تاریخ: ۱۷ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۹
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۴۴۰۲۶
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل فولاد زرند ایرانیان:

با فناوری جدید مصرف آب را ۹۰ درصد کاهش می‌دهیم

می متالز - چندی پیش نشست خبری در محل کارخانه فولاد زرند ایرانیان برگزار شد.
با فناوری جدید مصرف آب را ۹۰ درصد کاهش می‌دهیم

به گزارش می متالز، در این نشست مدیرعامل فولاد زرند ایرانیان با اشاره به تحریم‌ها عنوان کرد: ما نگران تحریم کشور از نظر فناوری در صنعت فولاد نیستیم، چراکه این مجموعه از همان ابتدا در دوران تحریم متولد شد و اکنون قطعات مهمی در داخل کشور تولید می‌شود که می‌توان از آن طریق نیاز فولادسازان را برطرف کرد. تمام کارخانه‌های فولادی میدکو با توان بومی قدرت فعالیت دارند.


سازه‌های فلزیCDQ

ماشاالله سهراب‌نژاد، مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان در ابتدای این نشست خبری گفت: مجتمع زرند ایرانیان از معدن خمرود آغاز می‌شود و تا سنگ‌آهن جلال‌آباد، زغال‌شویی پابدانا، کنسانتره ۲میلیون تنی، گندله‌سازی ۲.۵میلیون تنی، فولادسازی ۱.۷میلیون تنی و سی‌دی‌کیو و پالایشگاه ادامه دارد و یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تولید فولاد کشور است.
سهراب‌نژاد ادامه داد: ما نگران تحریم کشور از نظر فناوری در صنعت فولاد نیستیم، چراکه این مجموعه از همان ابتدا در دوران تحریم متولد شد و اکنون هم خوشبختانه قطعات مهمی در داخل کشور تولید می‌شود. همکاران ما بسیار توانمند هستند و تحریم‌ها مانع فعالیت ما نخواهد شد و کارخانه‌های فولاد میدکو با توان بومی قدرت فعالیت دارند و درحال‌حاضر بیشتر کارکنان، ایرانی و بومی همین مناطق هستند.
مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان ادامه داد: ۳ میلیون تن زغال‌سنگ در کشور تولید می‌شود که این تولید نیمی از نیاز کشور را هم به سختی جبران می‌کند، ازاین‌رو ضروری است که تولید زغال‌سنگ در کشور از نظر کمیت و کیفیت افزایش پیدا کند تا نیازمند واردات این محصول نباشیم. ما متوقع هستیم که زغال‌سنگ کرمان در همین استان مصرف شود.
سهراب‌نژاد با اشاره به تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت بر اطلاع‌رسانی اقدامات انجام شده ازسوی شرکت فولاد زرند ایرانیان گفت: فولاد زرند تا امروز ۵ هزار نفر به‌طور مستقیم و ۱۰۰هزار نفر غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده است.
وی با بیان اینکه استخدام‌ها به عنوان مطالبه مردم و مسئولان برای تمامی افراد دارای اهمیت است، افزود: بیش از ۹۲ درصد از استخدامی‌ها با مدرک دیپلم و فوق‌دیپلم بومی زرند هستند.
سهراب‌نژاد تصریح کرد: به‌جز مدیران ارشد شرکت فولاد زرند که نقش راهنما را دارند و مجموعه از تجربه‌های چندین‌ساله‌ آنها استفاده می‌کند، باقی نیروها بومی هستند و در آینده نزدیک هم بیشتر کارکنانی که به صورت پیمانکاری در مجموعه فعال هستند، به استخدام شرکت در‌می‌آیند.
او در ادامه گفت: به عنوان معین اقتصادی شهرستان زرند حدود ۸۰۰میلیون تومان برای ساخت ۲سوله که قرار است به عنوان کارگاه قالیبافی استفاده شوند، با اشتغالزایی ۱۰۰ نفر هزینه شده که این پروژه در مراحل پایانی است و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان بیان کرد: زنجیره تولید فولاد از معدن تا شمش را برنامه‌ریزی کردیم و امسال آخرین حلقه بزرگ زنجیره تولید این مجموعه به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با بیان اینکه شرکت فولاد زرند ایرانیان بزرگ‌ترین زیرمجموعه هلدینگ میدکو است، گفت: شرکت فولاد زرند معدن‌هایی ازجمله زغال‌سنگ خمرود، سنگ‌آهن جلال‌آباد، معادن طبس و زغال‌شویی پابدانا را در اختیار دارد.
سهراب‌نژاد اضافه کرد: ۲واحد کارخانه کنسانتره ۲میلیون تنی، گندله‌سازی، کارخانه‌های کک‌سازی ۴۰۰ و ۸۰۰هزار تنی، پروژه محیط‌زیست سی‌دی‌کیو (CDQ)، فولادسازی با ظرفیت ۱.۷ میلیون تن متشکل از ۷واحد گوناگون ازسوی شرکت فولاد زرند ساخته شده است.
وی یادآور شد: فولادسازی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های فولادی در حال ساخت کشور است و این پروژه سنگین زیربنای وسیعی دارد و سال‌ها کارخانه‌ای به این وسعت در کشور ساخته نشده است.
مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان افزود: وسعت ۳۷۱ هکتاری کارخانه، ۱۰میلیون مترمکعب خاک‌برداری و خاک‌ریزی، ۱۳۰هزار تن تجهیزات، ۲هزار و ۲۰۰ کیلومتر کابل‌کشی، ۷۶۰ هزار اینچ قطر لوله‌گذاری و لوله‌کشی و ۳۰۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی، این شرکت را به ابرکارخانه تبدیل کرده است.
