تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۲
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۴۲۵۸۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
پیش به سوی فعال کردن معادن سنگ الیگودرز

۳۰۰۰ فرصت شغلی معدن لرستان در یک قدمی احیا

می متالز - بازار صنعت سنگ ایران و برخی سنگ‌های ساختمانی در جهان با نام استان لرستان پیوند خورده و سبب شده است لرستان به عنوان قطب صادرات سنگ کشور مطرح باشد.
۳۰۰۰ فرصت شغلی معدن لرستان در یک قدمی احیا

به گزارش می متالز، حوزه صنعت سنگ لرستان با مشکلات فراوانی از جمله خام‌فروشی سنگ دست‌به‌گریبان است، به طوری‌که بیش از ۶۰ درصد سنگ استان به‌صورت خام صادر می‌شود و این استان از عواید فرآوری و ارزش‌افزوده این صنعت محروم است.
ساختار سنتی و تجهیز نبودن واحدهای سنگبری به فناوری‌های نوین، فعالیت کمتر از ظرفیت و توان تولید بخش عمده‌ای از واحدهای سنگبری استان، در دسترس نبودن بازارهای خارجی به دلیل نبود پایانه‌های صادراتی و شرکت‌های تخصصی قوی در زمینه صادرات و فروش سنگ از دیگر چالش‌های پیش روی صنعت سنگ استان لرستان است.


۲۱ معدن سنگ چینی الیگودرز در مسیر احیا

در این زمینه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان از احیای ۲۱ معدن سنگ چینی الیگودرز خبر داد.
محمدرضا صفی‌خانی، اظهار کرد: در سال‌های گذشته به علت رکود صنایع ساختمانی و به دنبال آن مصالح ساختمانی وابسته به این صنعت از جمله سنگ‌های تزئینی به‌ویژه ‌سنگ چینی به دلایل مختلف با رکود در بازار و سایر مشکلات روبه‌رو شدند.
وی تصریح کرد: تغییر سلیقه بازار و سایر موارد از جمله دلایل رکود در بازار سنگ چینی به شمار می‌روند، به نحوی که ساختمان‌ها در استان و کشور به سوی استفاده از سنگ‌های رقیب سنگ چینی از جمله سنگ تراورتن سوق داده شدند. این موضوع باعث تعطیل شدن تعدادی از معادن سنگ چینی لرستان و به دنبال آن بیکاری و از بین رفتن فرصت شغلی شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: خوشبختانه با پیگیری مقام عالی وزارت، استاندار لرستان، نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی و تلاش سازمان صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۸ شورای‌عالی معادن با تمدید و بخشودگی ۲۵ درصدی حقوق دولتی معادن سنگ چینی الیگودرز موافقت شد.
صفی‌خانی با اشاره به اینکه با پیگیری، شرایط برای احیای دوباره ۲۱ معدن سنگ چینی الیگودرز مهیا شده است، افزود: در همین زمینه ۲۱ معدن سنگ چینی الیگودرز دست‌کم با هزار شغل مستقیم و ۲۰۰۰ شغل غیر مستقیم و میزان استخراج سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن و ارزش افزوده حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان، امسال در حال احیا و آغاز به کار دوباره هستند.
وی گفت: با برنامه‌ریزی و احیای ۲۱ معدن سنگ چینی الیگودرز شاهد رونق دوباره در این شهرستان و تاثیر مستقیم این اقدام بر اقتصاد استان خواهیم بود.
این مسئول بیان کرد: مراحل صدور مجوز معادن یادشده از ابتدای سال ۹۸ پس از ابلاغ مصوبه شورای‌عالی معادن در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان قرار گرفته و با حمایت‌ مدیریت ارشد استان، مراحل احیای این معادن در حال انجام است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: به هر حال انتظار می‌رود همه سرمایه‌گذاران حوزه صنعت و معدن به‌ویژه سنگبری‌های استان هر چه سریع‌تر از ظرفیت معادن سنگ چینی استفاده کنند تا از این ظرفیت برای توسعه اقتصادی لرستان استفاده شود.

 

معادن فعال لرستان

جمال مومیوند، معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز اظهار کرد: فعالیت دوباره این تعداد معادن در لرستان در راستای تحقق و عملیاتی کردن شعار سال و منویات رهبر معظم انقلاب در راستای رونق تولید است و با فعال شدن آنها، تعداد معادن فعال استان لرستان به ۱۶۵ خواهد رسید. وی تصریح کرد: البته با برنامه‌ریزی و ایجاد سایت‌های شن و ماسه کوهی در لرستان تا پایان امسال تعداد معادن فعال این استان به ۱۷۵ مورد خواهد رسید. معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: گفتنی است در سال ۹۴ تعداد ۹۶ معدن فعال در استان وجود داشت که خوشبختانه امسال این عدد به ۱۶۵ معدن رسیده و تا پایان سال در نظر داریم تعداد معادن فعال را به عدد ۱۸۹ معدن برسانیم. با تحقق این هدف شاهد رشد ۱۰۰ درصدی معادن فعال در استان خواهیم بود.

