حضور خواهند داشت.
وی افزود: در اجلاس یاد شده بیش از ۳۰۰ نفر از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن استان‌های کشور و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور خواهند داشت.

عناوین برگزیده