تاریخ: ۰۴ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۵۵
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۴۲۷۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ارسال بسته رونق تولید به رییس‌جمهور؛

وزیر اقتصاد: واگذاری شرکت‌های غیر بورسی دولت با کمک شرکت‌های تعاونی / برای صادرات غیرنفتی فرش قرمز پهن می‌کنیم

می متالدژپسند درباره واگذاری شرکت‌های غیر بورسی دولت گفت: در این واگذاری ها، شرکت‌های تعاونی می‌توانند ورود فعالانه‌ای داشته باشند.
وزیر اقتصاد: واگذاری شرکت‌های غیر بورسی دولت با کمک شرکت‌های تعاونی / برای صادرات غیرنفتی فرش قرمز پهن می‌کنیم

به گزارش می متالز، فرهاد دژپسند صبح امروز (سه شنبه) و در نشستی خبری با خبرنگاران اظهار داشت: شرایط اقتصادی بطوری است که باید دو راه را پیش ببریم. نخست اینکه آمار و اطلاعات اقتصادی را در اختیار اصحاب رسانه قرار دهیم تا آنها در اختیار جامعه قرار دهند و از طرف دیگر از طرح نکات خاص که می‌تواند مورد سواستفاده برخی قرار بگیرد، چه اینکه متضمن وعده‌هایی باشد که شرایط تحقق آن منوط به شرایط دیگری باشد، اجتناب کنیم.

وی افزود: شاید در همین جلسه هم ناچار شویم طرح برخی مسائل را با دقت انجام دهیم. امروز جامعه اطلاعاتیُ جامعه اطلاعاتی هوشمندی است و نمی شود تلاش کرد تا اطلاعات حبس شود و به همین دلیل احساس می شود که اگر اطلاعات گفته هم نشود، درز پیدا خواهد کرد.

دژپسند با بیان اینکه دشمن به دنبال ایجاد افتراق بین دولت و ملت بوده و می خواهد جامعه را در معرض تنش قرار دهد، گفت: از یکسو باید بر ارائه راهکارهایی برای عبور از دوران گذار از تحریم های آمریکا متمرکز می شدیم و از طرف دیگر نمی توانستیم اقداماتی را که در مقابله با اقدامات تحریمی انجام می دادیم را بیان کنیم.

وی با بیان اینکه قبل از حضورش در وزارت اقتصاد، ستاد مقابله با تحریم در این وزارتخانه شکل گرفته و فعال بوده است، بیان کرد: بعد از حضور من نیز با جدیت جلسات را دنبال کردیم و در بسیاری از موارد توانستیم راهکار برون رفت از محدودیت های دشمن را پیدا کنیم و مجوزهای لازم را هم برای آن بگیریم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: در حال حاضر دست ما برای مقابله با شرایطی که دشمن به دنبال آن بوده، کوتاه است. ما سعی کردیم که برنامه هایی را اجرا کنیم که مانع از تحقق برنامه های دشمن شویم.

دژپسند ادامه داد: یکی از راهکارهای ما این بود که اگر فروش نفت و درآمدهای آن در بودجه کاهش یابد، باید به یکی از آرزوهای خود که همان بودجه بدون نفت است برسیم.

وی افزود: با وجود پیش بینی هایی که وجود داشت که درآمدهای مالیاتی کشور در سال ۹۷ به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نمی رسد، اما تحقق درآمدهای مالیاتی ما ۱۰۹ هزار میلیارد تومان بود و ۹۷ درصد درآمد پیش بینی شده محقق شده است.

 

فرش قرمز برای صادرات غیرنفتی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ما برای صادرات غیرنفتی فرش قرمز پهن می کنیم و با هر مشکل و مانعی که وجود داشته باشد، مقابله می شود. همکاران گمرک نیز بر این امر توجه داشتند و درآمد صادرات غیرنفتی ما در سال ۹۷ با وجود تمام فشارها، با کمترین تغییر تحقق یافت؛ یعنی کمترین کاهش را داشت در حالی که پیش بینی ها از کاهش قابل توجه حکایت داشت.

