تاریخ: ۱۹ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۸
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۴۴۳۰۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
وزیر صنعت، معدن و تجارت در یازدهمین نمایشگاه سنگ‌های تزئینی:

تمام شرایط را برای فعالان حوزه سنگ فراهم می‌کنیم

می متالز - یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوط روز گذشته با حضور مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیسان انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد. این نمایشگاه از ۱۸ تا ۲۱ تیر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برقرار است.
تمام شرایط را برای فعالان حوزه سنگ فراهم می‌کنیم

به گزارش می متالز، یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوط در ۴ بخش اصلی اکتشاف، استخراج، فرآوری و صادرات برگزار شد و در آن کارخانه‌های سنگبری، معادن سنگ، سازندگان ماشین‌آلات معدن، حفاری و فرآوری سنگ، تولیدکنندگان ابزارآلات فرآوری معدن و صادرکنندگان و واردکنندگان با یکدیگر به رقابت پرداختند.
همچنین برنامه‌ریزی شده که هیات‌های تجاری خارجی برای بازدید از نمایشگاه و آشنایی با توانمندی‌های داخلی حضور یابند.

 

تلاش دولت برای ایجاد زمینه مناسب فعالیت

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این نمایشگاه، در پاسخ به پرسش خبرنگاران که وزارتخانه چه تدابیری برای حمایت مالی و معنوی از فعالان حوزه سنگ اندیشیده است، گفت: در قالب برنامه‌های مختلف سعی می‌کنیم به فعالان این حوزه کمک کنیم. ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا زمینه‌هایی را فراهم کنیم که فعالان حوزه سنگ شرایط مناسبی داشته باشند.
وی افزود: از این رو دولت تسهیلاتی را در نظر گرفته‌ که می‌توان از آن جمله، به طرح رونق تولید، تبصره ۱۸ و حتی تسهیلات اشتغال روستایی اشاره کرد تا فعالان حوزه سنگ قدرت مانور بیشتری داشته باشند. از سوی دیگر، شرکت در چنین نمایشگاه‌هایی نیز از جمله دغدغه‌های ما است تا فعالان حوزه سنگ بتوانند توانمندی‌های خود را نشان دهند.
رضا رحمانی در ادامه تاکید کرد: جهت‌گیری وزارت صنعت، معدن و تجارت بر این اهداف برنامه‌ریزی شده است که هر مانعی بر سر راه فعالان اقتصادی را به طور بهینه رفع ‌کند.

 

بنگاه سیاست‌گذاری سنگ فعال شد

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در جمع خبرنگاران به توانمندی‌های کشور در حوزه سنگ اشاره کرد. وی سپس به مشکلات این حوزه پرداخت: ایران در حوزه ذخایر سنگ از ظرفیت بالایی برخوردار است. هرچند این حوزه ظرفیت‌هایی بسیاری دارد اما متاسفانه بخشی از آن بی‌استفاده مانده، به این معنی که در بازار داخلی تقاضا کم شده و صادرات نیز کاهش یافته است. در سال ۹۷ صادرات سنگ با رشد ۵ درصدی همراه بود اما ظرفیت سنگ ایران بسیار بیشتر از این آمارهاست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اهمیت افزایش صادرات در حوزه سنگ اظهار کرد: یکی از کارهای مهمی که باید پیگیری کنیم، افزایش صادرات است که در این زمینه اقدام‌های مختلفی باید انجام شود. در این زمینه کمک خواهیم کرد صادرکنندگان داخلی در نمایشگاه‌های خارجی، شرکت و بازاریابی کنند.
رحمانی تاکید کرد: امروز مهم‌ترین موضوع در حیطه فعالیت ما، فروش و بازاریابی است که بیشترین نمود آن در زمینه صادرات است. باید صادرات را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهیم. در این بین تحریم‌ها مانعی برای صادرات ایجاد نمی‌کنند چراکه بیشتر صادرات ما به کشورهای همسایه انجام می‌شود.
او درباره همفکری وزارت صنعت، معدن و تجارت با فعالان حوزه سنگ نیز گفت: کار مهمی که امسال انجام دادیم، این بود که با انجمن سنگ جلسه‌هایی برگزار کردیم و سعی داشتیم از توانمندی و همفکری آنها استفاده کنیم. در این روند، بنگاه سیاست‌گذاری سنگ را فعال و مطرح کردیم که با محوریت بخش خصوصی پای کار بیایند. دولت هم به عنوان حمایت‌کننده سعی کرده است بستر را آماده کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به واحدهای فرآوری و اهمیت آنها اظهار کرد: ما در حوزه معادن، واحدهای فرآوری فعالی داریم. بیش از ۶۰۰ واحد فرآوری داریم که نشان‌دهنده ظرفیت مناسب است و این مهم باید افزایش پیدا کند. رحمانی با ابراز امیدواری از بهبود آینده سنگ اظهار کرد: سنگ از جمله منابع خدادادی است. امیدواریم پیگیری‌های لازم شود تا صادرات محصولات معدنی افزایش یابد و جایگزین درآمدهای نفتی شود. در این راستا امیدواریم همه کمک کنند تا نقدینگی لازم تامین شود و شرایط برای فعالان این حوزه تسهیل شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سنگ ایران در جهان شناخته‌شده است، به اهمیت برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: چیزی که در این نمایشگاه بارز است و آن را نسبت به سال‌های گذشته متمایز می‌کند، این است که فعالان حوزه سنگ به سراغ سلیقه مشتری‌ها رفته‌اند. در سال‌های گذشته شاهد تنوع و رنگ‌های ویژه زیاد نبودیم اما امسال شاهد سنگ‌هایی با تنوع و رنگ بسیار خوب هستیم.
رحمانی با اشاره به حضور خارجی‌ها در این نمایشگاه اظهار کرد: شرکت‌های اصلی فعال در حوزه سنگ در این نمایشگاه حضور دارند که از جمله می‌توان به چین، ترکیه و ایتالیا اشاره کرد؛ این امر نشان می‌دهد که خارجی‌ها توانمندی ما را در حوزه سنگ می‌شناسند. این نشانه خوبی است که خودمان را بیشتر دریابیم.

