تاریخ: ۱۹ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۹
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۴۴۴۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سیکل سینوسی سهام در آستانه مرز حساس

دیده‌بان بورس چهارشنبه (۱۹ تیر)

می متالز - بار روانی مرز ۲۵۰ هزار واحدی شاخص کل این روزها بیشتر به چشم می‌آید. میل چندانی به اصلاح قیمت‌ها، به خصوص در بزرگان بازار دیده نمی‌شود و از دیگر سو محرک‌های بنیادی بازار برای پشت سر گذاشتن این سقف حساس از سوی جریان‌های اطلاعاتی چندان تغذیه نمی‌شوند. با این همه به نظر می‌رسد در روزهای پیش رو باید در انتظار روندی متفاوت بود.
دیده‌بان بورس چهارشنبه (۱۹ تیر)

به گزارش می متالز، شاخص کل سهام معاملات روز گذشته را با نوسان در بازه‌ای هزار واحدی و بین دو سطح ۲۴۹.۵ و ۲۴۸.۵ هزار واحدی پشت سر گذاشت و  نهایتا با افتی ۵۳۶ واحدی به کار خود پایان داد. با قرار گرفتن در میانه ماه، جریان‌های اطلاعاتی بار دیگر تضعیف شده‌اند و به نظر می‌رسد بازار سهام برای فتح سقف جدید بهانه‌های محکم‌تری لازم دارد.

سکون بزرگان؛‌ جنب و جوش کوچکترها

با نزدیک شدن به یک مرز روانی دیگر به نظر می‌رسد معامله‌گران در دقایق نخست به نظاره قوت تقاضا در معاملات می‌نشینند تا ببینند که گذر از سقف حساس راه را برای ادامه صعود بزرگان باز می‌کند یا خیر. در روزهای گذشته عدم وجود چنین تقاضای قدرتمندی سبب شده است تا توجهات بار دیگر به گروه‌های کوچکتر بازار جلب شود. جایی که نوسانات قیمتی، بسیار بیشتر به چشم می‌آید و هر روز شاهد توقف نمادها به علت تغییرات بیش از ۲۰ یا ۵۰ درصدی قیمت پایانی سهام هستیم. این مساله سبب شده تا برخی کارشناسان طی روزهای اخیر به رشد بیش از واقعیت در برخی نمادها و گروه‌های بازار اشاره کنند و این مساله را به عنوان نقطه هشداری برای بورس قلمداد کنند.

باید توجه داشت که در بازه فعلی نقدینگی وارد شده به سهام هیچ مقصد جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاری پیدا نکرده است و عدم ورود آن به گروه‌های بزرگ‌تر و سهام با پشتوانه قوی بنیادی این نگرانی را به وجود آورده است که در صورتی که داده‌های صورت‌های مالی نتواند سهامداران را به ادامه سهامداری ترغیب کند ممکن است برای مدتی شاهد گریز سرمایه‌گذاران از این بازار باشیم.

در عین حال باید توجه داشت ورود شدید نقدینگی به سهامی که تخمینی از سقف و یا کف‌های قیمتی آن وجود ندارد می‌تواند هر معامله‌گری را به خروج با زیان رضایت دهد. نکته آن‌جاست که بسیاری از گروه‌های بازار بر اساس چشم‌اندازهای کیفی از رشد سودآوری در مسیر رشد قیمت سهام قرار گرفتند و در موارد متعددی می‌توان گذر از مرزهای ارزندگی را به وضوح شاهد بود.

تغییر موضع سهام به سمت گروه‌های بزرگ و یا سرخوردگی از صورت‌های مالی می‌تواند سهامداران این گروه‌ها را به شدت درگیر زیان کند. بنابراین لازم است تا سهامداران نگاه‌های عمومی به گروه‌ها را محدود کرده و به سودآوری هر شرکت به صورت متغیری تعیین‌کننده در روزهای آتی نگاه کنند (و یا از جریان‌های حاکم بر روند قیمتی سهم اطلاع کافی داشته باشند). بی‌شک همچنان آگاهی از زمین بازی در معاملات هر سهم نقشی تعیین‌کننده در امکان کسب سود دارد. با این حال اتفاقات آتی می‌تواند بر هم زننده‌ قاعده‌های فعلی باشد.

مروری بر داده‌های در پیش

در روزهای آینده بازار سهام از چندین زاویه به بستر جریان اطلاعات بدل خواهد شد و به نظر می‌رسد این اتفاقات بر هر روندی توانایی غلبه داشته باشند. در هفته آینده جدیدترین دور از پیش‌بینی سود مورد اجماع تحلیلگران منتشر خواهد شد و این گزارش می‌تواند نشان دهد که از نگاه کارشناسان بنیادی بازار نمایندگان بزرگ هر کدام از گروه‌ها در چه موقعیتی نسبت به امکانات سودآوری خود قرار دارند.

