تاریخ: ۱۹ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۴۴۴۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نوسان بورس حول نقطه ثابت

نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(19 تیر)

می متالز - موج‌های متناوب بورسی در معاملات امروز با رشد شاخص کل ادامه یافت. دماسنج اصلی سهام که روز گذشته با فشار عرضه در سهام بنگاه‌های بزرگ عقب‌نشینی کرده بود، امروز جبران مافات کرد و به یک‌قدمی مرز 250 هزار واحد بازگشت. ضعف بازارهای رقیب، جذابیت نسبی سهام و در عین حال، ریسک ناشی از نحوه عملکرد فصلی شرکت‌های بورسی که قرار است انتشار آنها در هفته آینده تقویت، همچنان قیمت‌ها را تحت تاثیر خود دارد.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(19 تیر)

به گزارش می متالز، شاخص کل سهام امروز به لطف تغییر جبهه‌های بورسی و تقویت مجدد تقاضا رشد بیش از 0.3 درصدی را ثبت کرد و ضمن صعود یک‌پله‌ای، در یک قدمی مرز روانی 250 هزار واحد قرار گرفت. این نماگر روز گذشته با برتری عرضه در سهام شرکت‌های بزرگ کانال 249 هزار واحدی را واگذار کرده بود. مروری بر فهرست حامیان شاخص نشان می‌دهد که بازار به استقبال غیرمستقیم سودهای مجامع رفته است. در واقع، تمایل شدید به خرید سهام هلدینگ‌های بزرگ نشاندهنده جذابیت بازار از محل تقسیم سود و تبلور رونق تورمی در سودهای تقسیمی است.

صعود و نزول‌های متناوب شاخص کل در شرایطی رخ می‌دهد که تقاضا در گروه‌های کوچک‌تر همچنان دست بالا را دارد. عرضه‌های ناکافی سبب شده تا متقاضیان همچنان در صف خرید به سیر صعودی قیمت در این طیف از سهم‌ها تداوم بخشند. در واقع، در اینجا ملاک خریداران نه سودآوری سهم بلکه وجود تقاضا و ماندگاری صف‌هاست که جذابیت می‌آفریند و بخش نسبتا قابل توجهی از سرمایه‌های خرد را با خود همراه می‌کند.

سیاحت پول‌ها در بین صنایع

طی روزهای اخیر ارزش معاملات حول نقطه مشخصی در نوسان است. در واقع، گردش پول‌ها نشان می‌دهد که بازار از حیث جذب نقدینگی محرکی قدرتمند در شرایط کنونی ندارد و بیشتر بر محور تحرکات سهامداران در بین صنایع مختلف در حال طی مسیر است. سهام شرکت‌های بزرگ و بنیادی که همچنان بار عدم قطعیت‌های بازار جهانی و تحریم‌ها را تحمل می‌کنند از حیث جذب متناسب نقدینگی وضعیت جالبی ندارند و معامله‌گران این طیف از سهم‌ها بیشتر دل به سودهای نقدی بسته‌اند که در حال تقسیم در مجامع است.

اما در نقطه مقابل، سهامدارانی که دیدگاه کوتاه‌مدت دارند و نوسان‌های روزانه یا هفتگی را جذاب می‌دانند از یک صنعت به صنعتی دیگر در سیاحت‌اند تا از طریق ایجاد موج نقدینگی کسب سود کنند. این روند را مشخصا می‌توان در معاملات امروز گروه خودرویی دید. اغلب نمادهای این گروه که روز گذشته با فشار سهمگین عرضه دست و پنجه نرم می‌کردند، از میانه معاملات امروز به یکباره وارد مدار صعودی شدند و تا صف خرید هم پیش رفتند.

شکل‌گیری موج جدید تقاضا در نمادهای بزرگ این گروه، یعنی خودرو و خساپا سبب شد تا فضای عمومی معاملات این صنعت بورسی تغییر کند و بار دیگر طیفی از بورس‌بازان را جذب صف‌های خرید در این سهام کند. به این ترتیب، تغییر روند قیمت بخش اعظم جریان وجوه را وارد مدار سهام معاملات خودرویی‌ها کرد و نام این گروه را در صدر جدول ارزش معاملات صنایع نشاند.

عناوین برگزیده