تاریخ: ۱۲ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۰۱
بازدید: ۴۳۲
کد خبر: ۴۳۳۰۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
گلایه صنعتگران در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه کاشی و سرامیک

نرخ مواد اولیه کاشی و سرامیک ۴ برابر شده است

می متالز - یکی از مشکلاتی که تولیدکنندگان کاشی و سرامیک از آن گلایه دارند، افزایش یا کمبود مواد اولیه است.
نرخ مواد اولیه کاشی و سرامیک ۴ برابر شده است

به گزارش می متالز، بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه کاشی و سرامیک وارداتی است و در داخل تولید نمی‌شود.
روزگار معدن، در بیست و ششمین نمایشگاه کاشی و سرامیک سراغ تولیدکنندگان مواد اولیه در این صنعت رفته و از وضعیت تهیه مواد اولیه و همچنین افزایش نرخ آنها جویا شده است.

 

تهیه مواد اولیه از افریقا و استرالیا

علیرضا محسنی‌مهر، مدیر فروش شرکت سیلیکات گستر کاوه یکی از غرفه‌داران در حوزه کاشی و سرامیک درباره وضعیت مواد اولیه عنوان کرد: یکی از مواد اولیه‌ای که در صنعت کاشی کاربرد دارد، سیلیکات زیرکونیوم است که ما به عنوان تنها تولیدکننده این ماده در صنعت کاشی و سرامیک و لعاب فعالیت داریم. محسنی‌مهر افزود: مواد اولیه سیلیکات زیرکونیوم نوعی مواد معدنی است که از خارج از کشور تهیه می‌شود، در افریقای جنوبی و استرالیا وجود دارد و به‌طور محدود در اوکراین و اندونزی نیز این ماده تولید می‌شود اما خلوص آن مانند استرالیا و افریقا نیست؛ از این‌رو برای اینکه کیفیت را در سطح بالا نگه داریم تنها از این کشورها وارد می‌کنیم. این ماده معدنی فرآوری و تبدیل به پودر می‌شود تا در صنعت کاشی و سرامیک کاربرد داشته باشد.
این فعال حوزه کاشی و سرامیک در ادامه خاطرنشان کرد: تمام نیاز کشور به سیلیکات زیرکونیوم حدود ۵ تا ۶ هزار تن است که ظرفیت ما در سال حدود ۲۲هزار تن است که با این میزان ظرفیت امکان صادرات را هم داریم اما به دلیل مسائل و مشکلات تحریم، روند تولید با مشکل روبه‌رو شده است و این موضوع اجازه نمی‌دهد که ما به سقف و ظرفیت کامل تولید برسیم.
وی درباره نرخ مواد اولیه این حوزه عنوان کرد: سیلیکات زیرکونیوم نرخ جهانی مشخصی دارد که حدود ۱۸۰۰ تا ۲ هزار دلار در هر تن است. نرخ مواد داخلی نیز از ۲۶ تا ۳۰ هزار تومان برای هر کیلو است. البته نرخ فروش ما نیز افزایش یافته است. وی افزود: یکی از متغیرهایی که بر فروش ما تاثیرگذار است، نرخ ارز است. تا سال گذشته ارز نیمایی حدود ۸ هزار تومان دریافت می‌کردیم اما با جهش‌هایی که در ارز به‌وجود آمد، با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مواد اولیه را تهیه می‌کنیم. از این‌رو بر مواد اولیه ما که از خارج تامین می‌شود تاثیر مستقیم می‌گذارد و نرخ مواد ما نیز افزایش پیدا می‌کند.
محسنی‌مهر درباه وضعیت بازار نیز عنوان کرد: از آنجا که مصرف‌کننده این پودر تولیدکنندگان کاشی و سرامیک هستند، وضعیت آنها نیز بستگی به وضعیت بازار مسکن دارد که اعمال تحریم‌ها رونق آن را با مشکل روبه‌رو کرده است.

 

جهش نرخ‌ها

یکی از مدیران تولیدکننده مواد اولیه کاشی و سرامیک که خواست نامی از وی برده نشود، اظهار کرد: تمام مواد اولیه کاشی و سرامیک در داخل قابل تولید نیست. بخشی از آن قابل تولید و بخشی قابل تولید نیست.
ما تولیدکننده فریت و لعاب مات پولیش هستیم. حدود ۵۰ درصد لعاب پولیش از طریق واردات تامین می‌شود.
این مدیر در حوزه کاشی و سرامیک ادامه داد: جوهر چاپ یکی از مواد اولیه کاشی و سرامیک است که به طور کامل نمی‌تواند تولید داخل باشد.
وی در ادامه با اشاره به گران شدن مواد اولیه عنوان کرد: در یک سال گذشته نرخ مواد اولیه به شدت افزایش یافته است. البته شریکان خارجی ما راهکارهایی برای ما درنظر گرفته‌اند تا این مواد اولیه را تامین کنیم و واردات را انجام دهیم. این فعال حوزه کاشی و سرامیک درباره شرکت‌های مشابه داخلی که تامین‌کننده مواد اولیه کاشی و سرامیک هستند، گفت: شرکت‌هایی که مشابه شرکت ما بودند، بیشتر شرکت‌های بازرگانی بودند که به‌تدریج به دلیل محدودیت‌ها به سمت تولید پیش رفتند. اما در کل حدود ۷ تا ۸ واحد در این حوزه مشغول فعالیت هستند.
وی ادامه داد: ‌البته نرخ مواد اولیه ما حدود ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته است و تمام خرید و فروش‌ها به‌طور نقدی شده است.
این فعال حوزه کاشی و سرامیک در پاسخ به این پرسش که صادرات نیز انجام می‌دهید، گفت: ما سعی می‌کنیم به کشورهای همسایه صادرات داشته باشیم. به ازبکستان صادرات داشته‌ایم اما در حد نمونه بوده است و امیدواریم که بتوانیم میزان صادرات را گسترش دهیم.
وی در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه کاشی و سرامیک چگونه بود، گفت: روزهای نخست نمایشگاه را پشت‌سر گذاشته‌ایم و اتفاق خاصی روی نداده است اما امیدواریم که نمایشگاه خوبی باشد. ما سال‌های گذشته نیز در نمایشگاه حضور داشته‌ایم و همواره برای ما نمایشگاه خوبی بوده است.

عناوین برگزیده