مهم‌ترین گزارشی که در آینده‌ای نزدیک فعالان بازار انتظار آن را می‌کشند گزارش عملکرد بنگاه‌ها در فصل بهار است. متغیرهای حاکم بر صنایع، تغییر سیاست‌گذاری‌ها، نرخ تسعیر ارز و ... همه و همه سبب شده تا گزارش‌های ۳ ماهه از اهمیتی مضاعف برخوردار باشند. این گزارش‌ها مهم ترین جریان اطلاعاتی است که می‌تواند روند فعلی بازار (در توجه به نمادهای کوچکتر و چشم‌پوشی از صنایع بزرگ) را تغییر دهد. اکثر شرکت‌های بزرگ بنا به روندی تاریخی در روزهای پایانی تیر گزارش فصلی خود را روانه کدال می کنند. همزمانی موعد انتشار گزارش با زمان برگزاری مجامع برخی از شرکت‌ها از جمله مسایلی است که سهامداران باید به آن توجه کنند.

بعد از انتشار گزارش‌های فصلی، باید در انتظار گزارش‌های ماهانه تیر ماه بود. روند گزارش‌های ماهانه در ماه‌های اخیر نشان از آن دارد که عملیات شرکت‌ها در بازه ماهانه بیش از پیش مورد توجه فعالان بازار است.

به علاوه باید در نظر داشت که فرصت برای برگزاری مجامع شرکت‌هایی که سال مالی منتهی به اسفند دارند رو به پایان است و در صورتی که شرکت‌ها تاکنون مجمع عادی سالیانه خود را برگزار نکرده باشند انتظار توقف آن‌ها در روزهای آتی وجود دارد.

فصل آخر مجامع؛ توقف‌های مهم

مجمع سالانه بسیاری از شرکت‌های بزرگ طی روزهای آتی برگزار خواهد شد و این مساله با توجه همزمانی بازگشایی آن‌ها با جریان اطلاعات سهام می‌تواند بر حساسیت موضوع بیفزاید.

به عنوان مثال بزرگان فلزی همچون «فملی» و «فولاد» در هفته پایانی تیر مجمع خود را برگزار می‌کنند و انتظار می‌رود بازگشایی آن‌ها به شدت از صورت‌های مالی ۳ ماهه و گزارش‌های ماهانه تاثیر بگیرد.

مجامع شرکت‌های پالایشی نیز در هفته‌های آینده برگزار می‌شود و البته صورت‌های مالی بهار آن‌ها می‌تواند از نکات برجسته بازار سهام باشد.

از مهم ترین مجامع پیش رو باید به برگزاری مجمع دو نماد «فملی» و «شسپا» در تاریخ ۲۴ مرداد اشاره کرد. بر این اساس این دو نماد شنبه آخرین روز معاملاتی خود قبل از برگزاری مجمع را سپری خواهند کرد و جاگیری سهامداران قبل از برگزاری مجامع در این نمادها جالب توجه خواهد بود.

در رابطه با نفت سپاهان سهامداران باید توجه داشته باشند که مجمع فوق‌العاده‌ این شرکت نیز همزمان با مجمع عادی سالانه برگزار خواهد شد و با توجه به دستورالعمل‌های اخیر انتظار می رود تا زمان ثبت افزایش سرمایه «شسپا» از جریان معاملات خارج باشد. 

در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که در بین گروه‌های بزرگ و کالایی بازار، سهام پرپتانسیل متعددی وجود دارد که انتظار می‌رود تحت تاثیر گزارش‌های بعدی بتوانند تحرکات قیمتی قابل توجهی را تجربه کنند و در این صورت احتمالا باید در انتظار خروج نقدینگی از گروه‌های کوچکتر بازار بود. به همین دلیل است که بار دیگر بر این موضوع که بازه فعلی موعد غربالگری سبد سهام است تاکید می‌شود.

رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»|به روز‌شده تا امروز صبح

الف) کلان: اتحادیه اروپا و سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه‌ای بر لزوم پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای تاکید کردند و خواستار تشکیل فوری کمیسیون مشترک برجام شدند.