وی با اشاره به نقش میدکو در توسعه زرند اضافه کرد: صنایع پایین‌دستی و شهرک‌های صنعتی در اطراف فولاد زرند باید افزایش پیدا کندزیرا این کارخانه موردنیاز منطقه است و صنایع پایین‌دستی می‌تواند اشتغالزایی مطلوبی داشته باشد و آنجاست که مشکل بیکاری رفع و توسعه محقق می‌شود.
سهراب‌نژاد با اشاره به اینکه برای رفع نگرانی مردم پروژه سی‌دی‌کیو (خاموش کردن کک به روش خشک) در کنار کارخانه کک‌سازی ساخته شده است، گفت: این پروژه اینک ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ادامه داد: ساخت کارخانه سی‌دی‌کیو به عنوان فعالیتی بزرگ برای مردم منطقه زرند انجام شده زیرا وظیفه داریم در حد توان آلودگی را در مجموعه و نگرانی را در اذهان عمومی رفع کنیم.
سهراب‌نژاد افزود: کک گداخته در این پروژه وارد کارخانه سی‌دی‌کیو می‌شود و با دمیدن گاز خنک نیتروژن گرمای کک گرفته شده و سپس گاز گرم وارد چرخه‌ای جدید می‌شود و تولید برق می‌کند. مدیرعامل فولاد زرند ایرانیان تصریح کرد: پروژه سی‌د‌ی‌کیو یک پروژه زیست‌محیطی است و نیاز به اطلاع‌رسانی عمومی دارد و بسیاری از کارخانه‌های فولاد کشور این فناوری را در اختیار ندارند زیرا در سایر کارخانه‌ها محصول کک با آب خاموش می‌شود.
وی افزود: پس از تولید محصول، ماده‌ای گداخته با بیش از یک‌هزار و ۱۰۰درجه حرارت، از سلول‌های کارخانه کک‌سازی خارج می‌شود که روش متداول در این زمینه خنک‌سازی با آب در برج‌خاموش‌کن است که در این روش دودی غلیظ از کارخانه خارج می‌شود و ذهنیتی منفی ایجاد می‌کند.
سهراب‌نژاد با بیان اینکه توسعه فضای سبز را در برنامه داریم، اضافه کرد: ۱۰۰هکتار فضای سبز در کنار کارخانه و ۲ هزار هکتار بیابان‌زدایی در اطراف کارخانه گندله و کک‌سازی فولاد زرند ایرانیان انجام شده است.
وی تاکید کرد: با اقدامات انجام شده، به گفته اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان، صنعت فولاد زرند جزو صنایع آلاینده قرار ندارد.
سهراب‌نژاد با بیان اینکه ظرفیت استفاده از پساب کرمان و فولاد بوتیا را افزایش دادیم، عنوان کرد: ۳۷کیلومتر از فولاد بوتیا تا فولاد زرند را برای تامین آب این شرکت لوله‌کشی کردیم و اینک این خط لوله به کارخانه رسیده است.
وی افزود: لوله‌کشی به میزان یک کیلومتر در داخل کارخانه باقی مانده است که تا یک ماه آینده نهایی و آماده بهره‌برداری می‌شود.
مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان با اشاره به استفاده از پروژه پساب زرند گفت: در قراردادی با شرکت آب و فاضلاب زرند تعهد کردیم در ۲ سال آینده پروژه فاضلاب زرند را به اتمام برسانیم زیرا این نوع آب پایدارتر از آب چاه است.
وی با اشاره به یکی از اقدامات مناسب در مجموعه فولاد زرند ایرانیان که با تدبیر مدیرعامل میدکو فکری اساسی برای آب این مجموعه شده، تصریح کرد: کارخانه‌های فولاد در استان کرمان نباید روی آب کشاورزی و چاه حساب کنند.
سهراب‌نژاد گفت: برنامه توسعه اکتشافات معدنی با تاکید هلدینگ میدکو به صورت جدی در برنامه شرکت فولاد زرند قرار دارد و شرکت خاصی از زیرمجموعه‌های میدکو مسئولیت اکتشافات جدید معدنی را برعهده دارد.
معدن جلال‌آباد به میزان ۲۵ سال ذخیره فولاد دارد، از‌ این‌رو «ایمیدرو» در حال اجرای پروژه اکتشافی در این معدن است و در یک‌سال ذخایر جدید را کشف می‌کنیم.
در معدن خمرود نیز این اقدام انجام می‌شود زیرا ذخایر دست‌‌نخورده زغال‌سنگ در معدن خمرود بسیار فراوان است.
مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان با اشاره به قرارداد این شرکت با اداره کل گمرکات استان کرمان عنوان کرد: شعبه انبار گمرک را برای واردات دائمی کالا، به مجموعه فولاد زرند وارد کردیم و در چند روز گذشته قرارداد آن امضا شده که اتفاق بزرگی برای این شرکت بوده است.
سهراب‌نژاد درباره واردات گفت: به‌تازگی قراردادی با مدیر گمرک کرمان بستیم مبنی بر اینکه از این به بعد محصولات وارداتی ما در همین کارخانه به انبار گمرک سپرده می‌شود و در واقع انبار گمرک ما همین‌جا ساخته می‌شود و این کار بسیاری از مسائل را برای زیسکو ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.
وی افزود: انبار گمرک فولاد زرند به وسعت یک هکتار ساخته شده و زغال و محموله‌های موردنیاز ما به گمرک هرمزگان وارد نمی‌شود و به‌طور مستقیم به زرند وارد می‌شود. سهراب‌نژاد بیان کرد: داشتن انبار اختصاصی، فعالیت ما را در واردات تسهیل می‌کند.

عناوین برگزیده