 

سهم ۲ درصدی از تجارت جهانی سنگ

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران نیز درباره ظرفیت‌های صادرات سنگ ایران در جهان گفت: ترکیه بیش از ۸۰ درصد سنگی که تولید می‌کند را در قالب کوپ و بقیه را به صورت بریده صادر می‌کند و با این روش ۱۲ درصد از سهم تجارت سنگ جهان را دارد. ما فقط ۷ درصد تولیدات کوپ را صادر می‌کنیم و کشور ما در تجارت جهانی متاسفانه سهم ۲ درصدی دارد.
بهرام شکوری تصریح کرد: بخشی از مشکلات فعالان صنعت سنگ از نوعی است که سایر فعالان اقتصادی هم با آن روبه‌رو هستند. تحریم‌ همه قشرها را دچار مشکل کرده است. متاسفانه ارتباطات بانکی با جهان وجود ندارد و نمی‌توانیم LC باز کنیم. برخی کشتیرانی‌ها تحریم کرده‌اند و برای ما حمل بار نمی‌کنند بنابراین فقط مجبوریم با کشتیرانی جمهوری اسلامی بار را حمل کنیم. این مسائل هزینه‌های زیادی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایجاد می‌کند. وی گفت: آنچه صنعت سنگ با آن روبه‌رو است و در آن مشکل اساسی وجود دارد، بخش تامین تجهیزات است که به واسطه گرانی ارز و تحریم‌ها نمی‌توانند تجهیزات را از سازنده‌های اصلی و بدون واسطه خرید کنند و مجبور هستند به‌وسیله کشورهای دیگر خرید انجام دهند که باعث افزایش هزینه‌های خرید می‌شود. رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران و عضو هیات مدیره خانه معدن ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری سنگ ایران اظهار کرد: بخشی از فعالیت ما در زمینه سنگ‌های تزئینی است. در واقع ۱۳ معدن سنگ تزئینی با قابلیت صادرات داریم که در تمام آنها از تجهیزات و ماشین‌آلات روز استفاده می‌شود. استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات به روز و مدرن، بهره‌وری معدن را به میزان بسیار زیادی بالا می‌برد. وی در ادامه گفت: از دیگر اقدامات ما، ایجاد کارخانه استریپ (تولید محصول از ضایعات معدن به صورت نیمه‌فرآوری شده) در دل معدن است. در این کارخانه کوپ‌هایی که قابل اصلاح نیست و ترک دارد را برش می‌زنیم و با ابعاد استاندارد به کارخانه‌های فرآوری ارسال می‌کنیم.

 

مشکلات صنف سنگ، مشخص است

یک فعال صنعت سنگبری معتقد است که مشکلات صنف سنگ به طور کامل مشخص و راهکارها برای حل مشکلات واضح است و نیاز به عزم اعضای صنف با تغییر رویکرد و حضور جدی دارد. محمداحسان علی‌محمدی گفت: اگر تعریف ایجاد ارزش افزوده را ملاک عمل قرار دهیم، سنگ نسبت به بیشتر کالاهای دیگر مزیت و ارزش افزوده بالاتری دارد و می‌توان با اطمینان نسبت به ایجاد بازارهای پایدار گام‌های موثری برداشت. من فکر می‌کنم با ایجاد انجمنی که از دل صنف نشات بگیرد همه مشکلات حل خواهد شد.
وی درباره برگزاری اتاق فکر از سوی اعضا برای تحلیل مشکلات انجمن عنوان کرد: مشکلات صنف سنگ به طور کامل مشخص و راهکارها برای حل مشکلات واضح است که نیاز به عزم اعضای صنف با تغییر رویکرد و حضور جدی دارد. اینها می‌تواند انجمن سنگ را به سوی اهداف خود پیش ببرند.
وی در ادامه بیان کرد: از آنجا که سنگ یکی از کالاهای با ارزش افزوده قابل توجه است برای دست نیافتن این صنف به جایگاه واقعی خود باید بین واقعیت‌ها و آرزوهای فعالان صنف تفاوت قائل شد، از اقدامات کوچک بر اساس واقعیت‌ها شروع کرد و در این مسیر ثابت‌قدم بود تا آرزوها تحقق یابند.
وی در پایان، روی ۳ موضوع بیشتر از موارد دیگر اصرار داشت و گفت: حضور و اثرگذاری جوانان در مسائل، ایجاد پویایی مدام در صنف، تمرکز اهداف برای صادرات و ایجاد بازارهای مطمئن، شفافیت انجمن و کم کردن فاصله هیات مدیره انجمن با بدنه صنف، از جمله مواردی است که بر آنها تاکید خواهم کرد.

عناوین برگزیده