درحالی‌که جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته تا زمان تغییر رفتار تهران، آمریکا به افزایش فشارهای خود ادامه می‌دهد، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران هم تاکید کرده که قدرت‌های جهانی به توافقی بهتر از توافق هسته‌ای موسوم به برجام دست نخواهند یافت.همزمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، به مقامات ایرانی توصیه کرد تا درخصوص شرایط موافقت‌نامه هسته‌ای «مواظب اظهارات‌شان» باشند. تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر، دیروز سه‌شنبه ۱۸ تیر به وقت آمریکا، در واشنگتن با دونالد ترامپ دیدار و «در مورد تازه‌ترین رخدادها در منطقه و جهان» تبادل‌نظر کرد. خبرگزاری رسمی قطر می‌گوید هدف از دیدار پیش‌رو تبادل‌نظر در مورد تازه‌ترین رخدادها و مسائل منطقه و جهان است.

در همین حال امانوئل بُن، مشاور دیپلماتیک امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه شب گذشته در راستای کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا راهی تهران شد. هدف از سفر مشاور ارشد مکرون به ایران، لابی فرانسه برای نجات برجام عنوان شده است. این سفر پس از آن صورت می‌گیرد که رئیس‌جمهوری فرانسه شنبه شب در گفت‌وگویی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری درباره حفظ برجام رایزنی کردند. براساس برخی گزارش‌ها ظاهرا فرانسه راه میانه‌ای را برای حل بحران موجود پیشنهاد کرده است. قرار است فرستاده ویژه فرانسه امروز با علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

دیشب ناتالی توچی، مشاور ویژه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا (در رم) نیز تاکید کرد: آمریکا وضعی بوجود آورده است که یکی از طرف های برجام به تعهداتش پایبند نبوده است و همین، انگیزه ای شده است تا طرف مقابل یعنی ایران همین کار را بکند. همچنین وزیرخارجه فرانسه البته می‌گوید: امریکا می‌تواند از تنش‌ها با ایران بکاهد.به همین دلیل پاریس به دنبال ایجاد فضایی برای گفت‌وگو است. سرگئی لارووف، وزیر خارجه روسیه نیز تاکید کرد: ایران با افزایش سطح غنی سازی اورانیوم، پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی را زیر پا نگذاشت. دیشب رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح هم اعلام کرد: گوش به فرمان ولایت و دست به ماشه، آماده پاسخ به هرگونه اقدام خصمانه دشمن هستیم. 

برخی رسانه‌های داخلی به اشتباه خبر توقیف نفتکش اوکراینی حامل نفت ایران در کانال سوئز توسط نیروهای مصری را به‌عنوان خبری جدید منتشر کرده‌اند، در حالی که توقیف این نفتکش 10 روز قبل اتفاق افتاده است

در داخل اما وزیر اقتصاد با تاکید اینکه کاهش نرخ تورم ادامه دارد، معتقد است دولت می‌خواهد باقیمانده سهام خود در ۱۸ شرکت بورسی را واگذار کند.

ب) صنایع: پتروشیمی‌های اوره ساز در انتظار ابلاغ افزایش قیمت اوره داخلی توسط دولت هستند. مازیاد بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اعلام اینکه قرار بود با پرداخت تسهیلات ارزی ۷هزار میلیارد تومانی، خودروهای ناقص تکمیل و راهی بازار شوند،‌ گفت: به‌‌رغم موافقت‌های صورت‌گرفته هنوز ریالی به دست قطعه‌سازان نرسیده است.

ج) شرکت‌ها: همزمان با نشست معارفه دیروز پتروشیمی نوری بورس تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد روز شنبه هفته پیش‌رو تعداد 300 میلیون سهم معادل 10 درصد از سهام پتروشیمی نوری به عنوان پانصد و بیست‌و چهارمین شرکت پذیرفته شده در محدوده قیمتی 2 هزار و 950 تومان تا 3 هزار و 125 تومان عرضه می‌شود.

ایران‌خودرو شرایط فروش اقساطی محصول‌های این شرکت را به تعداد بسیار محدود از ساعت ۱۱ صبح امروز تا زمان تکمیل اجرایی خواهد کرد.

به گفته یک منبع مطلع، مالکیت بانک‌های نظامی ادغامی به بانک سپه منتقل شده و قرار است مجامع عادی به‌طور فوق‌العاده نیز به بانک سپه منتقل ‌شود. روزهای گذشته اخباری مبنی بر مستثنی شدن یکی از بانک‌های نظامی از ادغام منتشر شده بود که این منبع آگاه با تکذیب این خبر اعلام کرد هیچ تغییری در روند ادغام اتفاق نیفتاده و با برگزاری مجامع در روزهای آینده، نیروهای مسلح دیگر هیچ بانکی نخواهند داشت.

عناوین برگزیده