تاریخ: ۱۴ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۲۳
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۴۳۶۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نبود صادرات بزرگ‌ترین مشکل صنعت سیمان است

می متالز - معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان بزرگ‌ترین مشکل صنعت‌گران سیمان را نبود صادرات این محصول به خارج از کشور دانست.
نبود صادرات بزرگ‌ترین مشکل صنعت سیمان است

به گزارش می متالز، سیدحسن قاضی عسگر روز پنجشنبه در نشست با مدیران صنعت سیمان استان در استانداری اصفهان افزود: با وجود تولید زیاد، کارخانه‌های سیمان با مشکل صادرات و نیز افزایش هزینه‌ها روبرو هستند.

وی همچنین مسائل مرتبط با حمل و نقل فرآورده سیمان به بازار داخلی را از دیگر مشکلات صاحبان این صنعت دانست و گفت: گسترش حمل و نقل ریلی در این زمینه باید موردتوجه و پیگیری باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان بیان کرد: صادرات به عنوان راهبرد اصلی استانداری است و در راس برنامه‌ها قرار دارد چرا که معتقدیم برای خروج استان از رکود، صادرات باید محور اصلی قرار بگیرد.

علی حیدری پور قائم مقام مدیر عامل سیمان سپاهان نیز در این نشست گفت: معضل تامین آجر نسوز به عنوان یکی از اقلام مصرفی کارخانه‌های سیمان در کنار مسائل حقوق و عوارض گمرکی و خرید قطعات یدکی؛ واحدهای سیمان سازی را با مشکل روبرو کرده است.

وی افزود: مشکلات حمل و نقل، هزینه دسترسی بالا، نبود امکان حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و بحث تن کیلومتر از دیگر مشکلات صنعت سیمان است.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های بسیاری از دید قوانین داریم، ادامه داد: قیمت تن کیلومتر برای مسافت‌های گوناگون قیمت‌های متفاوتی دارد که باید این موارد بازنگری شود.

معاون کارخانه سیمان سپاهان افزود: این واحد تولیدی با مشکل تعامل صادراتی و نقل و انتقال ارز روبه‌روست؛ همچنین بخشی از صادرات به ناچار توسط واسطه‌ها انجام می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه سیاست کشور درباره حمل و نقل ریلی و جاده‌ای اشتباه بوده است، افزود: هزینه حمل و نقل ریلی گران‌تر از جاده‌ای است.

اسرافیل احمدیه ادامه داد: با توجه به اینکه شمار کامیون‌ها محدود است و هزینه‌های تن کیلومتری را شاهد هستیم باید راهی برای ارزان‌تر شدن حمل و نقل ریلی اندیشیده شود.

به گفته وی، پیمانکاران در بالا بردن قیمت نقل و انتقالات تاثیرگذار هستند که نیازمند پیگیری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان اظهار داشت: باید راه‌آهن طرف معامله با صنعتگران سیمان باشد و قراردادها را به گونه‌ای تنظیم کنند که هزینه حمل و نقل به نیم کاهش یابد.

وی با اشاره به مشکلات صنعتگران سیمان افزود: باید مشکلات در سطح ملی برطرف شود تا صادرات روان‌تر صورت پذیرد زیرا صادرات در افزایش درآمد و تولید صنعتگران اثرگذار خواهد بود.

هفت کارخانه سیمان با تولید سالانه هشت میلیون و ۵٠٠ هزار تن تولید فرآورده در استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

عناوین برگزیده