تاریخ: ۱۷ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۰۶
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۴۳۹۸۰
مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر:

مشارکت ایران در انجام پروژه جهانی مدیریت آب توازن کشتی ها

می متالز - ایران در انجام پروژه جهانی مدیریت آب توازن کشتی ها و و تجهیز بنادر به تجهیزات نمونه برداری آب توازن مشارکت داشته است.
مشارکت ایران در انجام پروژه جهانی مدیریت آب توازن کشتی ها

به گزارش می متالز، مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کارگاه آموزشی کنوانسیون مدیریت آب توازن با همکاری آژانس ایمنی دریای اروپا در تهران برگزار شد.

علیرضا خجسته افزود: ایران از سال ۱۳۹۰ به منظور جلوگیری از انتقال گونه‌های غیر بومی ناشی از آب توازن کشتی ها به کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها ملحق شده و اقدامات خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده است.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها تصریح کرد: فعالیت‌های ایران در راستای اجرای این کنوانسیون شامل مواردی نظیر مشارکت در انجام پروژه جهانی مدیریت آب توازن کشتی ها با سازمان بین‌المللی دریانوردی،  تهیه دستورالعمل های اجرایی برای اجرای الزامات کنوانسیون، کنترل و بازرسی از کشتی های داخلی و خارجی و گواهینامه‌های آنها بر اساس الزامات این کنوانسیون و  تجهیز بنادر به حداقل تجهیزات نمونه برداری آب توازن است.

خجسته اذعان داشت: نمونه برداری از مخازن بالاست کشتی‌ها در صورت لزوم، انجام تحقیقات و مطالعات پژوهشی در زمینه انتقال گونه‌های مهاجم غیربومی آبزی از طریق چسبیدن به بدنه کشتی‌ها در بنادر جنوبی کشور و برگزاری سمینارهای آموزشی برای ارتقا دانش کارشناسان مرتبط از اقدامات سازمان بنادر در اجرای الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها است.

برایان الیوت؛ مسئول ارشد پروژه توسعه حفاظت زیست محیطی کنوانسیون آب توازن  به  پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در مورد اهمیت برگزاری این دوره اظهار داشت: هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی توسعه ظرفیت کشورهای حوزه دریای سیاه و خزر است که آژانس ایمنی دریایی اروپا به نمایندگی از اتحادیه اروپا آن را برگزار می‌کند.

وی افزود:  در این کارگاه تمام مسائل مرتبط با دریانوردی از نظر ایمنی و محیط زیست در مورد آب توازن کشتی ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد تا تمام کشورهای منطقه به سطح قابل قبول و یکسانی از دانش در این زمینه دست یابند۰

مسئول ارشد پروژه توسعه حفاظت زیست محیطی کنوانسیون آب توازن در مورد اهمیت نقش ایران در اجرای کنوانسیون مدیریت آب توازن اذعان داشت: ایران یکی از کشورهای بزرگ صادر کننده نفت است، هنگامی که نفتکش‌های ایران به محیط دریایی ایران باز می‌گردد آب توازن خود را در این محیط تخلیه می‌کند به همین جهت در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی ایران اجرایی کردن کنوانسیون مدیریت آب توازن بسیار حیاتی خواهد بود.

وی تاکید کرد: همکاری ایران و امسا در زمینه مدیریت آب توازن کشتی ها بسیار قابل تامل بوده است و البته این اولین بار است که تیم امسا در پروژه کارگاه آموزشی مدیریت آب توازن در ایران حضور دارد. ارتباط خوبی بین مسئولین ایران برقرار کرده‌ایم و امیدوار هستیم که در آینده نزدیک با پروژه‌‌های دیگر امسا در ایران حضور داشته باشیم.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده