تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۴۴۲۲۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
گروه تحلیلگر فیچ‌سولوشنز امریکایی پیش‌بینی ‌کرد

روند رو به رشد تولید جهانی «روی» در دهه پیش رو

می متالز - گروه تحلیلگر فیچ‌سولوشنز در امریکا از رشد جهانی تولید «روی» در سال‌های پیش رو خبر می‌دهد.
روند رو به رشد تولید جهانی «روی» در دهه پیش رو

به گزارش می متالز، این اتفاق برآمده از آغاز به کار پروژه‌های تعطیل شده در اصلی‌ترین کشورهای تولیدکننده این فلز مانند چین، استرالیا و پرو است.
گزارش جدیدی که از سوی موسسه فیچ‌سولوشنز منتشر شده، حکایت از رشد تولید جهانی روی در سال‌های پیش رو دارد؛ اتفاقی که برآمده از قدرتمند بودن بهای این فلز صنعتی است و معدنکاران را ترغیب می‌کند تا ظرفیت تولید را بالا ببرند و در پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند.
همچنین بنا بر گزارش این گروه تحلیلگر با وجود اینکه در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ خورشیدی) به دلیل بسته شدن دائمی برخی معادن، از میزان ذخایر جهانی کاسته شد اما آغاز دوباره استخراج این ذخایر و پروژه‌های جدید در کشورهای کلیدی تولیدکننده روی، در چند فصل آینده به افزایش حجم تولید روی منجر خواهد شد.
فیچ در ادامه پیش‌بینی می‌کند تولید جهانی معادن روی در امسال میلادی نسبت به سال پیش، رشد ۲.۱ درصدی را تجربه خواهد کرد و به ۱۳.۳ میلیون تن خواهد رسید. این رقم تا سال ۲۰۲۸ میلادی (۱۴۰۷ خورشیدی) با تجربه متوسط رشد ۲درصد برای هر سال به ۱۵.۸ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.
این گزارش همچنین می‌افزاید تولید روی در چین نیز افزایش اندکی خواهد داشت و از ۴.۳ میلیون تن در سال گذشته میلادی به ۴.۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۸ خواهد رسید که به معنای متوسط رشد ۰.۲درصدی در سال است.
گفتنی است با وجود این رقم نه چندان چشمگیر رشد، چین تا سال ۲۰۲۸ میلادی همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده جهانی روی است. فیچ پیش‌بینی می‌کند که این رقم اندک تولید باعث شود توان ۳۳درصدی تولید روی معدنی چین در سال گذشته میلادی به ۲۸درصد در امسال نزول کند.
تولید روی در استرالیا نیز بهبود تدریجی را تجربه خواهد کرد؛ اتفاقی که برآمده از رشد قیمت‌ها و تشویق معدنکاران به ازسرگیری پروژه‌های اصلی است.
 فیچ پیش‌بینی می‌کند تولید روی در این کشور از ۹۴۰ هزارتن در سال گذشته میلادی به یک میلیون تن در امسال ارتقا یابد که برآمده از محصولی است که از معدن دوگالدریوِر در این کشور حاصل می‌شود.
فیچ همچنین از پیش‌بینی خود برای رسیدن به ۱.۳ میلیون تن در تولید روی در این کشور می‌گوید؛ اتفاقی که حاصل افزایش بهای روی است.
علاوه بر چین و استرالیا، هند نیز به طور فزاینده‌ای به تولید جهانی روی دامن خواهد زد. این رشد به این دلیل اتفاق می‌افتد که شرکت «هیندوستان‌زینک‌لیمیتِد» به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روی در این کشور یک طرح بزرگ‌مقیاس را در این زمینه در دست کار دارد. راه‌اندازی این پروژه‌های گوناگون در امسال میلادی، دستاوردهای جالبی را تا سال آینده میلادی برای روی جهان رقم خواهد زد.
فیچ همچنین پیش‌بینی می‌کند که تولید روی در پرو تا سال ۲۰۲۸ میلادی به ۲.۱ میلیون تن رشد یابد، در حالی که تولید روی در این کشور در سال گذشته میلادی ۱.۶ میلیون تن بود و این ارقام نشانگر متوسط رشد سالانه ۲.۹درصدی در دهه پیش رو در پرو است.
 بنا بر داده‌های پایگاه داده‌های گروه فیچ، پرو سومین کشور جهان است که بیشترین پروژه‌های جدید استخراج روی را در حال انجام دارد.

 

کاهش تولید در ۳ ماه ابتدای سال

افزایش تولید روی از سوی فیچ در حالی گزارش می‌شود که وب‌سایت فلزات آنلاین بر اساس گزارش انجمن جهانی سرب و روی، میزان تولید جهانی روی را در ۳ ماه ابتدای امسال میلادی (اواسط دی ۱۳۹۷ تا اواسط فروردین ۱۳۹۸) با کاهش پیش‌بینی کرده بود.
بنا بر این گزارش، میزان تولید معدنی روی در ۳ ماه ابتدای امسال میلادی نسبت به همین زمان در سال گذشته کاهش یک درصدی داشت و از ۳ میلیون و ۸۶ هزار تن در ۳ ماه ابتدای سال گذشته به ۳ میلیون و ۵۳ هزار تن در ۳ ماه ابتدای امسال رسید.
 میزان تولید فلز تصفیه شده روی نیز در همین زمان با افت ۴.۷ درصدی از ۳ میلیون و ۳۰۵ هزار تن به ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تن کاهش یافت.
 میزان مصرف فلز روی نیز در ۳ ماه ابتدای امسال ۳ میلیون و ۱۲۵ هزار تن بود که با ۴.۷ درصد کاهش به ۳ میلیون و ۲۷۹ هزار تن رسید. کاهش تولید معدنی در ۳ ماه ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی، مربوط به کاهش تولید معادن بزرگی همچون معدن رِدداگ و کاهش تولید از معادن در بهره‌برداری شرکت تریوالی بود.

عناوین برگزیده