 

ظرفیت ۱۸۰ میلیون تنی سنگ

سیف‌الله امیری، مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این نمایشگاه درباره این پرسش که وضعیت حوزه سنگ، امروز چگونه است، گفت: صنعت سنگ وضعیت بسیار خوبی دارد. خوشبختانه تحریم‌ها هم نتوانسته تاثیر چندانی روی صنعت سنگ بگذارد و آن را از رونق نینداخته است. درحال‌حاضر در حوزه سنگ ۱۸۰ میلیون تن متر مربع ظرفیت ایجاد کرده‌ایم که از این عدد ۸۰ میلیون تن را تولید می‌کنیم. مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره توانمندی‌ها، ساخت ابزارآلات و ماشین‌آلات داخلی مرتبط با این حوزه نیز اظهار کرد: درحال‌حاضر تمام ماشین‌آلات و تجهیزات سنگبری را در کشور می‌سازیم و خوشبختانه مشکلی از نظر ساخت آن نداریم. تا جایی که در توان‌مان بوده، شرکت‌های دانش‌بنیان را تشکیل داده‌ایم تا به سمت خودکفایی و استقلال حرکت کنیم.
امیری درباره فرصتی که پس از تحریم‌ها برای کشور و تولیدکننده‌های داخلی ایجاد شده، گفت: ما تحریم‌ها را به عنوان فرصت می‌بینیم تا مشکلی برای‌مان پیش نیاید. به طور مثال در گذشته، سنگ‌آهن را به طور خام از کشور خارج می‌کردیم سپس شرایطی پیش آمد و مجبور شدیم واحدهای فرآوری را تشکیل دهیم.
به جایی رسیدیم که درحال‌حاضر سنگ‌آهن خام را خیلی کم صادر کرده و همه موجودی خود را فرآوری می‌کنیم.
مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: درباره سنگ هم وضعیت همین‌گونه است. ما برای سنگ عوارض گذاشته‌ایم که به صورت کوپ از کشور خارج نشود بلکه فرآوری شده، ارزش افزوده بالایی پیدا کند سپس از کشور خارج شود.

 

دو گرهی که باید باز شود

احمد شریفی، دبیر انجمن سنگ ایران درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه سنگ در حاشیه این نمایشگاه نیز گفت: نمایشگاه امسال خیلی خوب برگزار شده و از لحاظ کیفیت هم غرفه‌ها خیلی خوب حاضر شده‌اند.
شریفی درباره اهمیت حضور خارجی‌ها در این نمایشگاه گفت: امسال امریکا تحریم‌ها و مشکلاتی را برای ما در کشورهای دیگر از جمله ایتالیا به وجود آورده و تاکید کرده که کشورهای دیگر در نمایشگاه سنگ ایران حضور پیدا نکنند اما با این وجود چند شرکت حاضر شده‌اند. در این بین تلاش کردیم این ضعف را با حضور هیات‌های تجاری جبران کنیم. به این ترتیب حدود ۳۰ نفر را به عنوان اعضای هیات تجاری از کشورهای هدف از جمله عراق و قطر دعوت کرده‌ایم. او تاکید کرد: با وجود اعضای این هیات، امسال نمایشگاه پربار خواهد بود.
دبیر انجمن سنگ ایران در ادامه به دغدغه فعالان سنگی اشاره و بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی فعالان حوزه سنگ، رونق صادرات است؛ متاسفانه تحریم باعث شده است در جابه‌جایی پول اذیت شویم.
پول بیشتر کسانی که دست به صادرات سنگ زده‌اند، بلوکه شده و در عمل نتوانسته‌اند ارزآوری به کشور داشته باشند. لازم است در این زمینه دولت و بانک مرکزی باید ورود پیدا کنند. شریفی در ادامه، به مشکل دیگر فعالان سنگی کشور، اشاره و اظهار کرد: امسال هزینه‌های حمل‌ونقل ۸ برابر شده است. کشتیرانی باید از آنها حمایت کند اما تنها نرخ را افزایش داده و به صادرات لطمه زده است.
او در انتها با تاکید بر اینکه تا این ۲ گره باز نشود، بخش سنگ رونقی پیدا نمی‌کند، پیشنهاد داد: باید با دولت کارگروه تشکیل دهیم و راهکار پیدا کنیم تا موانع بخش سنگ را برداریم.
گفتنی است در این نمایشگاه که از ۱۸ تا ۲۱ تیر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی در حال برگزاری است، ۱۲۰ شرکت داخلی و خارجی جدیدترین تولیدات و خدمات خود را ارائه می‌کنند و در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهند. در این نمایشگاه کشورهایی از جمله ایتالیا، چین و ترکیه حضور دارند.

عناوین برگزیده