تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۲۱
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۴۲۷۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فصل استعدادیابی سهام

دیده‌بان بورس (دوشنبه 3 تیر)

می متالز - در گرماگرم انتشار گزارش عملکرد شرکت‌های بورسی انتظار بر این است که اهالی بازار ضمن دستیابی به اطلاعات مالی موثق و قابل اتکا، در تصمیم‌گیری و انتخاب سهم‌های مستعد و مناسب موفق‌تر از روزهای دیگر عمل کنند. جهش شاخص سهام در روز گذشته نیز بازتابی از رویکرد مثبت معامله‌گران به جریان فزاینده گزارش‌هایی محسوب می‌شود که در روزهای آتی هم ادامه خواهد داشت و ضمن اینکه بازار را از حیث شفافیت در سطح بالاتری خواهد برد، گرد و غبار برآمده از فضای سیاسی را تا حدود زیادی خواهد زدود.
دیده‌بان بورس (دوشنبه 3 تیر)

به گزارش می متالز، تجربه چهار افت متوالی کافی بود تا بار دیگر شاخص سهام به لطف بهبود جو روانی بازار و تقویت جریان گزارش‌دهی بنگاه‌های بورسی به مسیر صعودی بازگردد. در واقع، شاخص سهام با رشد بیش از 3500 واحدی که روز گذشته به نمایش گذاشت، ضمن جبران بخش عمده افت اخیر، به یک‌قدمی قله تاریخی بازگشت. ظاهرا این روند قابل انتظار، تکرار چرخه‌های تجاری سهام بورسی است که با روی خوش به پیشواز تابستان‌های گرم معاملاتی می‌رود.

مطالعه روندهای تاریخی در بورس تهران نشان می‌دهد که تیرماه برای سهامداران غالبا حامل سودهای قابل ملاحظه‌ای بوده است. بازار سهام در این ماه به دلیل زمانبندی انتشار صورت‌های مالی سالانه و فصلی شرکت‌ها و همچنین، الزام برای رونمایی از گزارش‌های عملکرد خرداد به لحاظ شفافیت در بالاترین سطح دوره‌ای خود می‌ایستد. این اطلاعات مالی در شرایط فعلی که بیم تحریم‌ها و اثرات منفی جنگ تجاری مانعی در برابر رشد ارزش سهام شرکت‌های اصطلاحا کالایی بوده، دارای اهمیت ویژه‌ای است. البته اهمیت این جریان اطلاعاتی برای سهامداران گروه‌های غیرکالایی هم به دلیل مشخص کردن عیار ارزندگی سهم‌ها به‌ویژه در صنایع کوچک و متوسط کمتر از بزرگان کالایی نیست.

ناگفته پیداست گزارش‌های عملکرد خرداد که از روز شنبه در حال انتشار است، در کنار صورت‌های مالی بهار می‌تواند نقش اثرگذاری در تعیین مسیر کوتاه‌مدت سهام ایفا کند و در عین حال، توزیع نقدینگی را به نفع گروه‌هایی با عملکرد بهتر تغییر دهد. در چنین سطحی از شفافیت، فروکش موقت فشارهای محیطی پس از بالاگرفتن سطح منازعات سیاسی در هفته قبل و مهلت‌بخشی دوباره گروه ویژه اقدام مالی(FATF) برای تصویب لوایح مرتبط نیز به ترغیب سرمایه‌گذاران برای حضور پررنگ در سمت تقاضای سهام بی‌تاثیر نبود.

