تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۲
بازدید: ۳۱۷
کد خبر: ۴۴۱۹۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

انفجار در معدن سُرمک غیرمنطقی است

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه کوره پخت مواد معدنی فناوری پیچیده‌ای نیست و مشابه آن در کشور فراوان است، گفت: نصب و راه‌اندازی آن در معدن سرمک نیز موفقیت‌آمیز بود اما انفجار کوره در حالت خاموش منطقی نیست.
انفجار در معدن سُرمک غیرمنطقی است

به گزارش می متالز، به تازگی انفجاری در معدن سرمک شهرستان ملایر رخ داد که دو تن کشته و یک زخمی بر جا گذاشت. اظهارنظرهای متفاوتی درباره علت حادثه می‌شود، از موضوع خودکفایی و مهندسی معکوس دستگاه‌های این واحد معدنی و معیوب بودن این تجهیزات که انفجار معدن را ناشی از نقص در فناوری‌های یادشده می‌دانند تا اشتباهات فردی و خطای انسانی؛ موضوعی است که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) صحت آن را از آگاه‌ترین شخص حوزه صنعت، معدن و تجارت استان همدان پیگیری کردیم.
دستگاهی که در این معدن به کارگیری شده دستگاه منحصر به فردی نیست که تنها برای این واحد ساخته شده باشد بلکه یک کوره معمولی برای پخت مواد معدنی است که در انتهایش یک آسیاب نصب شده و مشابه آن در صنایع و معادن کشور بسیار وجود دارد و فقط نوع ماده ورودی این کوره‌ها متفاوت است". این‌ها را حمیدرضا متین رئیس سازمان صمت همدان می‌گوید.
وی اضافه می‌کند: طراح و مهندس این دستگاه از کارخانه ذوب آهن اصفهان برای راه‌اندازی این کوره به معدن سرمک دعوت شده بود و در زمان آزمایش آن بنده نیز حضور داشتم که عملیات بارگیری و تخلیه به خوبی و بی‌هیچ مشکلی انجام شد.
بر اساس گفته مسئولان، شخص یادشده همراه با یکی از کارشناسان پس از خاموش کردن دستگاه در حال نصب فن در قسمت انتهای کوره بوده‌اند که انفجار رخ می‌دهد و طراح و سازنده این دستگاه خودش قربانی می‌شود.
چگونه کوره خاموش منفجر می‌شود؟ سوالی است که رئیس سازمان صمت همدان و کارشناسانش به جواب منطقی برایش نرسیده‌اند، لذا تیمی از اصفهان و کارخانه سیمان همدان موضوع را به طور فنی بررسی می‌کنند که هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.
شرکت معادن سرمک با ظرفیت تولید سالانه ۲۰ هزار تن ژیلسونیت نخستین تولیدکننده و فرآوری‌کننده این ماده در ایران است و ظرفیت تولید این شرکت در زمینه سنگ آهن پنج میلیون تن، کنسانتره سرب ۱۰ هزار تن و کنسانتره روی ۲۰ هزار تن در سال است.
درحال‌حاضر بیش از ۳۰۰ کارگر در این معدن مشغول فعالیت هستند.

عناوین برگزیده