تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۹
بازدید: ۳۸۷
کد خبر: ۴۴۲۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس خانه معدن ایران پاسخ می‌دهد

سیمان تاجیکستان رقیب سیمان ایران می‌شود؟

می متالز - تاجیکستان که در همسایگی شمال ایران قرار دارد، از نظر تامین مواد اولیه و ساختار زمین‌شناسی مانند ایران است.
سیمان تاجیکستان رقیب سیمان ایران می‌شود؟

به گزارش می متالز، البته کیفیت و استانداردهای‌ سیمان تولیدی این کشور بسته به شرکت‌های تولید‌کننده آنها متغیر است اما به صورت کلی کیفیت سیمان این کشور در مقایسه با سیمان ایران کیفیتی مشابه دارد. از همین رو تاجیکستان می‌تواند در زمینه صادرات سیمان به نوبه خود یک رقیب برای ایران به‌شمار آید.
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در آماری اعلام کرد، تولید سیمان در تاجیکستان از یک میلیون و ۴۷۳ هزار تن در ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی(۱۳۹۸خورشیدی) به یک میلیون و ۵۷۵ هزار تن در مدت مشابه امسال میلادی افزایش یافت.
مجموع تولید سیمان تاجیکستان در سال گذشته میلادی ۳ میلیون و ۸۴۴ هزار تن اعلام شد.
از این میزان ۶۱۹ هزار تن صادر شد که حاکی از رشد ۵۳ هزار تنی نسبت به سال ۲۰۱۷میلادی (۱۳۹۷) است. همچنین ظرفیت تولید سیمان تاجیکستان ۴.۷ میلیون تن در سال اعلام شد. این کشور سال گذشته بیش از ۶۵میلیون دلار سیمان صادر کرد و در سال گذشته میلادی ازبکستان با واردات ۳۴۶هزار تن سیمان، بزرگ‌ترین واردکننده این محصول از تاجیکستان بود. پس از آن نیز بیشترین میزان واردات سیمان از تاجیکستان، ۲۴۶هزار تن به افغانستان و ۲۴هزار و ۵۰۰ تن به قرقیزستان گزارش شده است.

 

وضعیت تاجیکستان در زمینه سیمان

محمدرضا بهرامن درباره وضعیت صادرات سیمان عنوان کرد: تاجیکستان از نظر میزان مواداولیه و ساختار زمین‌شناسی مانند ایران است. کیفیت و استاندارد‌های سیمان تولیدی این کشور بسته به شرکت‌های تولید‌کننده آنها متغیر است.
وی درباره صادرات سیمان ایران اظهار کرد: ۲۰ سال پیش‌نیاز کشور به سیمان از طریق واردات تامین می‌شد.
پیشرفت و توسعه ایران خودکفایی سیمان را به ارمغان آورد به شکلی که در سال ۱۳۷۸ برنامه‌‌‌ریزی کاملی برای افزایش تولید انجام شد و ظرفیت تولید به ۱۲۰هزار تن رسید.
بهرامن در ادامه با اشاره به میزان تولید سیمان ایران گفت: عراق، افغانستان و کشورهای همسایه بازارهای هدف ایران هستند.
رئیس خانه معدن ایران در ادامه خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر ظرفیت ایران در تولید سیمان ۸۴ میلیون تن در سال است اما با توجه به شرایطی که وجود دارد، این میزان تولید نمی‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که مشکلات مربوط به صادرات سیمان چیست، گفت: به نظر من مشکل توسعه صادرات سیمان مربوط به سال‌های گذشته است؛ زمانی که در دهه ۸۰ براساس یک برنامه‌ریزی توسعه‌ای ظرفیت تولید سیمان را به چند برابر افزایش دادیم. این افزایش براساس میزان نیاز داخل و برنامه‌های توسعه‌ای عمرانی که تعریف شده، انجام شد.
بهرامن گفت: با رکود بازار ساخت‌وساز و پرو‌ژه‌های عمرانی به عنوان یکی از مهم‌ترین مصرف‌کننده‌های اصلی سیمان، تقاضا برای سیمان کاهش یافت و از طرفی با توجه به اینکه برنامه‌ دقیقی برای صادرات وجود نداشت، ما با مشکلات بسیاری روبه‌رو شدیم.
رئیس خانه معدن ایران در پاسخ به این پرسش که تولید و صادرات تاجیکستان چگونه است، گفت: این کشور از نظر میزان مواد اولیه مانند ایران است و ساختار زمین‌شناسی همچون ایران دارد. بهرامن در ادامه خاطرنشان کرد: گاز و مواد اولیه تولید سیمان در دو کشور مشابه است.
کیفیت و استاندارد‌های سیمان تولیدی تاجیکستان نیز بسته به شرکت‌های تولید‌کننده آنها متغیر است و در مقایسه با سیمان ایران کیفیتی مشابه دارد.
رئیس خانه معدن ایران اظهار کرد: این کشور در سال‌های گذشته تلاش بسیاری برای توسعه صادرات خود انجام داده است.
وی افزود: تاجیکستان بازارهای خود را دارد و توانسته است با یک برنامه‌ریزی، سرمایه‌های خارجی را برای ساخت کارخانه‌ها جذب کند و با توجه به آنکه مشکلات تحریمی ندارد، به سرعت برای محصولات خود بازاریابی می‌کند و این کشور صادرات خود را به دیگر کشورها دارد.
رئیس خانه معدن ایران در پاسخ به این پرسش که آیا ایمیدرو را در زمینه مشکلات صادرات سیمان مقصر می‌دانید، گفت: خیر، ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه و نوسازی وظیفه‌ای برای صادرات ندارد، تنها باید زیرساخت‌ها و شرایط را مهیا کند که در این زمینه وظایف خود را انجام داده است.
وی افزود: داشتن برنامه‌ای دقیق و منظم برای صادرات و بازار هدف ازجمله موضوعاتی است که باید تحقق یابد تا بازارهای سیمانی که ایران به آن صادرات دارد، همچنان برای کشور باقی بماند.

عناوین برگزیده