حلقه مفقوده انقباض پولی

ارزش معاملات خرد که از هفته گذشته رو به کاهش گذاشت طی دو روز اخیر افت معناداری را تجربه کرد. این جریان انقباضی علاوه بر اثرپذیری از تنش‌های سیاسی، در درون بازار به اجرای سومین مرحله از سامانه پایش ریسک گره خورده است. شمار زیادی از فعالان سهام راه‌اندازی این سامانه را نه عاملی را برای مدیریت ریسک اعتباری صنعت کارگزاری، بلکه سازوکاری برای محدود کردن معاملات اعتباری تلقی کرده و آن را متهم اصلی افت جریان نقدینگی در بازار سهام می‌دانند. این در حالی است که نهاد ناظر با وجود عدم انتشار آمار معاملات اعتباری، تاکید دارد اجرای این سامانه اثر کاهنده‌ای بر حجم اعتبارات نداشته است. چنان که ملاحظه می‌شود راستی‌آزمایی ادعای هر دو طرف مستلزم انتشار شفاف آمار معاملات اعتباری جهت رفع سوءتفاهم‌های اخیر و ضمنا بهبود کارایی اطلاعاتی در بورس تهران و عدم بروز شایعات مخرب برای جو روانی معاملات است.

جادوی صف‌ و تطمیع منع

با وجود کاهش سطح ارزش معاملات، سمت تقاضا طی روز گذشته افزایش مقتدرانه و رشد پردامنه‌ای را از خود نشان داد. موج دسته‌جمعی تقاضا در جریان معاملات دیروز باز هم در گروه‌های غیرکالایی ظهور چشمگیرتری داشت؛ به طوری که در نیمه دوم معاملات به صف‌های طویل گسترده‌ای در سهامی همچون بانک‌ها، سهام خودرویی، سیمانی‌ها، غذایی‌ها و طیف متنوعی از سهام کوچک و بزرگ بازار انجامید. این تغییر زودهنگام آرایش معامله‌گران بورسی اگرچه با گزارش‌های در حال انتشار عملکرد ماهانه پیوند مستقیم دارد اما بی‌تاثیر از جادوی صف هم نیست. به نظر می‌رسد همچنان محدودیت دامنه نوسان، منع از خرید در سقف مجاز و نهایتا ایجاد صف چنان جادویی دارد که فروشندگان دیروز را به سادگی و گاه بدون تحلیل از شرایط به خریداران مشتاق امروز مبدل می‌کند و قیمت‌ها را در موارد زیادی فارغ از میزان ارزندگی به نوسان وامی‌دارد.

چالش ارزیابی سهام در تعلیق قیمتی

اگرچه قریب به اتفاق سهم‌ها و صنایع بورسی طی روز گذشته در مسیر صعودی به حرکت در آمدند اما شدت رشد و میزان جذب پول‌‌ها در گروه‌های مختلف تفاوت قابل ملاحظه نبود. به نظر می‌رسد هر چه میزان ابهام یا در واقع تعلیق نهاد قیمت‌گذار در تعیین تکلیف صنایع بیشتر باشد، جذابیت سهم  مرتبط نیز بیشتر است. بارزترین مصداق این وضعیت، حضور پایدار و گرم بورس‌بازان در معاملات سهام گروه خودرو بورس تهران است. سهام خودرویی طی یک ماه اخیر ضمن جذب حجم قابل توجهی از سرمایه‌های خرد، تقریبا به طور مستمر در کانون عرضه و تقاضای سهامداران، به‌ویژه فعالان خرد بازار، قرار داشته‌اند. به نظر می‌رسد ابهام ناشی از قیمت‌گذاری و تعلیق خودروسازان در میان نهادهای بلاتکلیف قیمت‌گذار به محلی مناسب برای تحرکات عمده در سهام این گروه بدل شده است.

نگاه مثبت بازار جهانی به نشستی سرنوشت‌ساز

بازار جهانی هفته قبل را عمدتا با خوش‌بینی به نشست امیدوارکننده رهبران 20 اقتصاد بزرگ جهانی روند مثبتی را طی کرد. در این میان، دریافت سیگنال‌هایی از اعمال سیاست‌های انبساط پولی در آمریکا نیز روح تازه‌ای به بازارهای کالایی جهان دمید و در کنار خوش‌بینی به روند مذاکرات تجاری زمینه‌ساز رشد قابل ملاحظه قیمت فلزات و نفت شد. در این بین طلا هم از ضعف دلار سود جست و با وجود کاهش دمای ریسک سطح 1400 دلاری را مال خود کرد. در حالی که تنها سه روز دیگر تا برگزاری این نشست و دیدار مهم روسای جمهوری چین و آمریکا باقی مانده، ابراز امیدواری دو طرف برای حل اختلافات تجاری همچنان حامی اصلی روند رو به بهبود بازار جهانی است که در بازگشایی هفتگی معاملات کالایی در بامداد امروز و تداوم رشد قیمت‌ها در بازارهای شرق آسیا تبلور یافت. حال، باید دید این نشست سرنوشت‌ساز که بازارها از هفته گذشته با روی خوش به استقبال آن رفته‌اند، سرانجام چه نتایجی برای بازار جهانی و متعاقبا بورس کالامحور تهران طی روزهای آتی در بر خواهد داشت.

رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری با گابریلا کوئواس بارون، رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) دیداری به انجام رساند. به گفته روحانی رویکرد ثابت ایران کاهش تنش، عدم هرگونه درگیری بین نیروی نظامی کشور‌ها و توسعه صلح و ثبات در منطقه و سراسر جهان است. همچنین دیروز با حضور موریسون، معاون وزیر امور خارجه انگلیس، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان در دیدار با او تاکید کرد:تصمیم به کاهش تعهدات ما در برجام تصمیم ملی است و ایران تا تامین خواسته های خود به این روند ادامه می دهد.

همچنین در حالی مایک پمپئو؛ وزیر خارجه آمریکا از آمادگی برای مذاکرات بدون هیچ گونه پیش شرطی با ایران پرداخته که همزمان دونالد ترامپ با اذعان به شرط‌هایی ادعاهای دیگری مبنی بر حق نداشتن برخی توانمندی‌های دفاعی و نظامی ایران داشته است. علی ربیعی، سخنگوی دولت از دستور معاون اول رئیس جمهوری به دستگاه‌های اجرایی مبنی بر تنظیم برنامه‌های خود در سقف بودجه تعدیل شده خبر داد.

ب) صنایع: ذبیح‌اله خداییان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک در نشستی خبری اعلام کرد: پارسال بیش از ده هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی از طریق واحد اجرایی این سازمان دریافت شد. البته عباس معمارنژاد، معاون وزیر اقتصاد نیز از عزم جدی دولت برای تعیین تکلیف بدهی به بانک‌ها خبر داد و گفت: در قانون بودجه سال جاری ۶۵ هزار میلیارد تومان برای تهاتر بدهی دولت وجود دارد.

همچنین قیمت پایه محصول‌های پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با افزایش 115.7 تومان به دلار 11089.9 تومانی اعلام شد. همچین دیروز نمایندگان مجلس با کلیات طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه میعانات گازی و نفت‌خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی موافقت کردند.

ج) شرکت‌ها: گروه خودروسازی سایپا از نخستین روزکاری سال ۹۸ تا پایان خردادماه، بیش از ۶۰ هزار دستگاه انواع محصول‌ خود را به مشتریان تحویل داده است.  ایران خودرو هم دیروز از برنامه تجاری‌سازی و عرضه حدود ۶۰ هزار دستگاه خودرو ظرف کمتر از دو ماه آینده خبر داد.

داروسازی عبیدی اعلام کرد: یک محصول جدید با نام GIOMIDE تولید و به بازار دارو عرضه می‌شود. در همین حال شستا نیز در نظر دارد بلوک 17 درصدی سهام سرمایه‌گذاری دارویی تامین را به‌طور یکجا و نقد، روز چهارشنبه 2 مردادماه از طریق بورس تهران روانه میز فروش کند تا در صورت انجام، درصد مالکیت از 52.8 درصد به 35.8 درصد کاهش یابد. به این ترتیب، مقرر شده 493 میلیون سهم «تیپیکو» عرضه شود. دراین واگذاری قیمت پایه هرسهم 1576.9 تومان و قیمت پایه کل 777.4 میلیارد تومان تعیین شد.

با شروع فرایند عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام سیمرغ در بورس تهران، هر سهم پنجمین شرکت تازه وارد سال با ۵۱۰ تومان کشف قیمت شد.

عناوین برگزیده