دژپسند افزود: در سه ماهه اول سال ۹۸ صادرات غیرنفتی کشور روند خوب و قابل قبولی دارد. شاید روند مطلوب خیلی بهتر باشد، اما با در نظر گرفتن تمامی شرایط، قابل قبول است. در نیمه دوم سال گذشته که من کارم را شروع کردم، رقم ۱.۷ میلیارد دلار را به من اعلام کردند و در همان سه تا چهار ماه آخر سال این رقم به ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار رسید.

وی با اشاره به تسهیلاتی که برای سرمایه گذاران خارجی با ۲۵۰ هزار یورو در نظر گرفته شده است، گفت: امیدوارم که بتوانیم از حجم فشارها کاسته و عملکرد مثبت تری در سال جاری در زمینه سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه دشمن به دنبال ضربه زدن به تولید و اشتغال در کشور است، تصریح کرد: برای مقابله با اقدامات دشمن لازم بود تا به بهبود محیط کسب و کار بپردازیم. رتبه ما در فضای کسب و کار ۴ رتبه تنزل پیدا کرده است. ولی این ۴ رتبه ناشی از کاهش امتیاز ما نیست و در برخی شاخص ها از جمله تجارت برون مرزی ۴۹ رتبه بهبود داشتیم.

وی بر حذف مقررات زائد برای بهبود محیط کسب و کار تاکید کرد و گفت: از تمامی فعالان اقتصادی می خواهم هر مانعی بود را به ما اعلام کنند تا در ستاد مقررات زدایی برای آن تصمیم گیری کنیم.

 

نقشه جامع بهبود محیط کسب و کار رونمایی هفته آینده می‌شود

دژپسند از تدوین نقشه ای جامع برای بهبود محیط کسب و کار خبر داد و افزود: هفته آینده از این نقشه که آن را برای رهبر معظم انقلاب و مجلس شورای اسلامی نیز ارسال کرده ایم، رونمایی خواهیم کرد.

وی افزایش نرخ بهره برداری از تولید را از جمله مزایای بهبود محیط کسب و کار برشمرد و گفت: برای رونق تولید از بستر محیط کسب و کار نیز بسته ای را آماده کرده و خدمت رییس جمهوری ارسال کرده ایم.

رییس شورای گفتگو، تامین مالی برای بخش خصوصی و تامین سرمایه در گردش را از جمله مهم ترین دغدغه های بخش خصوصی برشمرد و گفت: در کنار بازار پول، بازار سرمایه را نیز دیدیم. بانک‌ها از یکسو بتوانند مطالبات معوق خود را وصول کرده و از طرف دیگر بتوانند دارایی‌های منجمد خود را روان کنند.

دژپسند با بیان اینکه با مدیران عامل بانک های دولتی قرار گذاشتیم تا پایان سال دارایی های منجمد آنها را روان کنیم، اظهار داشت: بحث تبدیل دارایی‌های بانک سپه به «امید شهر» با همکاری تعاونی بانک سپه و بانک مسکن تحت نظارت معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد است. این موضوع از جمله طرح های ما برای مولدسازی دارایی هاست که مجموعه‌ای با چهار هزار واحد مسکونی خواهد بود.

وزیر اقتصاد گفت: با وجودی که به درآمدهای غیرنفتی به شدت نیازمند هستیم ولی برای تامین درآمدهای دولت به دنبال آسیب رساندن به فعالان اقتصادی نیستیم. در بحث مالیات می‌خواهیم کوشش مالیاتی ما افزایش پیدا کند و درصد تحقق مالیاتی ما افزایش پیدا کند، ولی می‌خواهیم فعالان اقتصادی خوش حساب ما از این ناحیه دچار فشار نشوند.

