تاریخ: ۰۲ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۹
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۴۲۵۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
چرخش سهام از مسیر نزولی؟

نقشه نیمروز بورس یکشنبه (2 تیر)

می متالز - شاخص کل بورس تهران درمعاملات امروز رشد قابل توجه بیش از 1.5 درصدی را تجربه کرد. شاخص سهام طی چهار روز متوالی نزولی شد اما از ابتدای معاملات امروز شاهد شکل‌گیری موج تقاضا برای سهام گروه‌های مختلف بودیم. در میان نمادهای با بیشترین اثر بر شاخص بورس نماینده‌هایی از گروه‌های معدنی، شیمیایی، مخابرات و همچنین پالایشی‌ها مشاهده می‌شود. در این میان گرچه سهام در مسیر صعودی قرار گرفته است اما ارزش معاملات همچنان از میانگین ارزش معاملات روزانه بهار کمتر است که می‌تواند نشانه‌ از ادامه تردید در بازار باشد.
نقشه نیمروز بورس یکشنبه (2 تیر)

به گزارش می متالز، ارزش معاملات امروز بورس تهران حدود 720 میلیارد تومان بود که به صورت فاحش از میانگین ارزش معاملات روزانه بهار فاصله دارد. میانگین ارزش معاملات روزانه بورس در فصل بهار قریب به 1100 میلیارد تومان بود که شاهد افت ارزش معاملات طی روزهای اخیر هستیم. در نگاه اول جهش امروز شاخص سهام در کنار پایین ماندن نسبی ارزش معاملات می‌تواند نشانه‌ای از عقب‌نشینی فروشندگان با ارزیابی از پایان روند نزولی دانست. گرچه طی روزهای اخیر به انتظار برای رشد دوباره قیمتی سهام در قالب موج پایانی صعود برای جبران  عقب‌ماندگی از بازارهای اثرگذار اشاره شده بود اما رشد امروز سهام با توجه به افت نسبی ارزش معاملات نمی‌تواند معیار خوبی برای آغاز موج صعودی باشد. بر این اساس به نظر می‌رسد باید در انتظار معاملات روزهای آینده بود.

چشم بازار به «کدال»

عملکرد شرکت‌ها در آخرین ماه از فصل بهار از جنبه‌های مختلف دارای اهمیت است. پس از عملکرد قابل توجه برخی از شرکت‌ها در اردیبهشت، عملکرد خرداد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. علاوه بر این گزارش تجمعی خرداد برآوردی بهتر از سودآوری شرکت‌ها در فصل بهار را ارائه می‌دهد. گزارش سه ماه نخست سال 98 که به تدریج تا اواخر ماه جاری از سوی شرکت‌ها منتشر می‌شود می‌تواند اثر قابل توجهی بر نوسان قیمتی سهام داشته باشد.

همچنان عمده معامله‌‌گران بازار به تحلیل خطی برای محاسبه سودآوری یک شرکت علاقه زیادی نشان می‌دهند. بر این اساس اگر شرکتی در فصل بهار سود عملیاتی 100 میلیارد تومانی را محقق کرد عمده معامله‌گران از تحلیل‌های ساده برای محاسبه سود سال بر اساس فصل بهار استفاده می‌کنند که البته با توجه به موارد مختلف حتی این تحلیل می‌تواند صحیح باشد. در نتیجه سود بهار می‌تواند راهنمایی برای تخمین از نسبت قیمت به درآمد انتظاری 98 باشد و در نتیجه می‌تواند در تعیین مسیر قیمتی سهام اثرگذار باشد.

در کنار گزارش ماهانه باید به مجامع شرکت‌ها نیز توجه ویژه داشت.

  جذابیت نمادهای بنیادی

سهام با جذابیت بنیادی در بورس تهران همچنان وجود دارند که می‌تواند نقدینگی سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. سهام از گروه‌های مختلف را  پیش از این توسط «دنیای بورس» معرفی شدند و همچنان نیز می‌توان به برخی از این نمادها اشاره کرد. در این خصوص برای مثال می‌توان به دو غول فولادی و مس کشور توجه داشت. سهام ملی مس ایران از نمادهایی است که طی هفته‌های اخیر «دنیای بورس» به بررسی سودآوری آن پرداخته بود. پس از گزارش دلنشین اردیبهشت عملکرد خرداد این شرکت برای فعالان بازار سهام دارای اهمیت است. علاوه بر این نوسانات قیمت مس در بازار جهانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. باید توجه داشت که قیمت کاتد مس در بازار جهانی بیش از آن‌که به آمار خرد از عرضه و تقاضا واکنش نشان دهد تحت تاثیر اطلاعات کلان اقتصاد جهانی و در شرایط کنونی بیش از هر چیز دیگری متمرکز بر مذاکرات تجاری چین و آمریکا است. بر این اساس نتایج نشست هیئت آمریکایی و چینی برای کاهش تنش‌ تجاری می‌تواند در روند قیمتی این فلز و به صورت کلی کامودیتی‌ها اثر قابل توجهی داشته باشد.

بزرگترین شرکت بورس تهران با ارزش بازار بیش از 57 هزار میلیارد تومانی نیز خود در میان نمادهای جذاب سهام قرار دارد. این سهم نیز با سودآوری مناسب در سال گذشته و همچنین انتظارات از سودآوری در سال 98، عملکرد دلنشین تولید و فروش در اردیبهشت پتانسیل رشد بیشتر را دارا است. عملکرد خرداد فولاد مبارکه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از عوامل نگران‌کننده میان معامله‌گران سهام در خصوص بزرگترین شرکت فولاد بورس تهران افت نسبی قیمت ورق‌های فولادی و سایر محصولات در بورس کالا است. گرچه افت نسبی قیمت‌ فروش محصولات به صورت عمومی در کاهش سودآوری شرکت‌ها اثرگذار است اما باید گفت کمتر کسی در پیشبینی سودآوری سقف قیمت فروش محصولات در بورس کالا را لحاظ می‌کند. در کنار فروش داخلی باید رشد نرخ نیمایی نیز توجه ویژه داشت. همان‌طور که اشاره شد عملکرد سه ماه نخست می‌تواند نمایشگر رشد محسوس نرخ نیمایی در مقایسه با نیمه دوم سال گذشته باشد.  

عناوین برگزیده