دژپسند از طرح این وزارتخانه برای بهبود دریافت مالیات خبر داد و گفت: نمی خواهیم فعالان اقتصادی برای پرداخت مالیات دچار مشکل شوند و به دنبال کاهش دادن این روند هستیم.

وی یکی از بحث های مهم را کاهش اندازه دولت عنوان کرد و افزود: یکی از برنامه هایی که دولت و وزارت اقتصاد دارد، بحث واگذاری و خصوصی سازی است.

وزیر اقتصاد با اشاره به انتقادهای فراوان به خصوصی‌سازی، تصریح کرد: باید روند را به شدت مراقب می کردند و معاونت اقتصادی ماموریت یافت تا این روند را آسیب شناسی کند و با کمک هیات عالی خصوصی‌سازی، راهکارهای واگذاری و روش های قیمت گذاری مطرح شده است. برای اینکه فرایند خصوصی سازی و واگذاری متوقف نشود.

وزیر اقتصاد با اشاره به مشکلی که در فروش قسطی وجود داشت، تاکید کرد: با توافق هیات واگذاری قرار شد واگذاری ها نقدی و بلوکی باشد و دندان طمع سهام مدیریتی را بکنیم. براساس برنامه قرار است سه شرکت واگذار شوند و ۱۵ شرکت باقی مانده نیز به روش بلوکی و نقدی واگذار خواهند شد.

دژپسند با اشاره به اینکه دنبال اجرای مدل ETF در واگذاری ها هستیم، خاطرنشان کرد: بخشی از فعال نمایان اقتصادی به دنبال ایجاد اختلال در بازارهای مختلف هستند. ما به دنبال ایجاد محدودیت در فعالیت های مخل هستیم.

 

پیشنهاد صندوق رهن مسکن به رییس جمهور

وی تاکید کرد: یکی از مسائلی که برای رییس جمهور نیز ارسال کردیم، موضوع رهن و اجاره است. ما مسئول این موضوع به طور مستقیم نیستیم اما صندوقی پیشنهاد دادیم که به مستاجران برای رهن مسکن کمک کند. باید با مجموعه ای اقدامات مانع از سقوط قدرت خرید اقشار آسیب پذیر و افرادی که حقوق ثابت دارند جلوگیری کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره مکاتبات برخی از نمایندگان مجلس درباره پرونده های کلان ملی از جمله درباره قاچاق کالا اظهار داشت: یکی از ارزیابی‌های که داشتم این بود که مدیر گمرک تحول خواه باشد و تجربه مدیریت میدانی در این حوزه داشته باشد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حوزه گمرک به کارگیری فناوری نو خیلی مهم است، افزود: باید گمرک هوشمند داشته باشیم. بحث گمرک همراه تحول آفرین است. حتی در حال استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای استفاده از دستگاه های ایکس ری هستیم تا آنها برای ما خریداری کرده و نصب کنند.

دژپسند گفت: قاچاق مقوله ای است که باید به روش های مختلف و متفاوت روبروی آن بایستیم. گمرکات ما در دوره جدید با اهتمام جدی در حال این کار هستند. به دنبال این هستیم تا مشاوری در زمینه مقابله با قاچاق داشته باشم هرچند که بازرس ویژه داریم.

وزیر اقتصاد درباره آخرین وضعیت خودروهای لوکس وارد شده به کشور که در گمرک وجود داشتند، تصریح کرد: ناچار هستیم تا ورود خودرو به کشور را متوقف کنیم، زیرا دستور حقوقی قوه قضاییه در این زمینه وجود دارد.

وی در خصوص سفرهای خارجی معاونان و مدیران کل وزارت اقتصاد نیز گفت: وقتی قرار است پروتکل دو جانبه تدوین شود، لازم است تا رایزنی های کامل و جامعی انجام شود؛ البته باید توجه داشت که براساس دستور رییس جمهور سفرهای خارجی به شدت کاهش یافته است.

ادامه دارد ...

عناوین برگزیده